سرطان زا بودن ماده سرخ کننده گوجه فرنگی

دسته بندي : 💊 سلامت,تغذیه
تاريخ : 28 آذر

سرطان زا بودن ماده سرخ کننده گوجه فرنگی

سرطان زا بودن ماده سرخ کننده گوجه فرنگی, پورتال خبری فرهنگی گهر

سرطان زا بودن ماده سرخ کننده گوجه فرنگی

هر سال با رسیدن فصل سرما، قیمت گوجه فرنگی نیز اوج می گیرد و تا آنجا پیش می رود که این محصول کشاورزی خوشمزه و پرفایده را برای مدتی از سبد خانوارها حذف می کند.

امسال نیز این اتفاق رخ داد و گوجه حتی در برخی محله های تهران تا کیلویی ۱۳هزار تومان نیز فروخته شد.

اما ماجرا به اینجا ختم نمی شود، زیرا علاوه بر گرانی، شایعاتی مبنی بر آلودگی این محصول با سم نیز مطرح شد که بر نگرانی و تشویش افکار عمومی دامن زده است. هر چند که هر روز خبرهایی از آلودگی برخی مواد غذایی به گوش می رسد، اما این بار ماجرا با انتشار پیامی در شبکه های اجتماعی آغاز شد، بنحویکه سرطان زا بودن ماده سرخ کننده گوجه فرنگی که از چین وارد شده را اعلام می کرد.

این ماده سرخ کننده گوجه فرنگی نوعی ماده شیمیایی هورمونی است که از آن برای عمل آوری برخی محصولات از جمله گوجه فرنگی استفاده می شود.

گرچه این ماده که نوعی هورمون است در آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان ماده مجاز ثبت شده، اما تا در ایران شناخته و ثبت نشود، استفاده از آن مجاز نیست.

این ماده در سال ۱۹۰۵ در آمریکا و در سال ۲۰۰۶ در اتحادیه اروپا به عنوان ماده هورمونی مجاز در زودتر رسیدن برخی محصولات کشاورزی ثبت شده است.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفته است: اکنون در انتظار جوابیه معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستیم تا مصرف گاز اتیلن(اتفون) برای تولید گوجه فرنگی تایید شود.

به گفته «محمدعلی باغستانی میبدی»، اکنون هورمون اتفون به صورت قاچاق وارد کشور می شود، هرچند وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفظ نباتات تاکنون مجوزی برای واردات این ماده شیمیایی به کشور صادر نکرده اند.

وی تصریح می کند: چندی پیش برای جلوگیری از مصرف این ماده، سازمان حفظ نباتات نامه ای را برای معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت ارسال کرد و قرار شد با پیگیری و بررسی های وزارت بهداشت تاییدیه مصرف گاز اتیلن برای تولید گوجه فرنگی داده و یا عدم مصرف این گاز نیز از طریق این وزارتخانه تعیین تکلیف و مشخص شود.

به گفته باغستانی، این ترکیب باید توسط هیات نظارت بر سموم کشور مورد آزمایش قرار گیرد و در صورت امکان استفاده، ثبت شود.

رییس سازمان حفظ نباتات گفته بود: وزارت بهداشت رفرنس تشخیص دهنده مسایل بهداشت مواد غذایی انسان است، بنابراین مصرف یا عدم مصرف این ترکیب باید از طریق این سازمان مورد تایید قرار بگیرد.

وی ادامه داده است: به دلیل آنکه وزارت بهداشت ترکیب این هورمون را برای تولید گوجه فرنگی در دست بررسی دارد، معتقد است باید کشاورزان از مصرف این ترکیب تا اطلاع ثانوی در تولید گوجه فرنگی خودداری کنند.

در همین پیوند، روز چهارشنبه سازمان غذا و دارو استفاده از هورمون اتفون در محصولات کشاورزی را ممنوع اعلام کرد.

بر اساس اعلام سازمان غذا و دارو،با توجه به نامه ارسال شده توسط این سازمان به سازمان حفظ نباتات کشور در مهر سال جاری، استفاده از هورمون اتفون به منظور زودرس شدن محصولات کشاورزی تا بررسی دقیق توسط سازمان حفظ نباتات ممنوع است.

مدیرکل نظارت بر فراورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو به صراحت به سم ایجاد شده توسط هورمورن مذکور برای انسان و موجودات آبزی در زمان مصرف اشاره کرده است و از سازمان نباتات خواسته، بدلیل مخاطرات سم شناسی برای مصرف کنندگان، موضوع عدم مصرف آن تا بررسی دقیق توسط سازمان حفظ نباتات بصورت جدی پیگیری کنند.

به گفته «هدایت حسینی»، چگونگی ورود، استفاده و کنترل عوارض سموم و همچنین قابل استفاده بودن یا نبودن آن در محصولات را باید سازمان حفظ نباتات تایید کند.

وی افزود: براساس قانون، نظارت بر سموم، چگونگی ورود، تولید و کنترل کیفیت سموم تحت نظارت شورای عالی نظارت بر سموم کشور است که در سازمان حفظ نبابات مستقر است.

 

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي