سرنوشت فیروزه و خرم سلطان چه خواهد شد؟

تاريخ : 17 خرداد

زندگی و سرنوشت خرم سلطان در دربار عثمانی

در این متن داستان زندگی خرم سلطان در دربار عثمانی وچگونگی کار های وی را مطالعه خواهید کرد.

سرنوشت فیروزه و خرم سلطان چه خواهد شد؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

 

زندگی او در قصر پادشاهی سلیمان :

درباره چگونه آمدن خرم به قصر و نحوه آشنایی او با سلطان سلیمان هیچ مدرک و اطلاعی وجود ندارد اما تنها چیزی که در تاریخ نوشته شده ،خرم سلطان هدیه ای از طرف خان ها به درباره عثمانی بوده .

اعدام صدراعظم وقت ابراهیم پاشا

پرگالی ابراهیم پاشا به دلیل احترامش به ماهی دوران با شاهزاده مصطفی بسیار نزدیک بود .پس از اعدام ابراهیم به دلیل رغیب دیدن او از طرف سلیمان و ترس و وحشت از دست دادن تختش و همچنین خودخواه تر و خشن تر شدن او با بالا رفتن قدرتش دلیل اعدام ابراهیم بود ، اما در تاریخ یکی از بزرگترین دلایل ایجاد این ترس وجود خرم سلطان بوده . خرم سلطان با تشویق سلیمان در اعدام ابراهیم نقش بسیار بزرگی داشته .

با اعدام ابراهیم قدرت خرم بیشتر از قبل شده و دیگر حتی در امور دولت و حکومت هم دخالت کرده و در بسیاری از تصمیمات دستورات قتل و اعدام های سلیمان همچنین تصمیمات بزرگ دولتی همکاری کرده

اعدام شاهزاده مصطفی

خـرم سلطان از ترس به پادشاهی رسیدن مصطفی پس از پدرش نقشه های زیادی برای اینکه او از چشم پدرش اندازد کشیده است که در تاریخ نامه های مختلف آن از خرم به سلطان بر علیه شاهزاده محبوب مردم نوشته شده اما بزرگترین آنها و نقشه ای که باعث اعدام او از طرف پدرش می شود نامه ای دروغی است که ارتباط مصطفی با شاه ایران تهماسب برای از تخت کنار زدن پدرش در زمان زنده بودن او نوشته شده که با نقشه ی خرم ، رستم پاشا و دخترش مهرماه آن را از قصد به دست سلطان سلیمان می دهند

.

با دستور کانونی سلطان سلیمان در چادر پدرش که در هنگام سفر بین راه پهن کرده بودن جلوی چشمان سلطان سلیمان اعدام می شود

مرگ پسر خرم

اما پسر خرم جهانگیر که این اتفاق را با چشمانش میبیند ضربه شدیدی می خورد و مریض می شود ، شاهزاده جوان که با پدرش هنوز به سفر ادامه می داده از ناراحتی مرگ برادرش در حین سفر میمیرد و پس از مرگ او تنها دو پسر خرم برای به تخت نشستن بعد از پدرشان باقی مانده .شاهزاده سلیم و بیازیت ! .

دخالت خرم در امور دولت

خرم سلطان دخالت های زیادی در امور دولتی عثمانی داشته .خرم سلطان ، سلیمان را برای جنگ با ایران تشویق کرده و در حاضر شدن او در این جنگ نقش داشته و در هنگامی که سلطان سلیمان در جنگ با ایران بوده نامه های تبریک به پادشاه جدید لهستان نوشته و همچنین برای او هدایا می فرستاده !

مقام والیده سلطان ( خرم)

مقام والیده سلطان تنها به مادر شاه و سلطان عثمانی داده میشده و خرم برای رسیدن به این مقام و به تخت نشاندن پسرش در قتل مصطفی دست داشته اما با تمام تلاش هایی که می کند در سال ۱۵۵۸ قبل از به پادشاهی رسیدن پسرش با مریضی سختی که داشته در ۵۲ سالگی میمیرد و هیچ وقت والیده سلطان نمی شود !

اداره حرم

همچنین پس از مرگ والیده سلطان با تمام تلاش های او برای گرفتن این مقام ، از طرف سلطان سلیمان به دایه اش داده می شود ( داستان های اداره کردن حریم از طرف خرم تمامی خیالات نویسنده است ) خرم سلطان هیچ وقت اداره حرم را در دست نداشته !

مرگ خرم

خرم سلطان پس از مجادله هایی که برای وارث شدن پسرانش برای تخت پادشاهی انجام میدهد و موفق می شود در سن ۵۲ سالگی ۸ سال قبل از سلطان سلیمان به دلیل مریضی سختی که داشته میمیرد و سنگ قبرش از طرف سلطان سلیمان ساخته و نوشته شده است !

فرزندانش

خرم سلطان ۵ شاهزاده و یک دختر به نام مهرماه دنیا آورده . مهرماه دختر خرم در قتل مصطفی نقش داشته و کارهای مادرش را همیشه دنبال می کرده و همچنین به در خواست خرم سلطان و سلطان سلیمان به رستم پاشا ازدواج می کند !

جهانگیر چهارمین پسر خرم و سلطان سلیمان بوده . او مشکلات زیاد فیزیکی در بدنش داشته و به پسر قوز کرده در تاریخ نام برده شده و با دیدن اعدام برادرش مصظفی به دستور پدرش از غصه میمیرد !

شاهزاده بیازیت خرم سلطان که از همه فرزندانش به بیازیت بیشتر اهمیت میداده و او را از بقیه شاهزاده ها بیشتر دوست داشته از او بسیار حمایت می کرده حتی اشتباهات او را جلوی چشم پدرش پوشش میداده و سعی در به پادشاهی رسیدن او داشته اما با مرگ خرم سلطان،بیازیت بدون حمایت می ماند . او هنوز وقتی پدرش زنده بوده با برادرش سلیم برای رسیدن به تخت پادشاهی می جنگیده اما در این مجادله خود را شکست خورده اعلام کرده و همراه با پسرانش به قصر پادشاه ایران پناه میبرد .

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي