سیاست هایی کاربردی برای حل اختلافات زناشویی تان

دسته بندي : خانواده,سبک زندگی
تاريخ : 1 مهر

در هر ازدواجی،  از اختلاف نظرها، سلیقه ها و تفاوت ها مفری نیست،هر زوجی در برهه ای از زندگی مشترک خود دچار مشکل خواهند شد. اما گاها زوجین ناپخته و خام چنان این اختلافات ساده و کوچک را بزرگ میکنند و از کاه، کوهی می سازند که نگو…. بی تردید آنها در نهایت به بن بست می رسند، تا بدان جایی که  یکی از طرفین و یا هر دو سر لجبازی افتاده و حاضر نمی شوند کوتاه بیایند و حق را به دیگری بدهند تا اندکی از مسائل زندگی مشترک شان حل شود. اگر می خواهید جز این گروه از زوجین نباشید و زندگی مشترک شیرینی را تجربه کنید به پیشنهادات ارائه شده در زیر، توجه نمائید.

 

سیاست هایی کاربردی برای حل اختلافات زناشویی تان, پورتال خبری فرهنگی گهر

 

با رعایت نکات زیر به راحتی می توانید تفاوت ها و اختلافات فی مابین خود و همسرتان  را حل کنید:

همه تقصیرها را به گردن همسرتان نیندازید :
لحظه ای که انگشت اشاره تان را به سمت همسرتان نشانه می گیرید، باید طوفانی شدن اوضاع و احوال را بپذیرید و منتظر اوج گرفتن اختلافتان باشید. پس بهتر است  به هنگام گفتگو و یا بحث در مورد اختلاف نظری، انگشت اتهام را به سمت همدیگر نگیرید و تمام تقصیرها و کم و کاستی های زندگی تان را به گردن همسرتان نیندازید. او تنها مقصر نیست و حتما شما نیز بخشی از اشتباهات او را شکل می دهید و یا به اشتباهات او دامن می زنید.

مثلا، زن به مرد می گوید: تو همیشه فراموش می کنی، خرید خانه را به موقع انجام بدهی! آدم بی تفاوت و بی مسئولیتی هستی! این رفتارت غیر قابل تحمل است!!

مرد، جواب می دهد: چند روز پیش خرید کردم! تو هیچ وقت کارهای مرا نمی بینی و عادت داری غر بزنی؛ اصلا من همینم در ضمن مجبور به تحمل نیستی!!

اینجاست که مشاجره بالا می گیرد و …

اما اگر زن به همسرش بگوید: عزیزم، من نیاز فوری به فلان چیز دارم؛ هر وقت فرصت کردی، خرید خانه را انجام بده! اگر هم مشغله زیادی داری و گمان می کنی نتوانی این کار را انجام دهی، خودم در اولین فرصت به خرید بروم!

در این صورت قطعا مرد  این گونه جواب خواهد داد :نه، فراموشم شده، امروز سرم خیلی شلوغ بود، در همین چند روز آینده به خرید می روم، البته بهتر است یادآوری کنی تا فراموشم نشود!!

تفاوت این دو حالت گفتگو را خودتان به قضاوت بنشینید. این حکم در مورد کلیه مسائل زندگی مصداق دارد . شما می توانید با تکیه بر این اصل، از بسیاری از مشاجرات زندگی مشترک پیشگیری کنید.

 

به دست و پای هم نپیچید :
ممکن است مردی عادت داشته باشد هر روز پیش از ترک منزل، لباسهای راحتی خود را به جای آویزان کردن در رخت آویز، روی مبل و یا هر جای دیگری از خانه بیندازد…. کاری که، زن را مجبور به مرتب کردن و جمع کردن ریخت و پاش های مرد می کند، یا زنی که عادت کرده است ظرفهای چند روز را جمع کند و در روز و زمان خاصی آنها را بشوید، کاری که ممکن است از نظر مرد چندان مقبول نباشد و منجر به ناراحتی و دلخوری شود. برای گذر از این مشکلات پیش افتاده، بهتر است بپذیرید این موضوعات در زندگی مشترک اهمیت چندانی ندارد.  همیشه سعی کنید به رفتارهای کوچک و ساده همدیگر پیله نکنید و آنها را زیر سوال نبرید. شما بایستی یاد بگیرید از کنار این مسائل بی اهمیت بی تفاوت عبور کنید و توجه چندانی بدانها نداشته باشید. برای موفقیت در این امر، توصیه می شود ترفندهای ملموس اما لطیفی را برای تغییر این عادت همسر بکار گیرید، اما اگر پس از مدتی تلاش نتوانستید عادت نامطلوب همسرتان را اصلاح کنید؛ در اولین گام ، پیشنهاد می کنیم که تاثیر آن رفتار را در زندگی مشترکتان بررسی کنید _ از خود بپرسید این رفتار همسرم چه خسارتی به زندگی و رابطه مان می زند؟! _ اگر نقش بسزایی در ادامه روند زندگی تان نداشت، تلاش کنید همسرتان را همانطور که هست بپذیرید و برای تغییر او تقلای بسیار نکنید.

در دومین گام، شایسته است با خصوصیات مردانه و زنانه آشنا شوید و بپذیرید که هیچ زنی مثل یک مرد فکر نمی کند و هیچ مردی مثل یک زن.

 

همیشه قدردان باشید :
گاهی لازم است به جای انتقاد، سرزنش ،غر زدن و مطالبه خواسته های نه چندان موجه؛ نگاهی به داشته هایتان داشته باشید و سپاس آنها را به جا آورید. خجالت نکشید و تصور نکنید قدردانی شما، همسرتان را مغرور و خودخواه می کند، تلاش کنید تشکر کردن را ورد زبانتان کنید. تمام کارهای کوچک و بزرگی را که همسرتان در جهت تداوم زندگی مشترکتان انجام می دهد را ببینید و برای تلاش های او ارزش قائل شوید و قدردان زحمات او باشید.

 

هرگزعذرخواهی فراموش نشود :
جرات پذیرش اشتباهات خود را داشته باشید و بدون هیچ رودربایستی از همسرتان عذرخواهی  کنید و به او این اطمینان را بدهید که سعی خواهید کرد اشتباه  خود را تکرار نکنید و جبرانش نمائید. اگر مرتکب اشتباهی شدید بهتر است بجای پاک کردن صورت مسئله، با گفتن عباراتی مثل متاسفم، ببخشید، من اشتباه کردم، ‌تکرار نمی شود، فکر نمی کردم این چنین شود  و… احساس ندامت و پشیمانی خود را ابراز نمائید و رفع دلخوری و کدورت کنید.

 

خشم خود را سر همسرتان خالی نکنید :
هرگز همسرتان منبع مناسبی برای خالی کردن خشم و عصبانیت تان نیست. در صورت انجام این کار، اگر چه ممکن است آرامش نسبی موقتی کسب کنید اما خاطره بدی را در ذهن همسرتان حک کرده اید  که در روزهای آتی، نتیجه آن را خواهید دید. برای آنکه روابط مشترکتان دچار مشکل نشود بهتر است حرص و خشم خود را از چیزی، شخصی یا رفتاری که باعث عصبانیت و تکدر خاطرتان شده ، به گونه ای دیگر تخلیه کنید.

 

همیشه همراه همدیگر باشید :
دلیل و هدف ازدواج تان را به خاطر بیاورید. تمامی افراد برای برخورداری از رابطه عاطفی و احساسی و ایجاد یک زندگی مشترک تصمیم به ازدواج و تشکیل خانواده می گیرند. پس هرگز پسندیده نیست که همراه زندگی تان را تنها بگذارید و وقت خود را با خویشاوندان و یا دوستان دوران تجرد خود بگذرانید. شایسته نیست تنها به سفر، گردش و تفریح بروید! بجای این که یکدیگر را تنها بگذارید، لازم است زمانی را برای با هم بودن اختصاص دهید و به گونه ای برنامه ریزی کنید که همیشه وقتی برای همدیگر داشته باشید و از کنار هم بودن نهایت لذت را ببرید.

 

به یکدیگر اهمیت بدهید :
به آرزوها، خواسته ها،علایق و نیازهای یکدیگر نه تنها توجه کنید بلکه در اولویت اهمیت تان قرار دهید. به گفته های یکدیگر به دقت گوش فرا دهید و هر آنچه را که همسرتان خواهان آن  است را عمیقا بشنوید. بدانید گوش کردن به حرف های یکدیگر نشانه اهمیت دادن به طرف مقابل و درک تان از همدیگر است.

 

بپذیرید که گذشته ها گذشته اند :
سرزنش، توبیخ، انتقادهای کوبنده، تحقیر و… شیرینی لحظات با هم بودن را از شما می گیرد. سعی کنید همیشه یکدیگر را تحسین کنید و از آنچه که در گذشته بین شما و همسرتان اتفاق افتاده، چشم بپوشانید و خطای دیروز را بزرگ نکرده و در زمان حال یادآوری نکنید.

 

همسرتان را ببخشید :
با چشم پوشی و نادیده گرفتن اشتباهات جزئی یا سهوی همسر، می توانید عشق واقعی خود را به او  نشان دهید. پس برای داشتن احساس بهتر و زندگی زیباتر و شادتر، توصیه می شود دیدگان خود را بر بدی های همسرتان ببنید و او را زود ببخشید.

 

هر کسی را همراز خود ندانید :
گوش به زنگ باشید و سفره دل، پیش نامحرمان باز نکنید.  تا آنجایی که می توانید مشکل خود را با هر کسی در میان نگذارید و سریعا راهکارهای پیشنهادی آنان اجرا نکنید. وقتی شکایت و گله خود از همسر را،  نزد شخصی بیان می کنید اولا،  کنترل زندگی خود را به دست هر کس و ناکسی می سپارید دوما ، ممکن است آن شخص، فرد دلسوز و مهربانی نبوده و از سر حسادت و ناآگاهی حرفهایی بزند و یا راهکارهایی را ارائه دهد که چندان مساعد حال زندگی شما نباشد و مشکلات بسیاری را برایتان مسبب شود و از همه بدتر آنکه از اطلاعات بر علیه خود شما استفاده کند و موجب به هم ریختن زندگی تان شود.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي