خطرات و عوارض سولاریوم را بشناسید

دسته بندي : 💊 سلامت,پوست و مو
تاريخ : 30 بهمن

سولاریوم واحد برنزه کننده ای است که از اشعه ماوراء بنفش (UV) برای برنزه کردن پوست استفاده می کند. عوارض سولاریوم چیست ؟ در باور خیلی افراد سولاریوم ها همچنین به عنوان ضد آفتاب شناخته می شوند.

هیچ دلیل اثبات شده ای که نشان دهد سولاریوم یک روش برنزه کردن ایمن است ، وجود ندارد. تابش اشعه ماوراء بنفش ناشی از سولاریوم ها خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد. سولاریوم ها میزان اشعه ماوراء بنفش را تا شش برابر قوی تر از خورشید تابستان تابش می کنند. آنها همچنین می توانند باعث آسیب چشم و آسیب فوری پوست مانند آفتاب سوختگی ، سوزش ، قرمزی و تورم شوند.

خطرات و عوارض سولاریوم

خطرات و عوارض سولاریوم را بشناسید, پورتال خبری فرهنگی گهر

برنزه سولاریوم از پوست شما در برابر آفتاب محافظت نمی کند. اگر برنزه سولاریوم کرده اید ، پوست شما هنوز در اثر اشعه UV طبیعی خورشید آسیب می بیند.

سولاریوم های تجاری در سال ۲۰۱۵ در ویکتوریا ممنوع اعلام شد.

چگونه UV روی پوست شما تأثیر می گذارد

سلولهای پوستی در لایه بالایی پوست (اپیدرم) رنگدانه ای به نام ملانین ایجاد می کنند. ملانین به پوست شما رنگ طبیعی می بخشد. هنگامی که پوست در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار دارد ، ملانین بیشتری ایجاد می کند. این باعث می شود پوست تیره و برنزه شود. برنزه  شدن نشانه آسیب دیدن پوست در اثر اشعه ماوراء بنفش است. نشانه سلامتی نیست.

برنزه شدن بدون سوختن هنوز هم می تواند باعث آسیب پوست ، پیری زودرس پوست و سرطان پوست شود. تابش اشعه ماوراء بنفش می تواند باعث آسیب دائمی DNA شود. هر بار که پوست خود را در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار می دهید ، خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهید.

مردم با انواع پوست در معرض خطر آسیب پوستی ، پیری زودرس و سرطان پوست هستند. برای به دست آوردن بهترین محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش ، از یک کلاه ، لباس محافظ ، ضد آفتاب ، عینک آفتابی و  مکانهای دارای سایه استفاده کنید.

سولاریوم یا سالن برنزه کردن در استرالیا

به دلیل خطرات سلامتی ، واحدهای برنزه کردن تجاری در ژانویه سال ۲۰۱۵ در ویکتوریا ممنوع شد.

خطرات و عوارض سولاریوم را بشناسید, پورتال خبری فرهنگی گهر

پیش از ممنوعیت ، تخمین زده می شد که هر سال در استرالیا ، استفاده از سولاریوم منجر به:

۱- ۲۸۱ مورد ملانوما جدید

۲- ۴۳ مرگ ناشی از ملانوما ،

۳- ۲،۵۷۲ مورد جدید از سرطان سلول های پوستی

همچنین اپراتورهای سولاریوم تجاری در نیو ساوت ولز ، استرالیا جنوبی ، تاسمانی ، سرزمین پایتخت استرالیا ، کوئینزلند و استرالیا غربی ممنوع است. هیچ سولاریوم تجاری در منطقه شمالی فعالیت نمی کند.

برنزه سولاریوم یک برنزه ایمن نیست

هیچ نظریه پزشکی در رابطه با ایمن بودن سولاریوم وجود ندارد. این که استفاده از سولاریوم یک روش ایمن برای برنزه کردن و محافظت از پوست شما در برابر آفتاب است یک افسانه است. برنزه سولاریوم هیچ گونه محافظتی در برابر آسیب DNA به سلولهای پوستی ندارد ، که می تواند بدون هیچ گونه علائم قابل توجهی از آسیب پوستی رخ دهد.

تحقیقات نشان می دهد استفاده از سولاریوم خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد. همچنین باعث پیری زودرس پوست می شود. اگر از سولاریوم استفاده می کنید ، خطر ابتلا به ملانوما ۲۰٪ بیشتر از کسانی که سولاریوم نمی کنند وجود دارد. اگر قبل از ۳۵ سالگی استفاده از سولاریوم را شروع کنید ، خطر ملانوما به ۵۹ درصد افزایش می یابد. خطر استفاده ملانوم در اثر استفاده از سولاریوم نیز با استفاده بیشتر از آن بیشتر می شود.

با پوست خود آشنا شوید

اگر قبلاً از سولاریوم استفاده کرده باشید ، خطر ابتلا به سرطان پوست بیشتر خواهد بود. در صورت مشاهده لکه های جدید یا غیرمعمول یا تغییر در یک نقطه موجود ، با پوست خود آشنا شوید و هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید. همچنین ممکن است بخواهید در مورد تهیه یک برنامه با پزشک خود صحبت کنید.

منبع : betterhealth

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي