شایع ترین عوامل ابتلا به دیابت

تاريخ : 4 اسفند

دیابت یکی از شایع ترین بیماری هاست که بسیاری از افراد دچار آن می شوند.

در ادامه عواملی که باعث ابتلا به دیابت می شود را می خوانید:

شایع ترین عوامل ابتلا به دیابت, پورتال خبری فرهنگی گهر

نشستن های طولانی مدت احتمال ابتلا به دیابت را افزایش می دهند. فعالیت ماهیچه ها التهاب را کاهش می دهد. هنگامی که در وضعیت نشسته قرار دارید، به ندرت از ماهیچه های خود استفاده می کنید.

یک رژیم غذایی ناسالم و ورزش نکردن دو عامل کلیدی در ابتلا به بسیاری از بیماری ها محسوب می شوند و یکی از شایع‌ترین نمونه ها در حال حاضر دیابت نوع ۲ است. افراد مبتلا به دیابت توانایی تولید انسولین را ندارند و یا بدن در برابر این هورمون مقاوم شده و از این رو، انسولین تولیدی نمی تواند وظیفه اصلی خود که پایین آوردن قند خون است را انجام دهد.

به نقل از “رودال ولنس”، افزون بر رژیم غذایی و ورزش، عوامل دیگری در ابتلا به دیابت نوع ۲ نقش دارند که توجه به این عوامل خطر آفرین می تواند در پیشگیری از بیماری، به ویژه در افرادی با ریسک بالای ابتلا به دیابت نوع ۲، بسیار موثر باشد. در ادامه با شایع‌ترین عوامل خطر آفرین مرتبط با دیابت نوع ۲ بیشتر آشنا می شویم.

سابقه خانوادگی

ژن ها و محیطی که کودکی خود را در آن پشت سر می گذارید (عادات غذا خوردن، فعالیت های خارج از خانه، الگوهای خواب، مکانیسم های پاداش، غیره) می توانند خطر ابتلا به دیابت را افزایش یا کاهش دهند.

توزیع وزن و چربی

هرچه چربی بیشتری داشته باشید (به ویژه در قسمت میانی بدن) مقاومت بدن در برابر انسولین و هورمون تنظیم گرسنگی که به نام لپتین شناخته می شود، افزایش می یابد.

سبک زندگی کم تحرک

نشستن های طولانی مدت احتمال ابتلا به دیابت را افزایش می دهند. فعالیت ماهیچه ها التهاب را کاهش می دهد. هنگامی که در وضعیت نشسته قرار دارید، به ندرت از ماهیچه های خود استفاده می کنید.

نژاد

برخی نژادهای مشخص در تحت تاثیر رژیم غذایی غربی قرار گرفتن مستعدتر هستند. اسپانیولی ها، سیاه پوستان، هاوایی ها، بومیان آمریکایی، و آسیایی ها در معرض خطر افزایش یافته ابتلا به دیابت قرار دارند.

سن

از ۴۵ سالگی، خطر ابتلا به دیابت به طور قابل توجهی افزایش می یابد. در این دوران از زندگی شما، احتمال مصرف مواد غذایی ناسالم و مضر و کاهش تحرک افزایش می یابد، و اثر این سبک زندگی به تدریج پدیدار خواهد شد. افرادی که در سن بازنشستگی قرار دارند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت قرار دارند زیرا به راحتی طعمه سبک زندگی کم تحرک می شوند.

دیابت بارداری

ابتلا به دیابت در دوران بارداری همانند یک نشانه هشدار دهنده است زیرا شما دارای ژن های موثر در ابتلا به این بیماری هستید و اگر به رژیم غذایی و سبک زندگی خود توجه نداشته باشید، در نهایت به دیابت مبتلا خواهید شد.

تولد نوزادی بزرگ

به دنیا آوردن نوزادی که بیش از ۹ پوند (۴ کیلوگرم) وزن دارد، شما را در معرض خطر ابتلا به دیابت در سال های بعدی زندگیتان قرار می دهد.

شایع ترین عوامل ابتلا به دیابت, پورتال خبری فرهنگی گهر

پیش دیابت

هنگامی که هموگلوبین A1c به ۶.۰ نزدیک می شود، خود را در معرض خطر ابتلا به دیابت بدانید.

گروه همسالان دارای اضافه وزن

مردم به پیروی از عادات سبک زندگی افرادی که به آنها نزدیک هستند، از جمله اعضای خانواده، دوستان و همکاران، تمایل دارند.

کم کاری تیروئید

سطوح افزایش یافته TSH (هورمون تحریک کننده تیروئید) و/یا پادتن ها در برابر بافت تیروئید اغلب در بیماران مبتلا به دیابت مشاهده می شوند، و بسیاری از آنها دارای مقاومت به گلوتن هستند. اطمینان حاصل کنید پزشک شما به تمامی این مشکلات رسیدگی می کند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک بیشتر خود را در تخمدان ها و پوست آشکار می سازد، اما همچنان دارای ویژگی های بسیاری از دیابت است. درمان نیز مشابه است: سبک زندگی بهبود یافته.

سابقه سکته مغزی

اگر در گذشته سکته مغزی را تجربه کرده اید، احتمال ابتلا به دیابت در شما به طور خودکار افزایش می یابد.

آکانتوز نیگریکانس

این یک بیماری پوستی است که به واسطه آن بخش هایی از پوست مانند زیر بغل و دیگر بخش هایی که تا می خورند تیره‌تر، ضخیم‌تر و مخملی می شوند.

مقاومت در برابر گلوتن

افرادی که دارای مقاومت به گلوتن هستند، در معرض خطر افزایش یافته ابتلا به دیابت نیز قرار دارند.

عادات خواب ضعیف

کمبود خواب می تواند به افزایش وزن و چاقی منجر شود، که این شرایط احتمال ابتلا به دیابت را افزایش می دهد.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي