سوالات کلیدی در مورد ارتودنسی کردن

سوالات کلیدی در مورد ارتودنسی کردن

زیبایی دندان ها یکی از خواسته هایی است که اغلب خانمها و البته آقایان، نسبت به داشتن این امتیاز برای زیبایی شان حساس هستند که در این مطلب در مورد ارتودنسی کردن مطالبی را منتشر کرده ایم.

سوالات کلیدی در مورد ارتودنسی کردن

هر آنچه نیاز دارید تا در مورد ارتودنسی و روش انجام آن بدانید

روش درمان ارتودنسی چیست؟
درمان ارتودنسی، راهیست برای صاف کردن و حرکت دادن دندان ها برای بهبود ظاهر و کارکرد آنها همچنین، باعث کمک به سلامتی طولانی مدت دندانها ، لثه و مفاصل فک با وارد کردن فشار کمی به کل دندانها میشود . با مطالعه ادامه این بخش از نمناک به پاسخ سوالات خود در این مورد مهم خواهید رسید.

چرا باید ارتودنسی کنیم؟
اغلب مردم دندانهای در هم و یا ترک خورده دارند درمان ارتودنسی، باعث صاف شدن و حرکت دندانها به بهترین حالت ممکن میشود این حرکت باعث بهبود ظاهر آنها و حالتی که دندان ها هنگام گاز زدن دارن و حتی باعث راحتی در تمیز کردن آنها میشود ؛ برخی افراد دارای دندانهای فوقانی رو به جلو یی هستند که ناخوشایند به نظر میرسند احتمال بالایی وجود دارد که این دندان های برجسته دچار آسیب دیدگی شوند ، اما درمان ارتودنسی میتواند آنها را حرکت بدهد و به جای درست خود باز گرداند و در مواقعی، فک بالایی و پایینی در جای درست خود واقع نمیشوند و باعث ایجاد ظاهر نامناسب برای دندان ها و روی هم قرار گرفتن نادرست آنها هنگام گاز زدن میشود درمان ارتودنسی هر دو عامل فوق را تصحیح میکند .

وقتی که دندان ها درست در کنار هم واقع نمی شوند،موجب ایجاد درد و فشار بر روی ماهیچه های فک شده و باعث به وجود آمدن ،مشکلاتی در مفاصل فک و همچنین سر درد میشود درمان ارتودنسی به قرار گرفتن صاف دو فک بالا و پایین و کاهش درد در این منطقه کمک می کند .

درمان ارتودنسی در چه سنی بهتر است اتفاق بیوفتد؟

بهترین سن برای اردتودنسی کودکان چه سنی است؟

بهترین زمان در حالت کلی ،در دوران کودکی است، اما بزرگسالان هم قادر به انجام ارتودنسی هستند و در سنین بالاتر هم این کار را انجام میدهند سن اهمیت کمتری، نسبت به داشتن تعداد مناسب دندان ها دارد. در کودکان ، باید صبر کرد تا تعداد کافی و مناسبی از دندان ها در بیایند و بعد شروع به درمان ارتودنسی کرد پس به طور طبیعی و معمول بهترین زمان برای شروع به مراقبت های مربوط به زیبایی و نظم دندان ها یا همان ارتودنسی که بهترین و بالاترین نتیجه مثبت را خواهد داشت؛ گفتنی است زمان آغاز دیده شدن بی نظمی در دندان هاست که همان زمان ریخته شدن دندان های شیری و اتمام رشد دندان های دائمی است.

سازمان دندانپزشکان آمریکا بهترین زمان برای معاینات دندان پزشکی را سن 7 سالگی و بهترین زمان برای آغاز ارتودنسی البته بعد از تشخیص به نیاز 8-9 سالگی می دانند چرا که در این سن طیف رشد مجدد و تغییرات دندان ها قابل تشخیص است و اگر مشکلی در شکل دندان ها و یا حتی سلامت آنها وجود داشته باشد در بهترین زمان تشخیص داده می شود.

بهترین سن برای ارتودنسی کودکان و بزرگسالان
در این سنین به دلیل شروع رشد دندان های آسیاب بزرگ دندانپزشک توانایی ارزیابی حالات و فرم بندی دندان ها را دارد و به راحتی می تواند تشخیص دهد که فک بالا و پایین در چه زاویه ای نسبت به عقب و جلو بودن قرار خواهند گرفت.

نظر کلی دندانپزشکان ایران و کشورهای اروپایی و آمریکایی بر این است که حداکثر فرصت زمانی تا 10 و تعداد معدودی تا 12 سال است و بعد از آن نتیجه دلخواه به راحتی حاصل نمی شود و بعد از این سنین رشد دندان ها و فک تا حد بالایی کامل شده اند.

ارتودنسی در سنین بالا و بزرگسالان
بسیاری افراد در سنین بالاتر تصمیم به انجام ارتودنسی می گیرند که این افراد باید توجه داشته باشند که رشد فک و دندان ها به پایان رسیده است و انجام هر کاری در این سن ممکن نیست اما اگر ارتودنسی در این سنین با هدف ردیف کردن دندان ها باشد قابل انجام است البته به شرطی که لثه های سالمی داشته باشند پس مرتب کردن دندانها در سنین بالا با توجه به داشتن لثه های سالم علاوه بر پیچیدگی بیشتر قابل انجام است اما تغییرات در فک امکان پذیر نمی باشد.

چه کسی ارتودنسی را انجام میدهد؟ 

خود دندان پزشک شما ،ممکن است ارتودنسی هم انجام دهد و یا ممکن است شما را به متخصصی که مدرک فوق تخصص راداشته باشد، معرفی کند.متخصص، ممکن است در بخش بیمارستان و یا در کلینیک باشد دکتر ارتودنسی کار ، را ارتودنتیست میگویند .

مهم ترین کار، یک معاینه ی کامل است.این معاینه، شامل نگاه سطحی بر دندان های شما ، گرفتن عکس با استفاده از اشعه x از آنها و ساختن مدل پلاستیکی از دندانهای شما میشود سپس تیم دندانپزشکی یا ارتودنتیست در مورد نحوه ی درمان شما تصمیم خواهند گرفت زمانی که شما تصمیم به پیش بردن کار ارتودنسی کردید ، درمان میتواند به محض داشتن دندان های دائمی کافی آغاز شود .

ارتودنسی دارای روش های مختلف
آیا لزومی به کشیدن دندان برای ایجاد جای کافی در فک وجود دارد؟ 

ممکن است، فک شما جای کافی برای دندان های دائم شما نداشته باشد اگر چنین است، شما باید تعدادی از دندان های دائم خود را برای ایجاد جای کافی در فک، بکشید اگر چنین بود ، تیم دندانپزشکی شما را اگاه خواهند کرد. گاهی اوقات، با به کار بردن روش متفاوتی از درمان، فضای کافی به وجود خواهد آمد .

درمان ارتودنسی چند مدل و روش دارد؟ انواع سیم کشی دندان :

درمان ارتودنسی ،میتواند با مدل های مختلفی از وسایل و دستگاه ها که اغلب مردم آنرا سیم کشی دندان مینامند .

سیم کشی متحرک چیست ؟
درمان های ساده، ممکن است با سیم های متحرک انجام شود . (وسیله ای که برای میتوان آنرا برای تمیز کردن از دهان در آورد ) این دستگاه، سیم های نازک و حساس با تعدادی فنر در کنار آنها هستند، که با اعمال فشار ملایمی به دندان ،باعث حرکت آنها میشود .

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه