سریالی بودن اسید پاشی ها در اصفهان تایید شد

دسته بندي : حوادث,⭐ اخبار
تاريخ : 30 مهر

سریالی بودن اسید پاشی ها در اصفهان تایید شد

سریالی بودن اسید پاشی ها در اصفهان تایید شد, پورتال خبری فرهنگی گهر

تحقیقات درباره اسیدپاشی‌های اصفهان در حالی ادامه دارد که نتایج به‌دست‌آمده زنجیره‌ای و سریالی‌بودن این حوادث را تایید می‌کند.

پیش از این درباره زنجیره‌ای‌بودن اسیدپاشی به‌صورت چهارزن در اصفهان تردیدهایی وجود داشت اما اکنون آزمایش‌های تخصصی ثابت کرده است حداقل سه‌مورد از این حوادث به‌هم مرتبط هستند. تشابه ظاهری این اسیدپاشی یکی از دلایل موجود است. در تمام این موارد متهم یا متهمان از ساعت هفت تا ۷:۳۰ مرتکب جرم شده‌اند و در تمام موارد زنانی را که راننده خودرو بوده اند هدف قرار داده‌اند اما به‌غیراز شواهد ظاهری، مدارک دیگری نیز به‌دست‌آمده که زنجیره‌ای‌بودن این حوادث را تایید می‌کند. بعد از وقوع اسیدپاشی‌ها نمونه اسید برجامانده روی لباس‌ها و خودرو قربانیان مورد آزمایش قرار گرفت و تایید شد اسیدها مشابه است.

نوع و عمق جراحات ایجادشده روی زنان نیز این موضوع را تایید می‌کند. در حال حاضر پلیس فرضیه اسیدپاشی با انگیزه برخورد با بدحجابی را به‌طورکامل مردود می‌داند و تحقیقات خود را روی انتقام‌جویی از زنان و انگیزه‌های شخصی متمرکز کرده است. در این میان، از چهارمظنون بازداشت‌شده یکی از آنها بیش از دیگران در مظان قرار دارد اما هنوز بازجویی‌ها از او به نتیجه نرسیده و مشخص نشده است آیا عامل اسیدپاشی‌های اخیر همان فردی است که در سال۹۰ نیز روی صورت زنی به نام «الف» اسید پاشیده بود یا خیر؟

یکی از گره‌های اصلی این است که هیچ‌کس چهره موتورسوار اسیدپاش را به‌طورکامل ندیده است. این فرد از کلاه‌کاسکت استفاده می‌کرد و از طرفی چون قربانیان را به‌طور ناگهانی مورد هجوم قرار می‌داد آنها از شناسایی این مرد ناتوان هستند. شاهدان عینی حوادث نیز چهره متهم را ندیده‌اند.

یکی از آنها که در فروشگاه روسری کار می‌کند، به خبرنگار ما گفت: «وقتی صدای جیغ را شنیدم از مغازه بیرون دویدم، آن لحظه فقط صدای موتور را شنیدم اما چهره اسیدپاش را ندیدم.»یک راننده اتوبوس که شاهد اسیدپاشی بوده نیز گفت: «آن زن به حدی داد و فریاد می‌کرد که همه متوجه او بودند و کسی به این موضوع توجه نداشت که اسیدپاش را ببیند و مشخصات او را به‌خاطر بسپارد.»با این وجود سرنخ‌هایی از این حوادث به‌دست‌آمده و پلیس امیدوار است به‌زودی متهم را به مردم معرفی کند. ضمن اینکه مناطق حساس و محدوده وقوع حملات تحت پوشش نیروی انتظامی درآمده است.

این در حالی است که هنوز زنان اصفهانی در وحشت به‌سر می‌برند و بازار شایعات نیز داغ است به‌گونه‌ای که هرروز خبر وقوع حادثه‌ای مشابه در شهر می‌پیچد. پلیس این شایعات را پیگیری کرده و به این نتیجه رسیده که بخشی از آنها به دلیل شوخی نامناسب پسران موتورسواری است که با استفاده از آب‌معدنی تظاهر به اسیدپاشی می‌کنند.

روح‌الله جمعه‌ای، رییس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی وزارت کشور نیز ادعای برخی رسانه‌ها مبنی‌بر افزایش قربانیان اسیدپاشی در اصفهان را کذب دانست و گفت: «مردم و رسانه‌ها اخبار صحیح را از مراجع ذی‌صلاح دریافت کنند.»

وی ادامه داد: «رسانه‌هایی که این اخبار واهی را نشر دادند، مدعی شده بودند دیگربار دختری جوان در اصفهان مورد اسیدپاشی قرار گرفته و پس از چندساعت فوت شده که این اخبار دروغ است.»در شرایطی که تحقیقات تخصصی برای شناسایی عامل یا عاملان این حادثه ادامه دارد، مسوولان دستگاه قضایی اعلام کرده‌اند با متهمان برخوردی شدید خواهد شد. خسروی‌وفا، رییس کل دادگستری استان اصفهان اسیدپاشی را اقدامی «غیراخلاقی و غیرانسانی» دانست و گفت: «با قربانیان این حوادث ابراز همدردی می‌کنیم و به‌شدت پیگیر این مساله هستیم.»

وی افزود: «دادگستری اصفهان به‌محض اطلاع از وقوع این جرم کارگروهی را تشکیل داد که در آن نیروهای اطلاعاتی و انتظامی حضور جدی پیدا کردند و تا شناسایی همه متهمان و رسیدن به نتیجه نهایی به کار ادامه می‌دهند.»

وی ادامه داد: «این کارگروه؛ هر روز در ساعت معینی تشکیل جلسه می‪دهد و اقدامات نیروهای انتظامی و اطلاعاتی توسط دادستان بررسی می‌شود. هر روز نیز دستور لازم از طرف دادستان به افسران پرونده ارایه می‌شود و امیدواریم که با اقدامات بسیار خوبی که در این کارگروه شکل گرفته به سرعت شاهد به‌نتیجه‌رسیدن پرونده باشیم.» رییس‌کل دادگستری استان اصفهان با اشاره به جدیت موضوع اسیدپاشی، گفت: «با توجه به اهمیت این موضوع، دادستان کل کشور ابلاغ ویژه‪ای به دادستان اصفهان داده و با جدیت کامل همه‌وقت خود را مصروف این پرونده می‌کند.»

خسروی وفا با بیان اینکه «متاسفانه برخی افراد در حال دامن‌زدن به شایعات هستند»، اضافه کرد: «برخی عنوان می‪کنند که افراد قربانی دارای پوشش و حجاب مناسب نبودند، اما اصلا این گفته‌ها مورد تایید نیست. اتفاقا یکی از قربانیان این حوادث از خانواده‪ای کاملا مذهبی بوده که پدرش سابقه حضور در جبهه را دارد.»

وی با رد اخبار و شایعاتی که در فضای مجازی منتشر شده، اضافه کرد: «متاسفانه بسیاری از رسانه‪های غربی به‌دنبال این هستند که فضای جامعه را ملتهب و احساسات خانم‪ها را تحریک کنند، اما هیچ‌کدام از اخباری که از سوی این شبکه‪ها و رسانه‌های بیگانه منتشر می‌شود، مورد تایید دادگستری استان اصفهان نیست.»

خسروی وفا اصفهان ادامه داد: «من به‌عنوان رییس دادگستری و با همکاری نیروهای امنیتی و انتظامی به وظیفه خود عمل می‪کنیم و ابدا احساس نگرانی و عدم‌امنیت وجود ندارد.»

رییس‌کل دادگستری استان اصفهان خاطرنشان کرد: «قول می‪دهم با جدیت کامل و با تلاش‪های شبانه‌روزی موضوع اسیدپاشی را دنبال کنیم و به‌محض دستگیری متهم یا متهمان و با توجه به اینکه از هم‌اکنون بهترین قضات خود را مامور رسیدگی به این پرونده کرده‪ایم، در کوتاه‌ترین زمان حکم قاطعی در این مورد صادر کنیم.»

وی اضافه کرد: «حکم قاطعی برای متهمان صادر می‪شود تا هم برای مجرم و هم مجرمان درس عبرت شود. قول می‪دهم دادگستری با برنامه‌ریزی دقیقی که دارد به‌محض شناسایی متهمان برخوردی به‌شدت قاطع و بدون سر سوزنی اغماض صورت گیرد. رییس‌کل دادگستری استان اصفهان تصریح کرد: «به‌سرعت به این پرونده رسیدگی و متهمان را به اشد مجازات محکوم می‌کنیم و آن را به اطلاع مردم خواهیم رساند.»

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری نیز دیروز با بیان اینکه «نیروی انتظامی و دستگاه‌های ذی‌ربط به‌دنبال شناسایی عاملان اسیدپاشی در اصفهان هستند، گفت: متاسفانه این عمل اقدامی خرابکارانه و تروریستی است.»

وزیر دادگستری خاطر نشان کرد: «ما خیلی نگران این موضوع هستیم و امیدواریم عاملان آن شناسایی شوند و به مجازات برسند. همه مسوولان و دست‌اندرکاران با تمام قدرت و انگیزه در تلاش هستند تا این افراد را شناسایی کنند و همچنین امیدوارم دیگر اجازه بروز چنین حوادثی را ندهیم.»

در همین حال محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت گفت: «اسیدپاشی اقدام شنیعی است که دستگاه‌های اطلاعاتی باید مانع از بروز اتفاقات مشابه آن شوند و فردا (چهارشنبه) در جلسه مطبوعاتی دولت مواضع دولت را در این زمینه بیان می‌کنم.»سرتیپ بسیجی محمدرضا نقدی، رییس سازمان بسیج مستضعفان نیز در این‌باره گفت: وزارت ارشاد و هیات نظارت بر مطبوعات نباید اجازه دهند رسانه‌های فاسد و غربزده این جنایت را با مقدسات و واجباتی مثل امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر مرتبط کنند و به این بهانه به تضعیف ارزش‌ها بپردازند.

او ادامه داد: اوج‌گیری محبوبیت انقلاب اسلامی و حرکت بسیج و حزب‌الله در جهان و خطری که گسترش نفوذ این جریان برای مستکبران ایجاد کرده، آمریکا و رژیم صهیونیستی را به عکس‌العمل‌های جنایت‌کارانه واداشته است.

رییس سازمان بسیج مستضعفین راه‌اندازی و هدایت گروه‌هایی با عملیات خشونت‌بار و نسبت‌دادن آن به مسلمین را از جمله عکس‌العمل‌های جنایتکارانه آمریکا و رژیم صهیونیستی دانست و افزود: راه‌اندازی گروه‌های تروریستی و بمب‌گذار و نسبت‌دادن آن به مسلمانان اهل‌سنت، تحریک روحانی‌نماهای شیعه‌نما به توهین به اهل‌سنت و ترغیب به انتقام‌گیری از اهل‌سنت به‌جای تکفیری‌ها و تشویق به قمه‌زنی و راه‌اندازی جریان جنایت‌کاری مانند القاعده و داعش نمونه‌هایی برای خشن جلوه‌دادن مسلمانان است.

نقدی اضافه کرد: امروز هم می‌بینیم وقتی یک عمل جنایت‌کارانه انجام می‌گیرد و اسید به‌صورت زنان مظلوم می‌پاشند، فورا رسانه‌های بیگانه وارد عمل می‌شوند و با تیترهای مشابه سعی می‌کنند این اسیدپاشی را به امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر ربط دهند.

وی ادامه داد: اولا کدام مسلمان است که نداند این کار جنایت است و به خودش اجازه دهد چنین عمل فجیعی را انجام دهد؟ ثانیا اگر این عمل زشت کار یک آدم متحجر با کج‌فهمی از مذهب است، پس چرا زنان هرزه خیابانی با آرایش‌های آنچنانی را رها کرده و زنانی را که حجاب نسبتا موجهی داشته‌اند هدف قرار داده؟ چرا این کار همزمان با طرح قانون امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در مجلس شورای اسلامی انجام شده است؟ چرا این کار در آستانه محرم و هفته امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر انجام شده است؟

نقدی تصریح کرد: همه اینها نشان می‌دهد حتی اگر سند و مدرک محکمی بر اینکه این اقدام شنیع با هدایت دشمن مستکبر صورت گرفته، نداشته باشیم، ولی با قاطعیت می‌توانیم بگوییم مرتبط‌کردن این فعل حرام و شیطانی با نهی‌ازمنکر کار حساب‌شده عوامل رسانه‌ای بیگانه است.

وی با بیان اینکه با این جو‌سازی رسانه‌ای دشمنان چند هدف را دنبال می‌کنند، تصریح کرد: آنها می‌خواهند امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را خشن و غیرقابل قبول جلوه دهند و مردم را از این واجب الهی منصرف کنند، نمایندگان مردم در مجلس را در تصویب قانون امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر متزلزل کنند، چهره نیروهای ارزشی و انقلابی را مخدوش و برای غرب‌زدگان و بی‌بندوبارها مظلوم‌نمایی کنند و اعتبار اجتماعی درست کنند و با خشن جلوه‌دادن نیروهای حزب‌الله زمینه را برای بازگشت تجدیدنظر‌طلبان به عرصه سیاسی و انتخابات فراهم کنند.


این مسوول بسیجی در ادامه تاکید کرد: رسانه‌های فاسد و روزنامه‌های زنجیره‌ای کور خوانده‌اند؛ ملت ایران بسیار هوشیار‌تر است که بازی این جریانات را بخورد؛ این ملت عبور از فتنه‌های رسانه‌ای را در بازی عظیم ۹دی سال۸۸ تمرین کرده است.


رییس سازمان بسیج مستضعفان در پایان اظهار کرد: از وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی می‌خواهیم با سرعت عوامل این جنایت فجیع را که به احتمال قوی مرتبط با سرویس‌های اطلاعاتی غربی هستند، دستگیر کنند و با حکم قضایی، حداقل، قصاص و مقابله‌به‌مثل شوند. هرچند با این فضای ناامنی که ایجاد کرده‌اند چه‌بسا مفسد فی‌الارض تلقی شوند. حتی اگر آسیب‌دیدگان هم عامل جنایت را بخشیدند، دستگاه قضایی از حقوق و امنیت عمومی نباید بگذرد و قصاص، حداقل انتظار است. مسوولان قضایی و امنیتی در تلاش هستند آرامش را به اصفهان بازگردانند اما فضای این شهر همچنان ملتهب است.

یک راننده آژانس به خبرنگار ما گفت: «از زمانی که این حوادث رخ می‌دهد استفاده زنان از آژانس زیاد شده است و آنها سعی می‌کنند از تاکسی‌های خطی استفاده نکنند یا در خیابان پیاده راه نروند.»مالک سوپرمارکتی در منطقه «سپاهان» نیز گفت: «در منطقه ما اتفاق خاصی رخ نداده اما از وقتی خبر اسیدپاشی پیچیده مشتریان ترجیح می‌دهند از پیک ما استفاده کنند و زنان کمتر برای خرید بیرون می‌آیند.»

خبر اسیدپاشی بر توریست‌ها نیز اثر گذاشته است. کارمند یکی از هتل‌های اصفهان در این‌باره به خبرنگار ما گفت: «روزهای اول مسافران خارجی از ما می‌پرسیدند اگر روسری‌شان عقب برود واقعا روی صورت آنها اسید می‌پاشند ما هم توضیح می‌دادیم اینطور نیست و اخبار صحت ندارد ما با اینکه وظیفه نداریم با هر تور که البته لیدر خودش را دارد یکی از کارمندان را راهی می‌کنیم تا مسافران احساس آرامش کنند و اکنون وضع بهتر شده است.»

مردی که در نقش‌جهان مغازه ترمه‌فروشی دارد نیز به خبرنگار ما گفت: «قبل از این حوادث کار رونق گرفته و فروش ما حدود پنج‌برابر شده بود البته هنوز هم این روند ادامه دارد اما به‌نظر من کسانی که این کار را می‌کنند می‌خواهند اصفهان از رونق بیفتد.»بنابراین گزارش تحقیقات پلیس از مظنونان دستگیرشده در حالی ادامه دارد که تلاش برای شناسایی مظنونان تازه و بازداشت آنها نیز در جریان است.

منبع: روزنامه شرق
آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي