ساده سازی IT عاملی برای پیشرفت

تاريخ : 11 بهمن

ساده سازی IT عاملی برای پیشرفت

بسیاری از مدیرانIT این روزها با دنیای متلاطمی روبه‌رو هستند. استفاده از تکنولوژی‌های مصرفی مانند گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و ابزارهای شبکه‌سازی اجتماعی و نیز خدمات ابری جدید با استفاده از اپلیکیشن‌ها و سرورهای قدیمی و زیرساخت‌های شبکه‌ای کهنه همزمان شده و این موضوع نوعی پیچیدگی شدید را برای مسوولان IT به وجود آورده است.

ساده سازی IT عاملی برای پیشرفت, پورتال خبری فرهنگی گهر

بخش تجاری کسب‌ و کارها خواهان دسترس‌پذیری بهتر برای کاربران و دسترسی آسان‌تر به داده‌های مشتریان است، اما همان‌طور که استفاده از تکنولوژی برای کاربران نهایی آسان‌تر می‌شود، در پشت صحنه پیچیدگی بیشتری به خود می‌گیرد. پیچیدگی یک حقیقت برای متخصصان IT است، اما طبق تحقیق جدید موسسه تحلیلی و مشاوره‌ای IDC، مقابله با این پیچیدگی می‌تواند زمان زیادی را برای بنگاه‌های اقتصادی ذخیره کند و نتایج کسب‌وکار را توسعه دهد.

این گزارش که با پشتیبانی شرکت اوراکل صورت گرفته، ۹ شرکت را مورد مطالعه قرار داده که همگی از مشتریان اوراکل بوده‌اند. این شرکت‌ها در صنایع مختلف مانند خدمات مالی، خرده‌فروشی، پزشکی و… فعالیت می‌کنند. تعداد کاربران این شرکت‌ها که IDC با آنها مصاحبه کرده به‌طور میانگین ۲۳ هزار نفر بوده و میانگین سود سالانه حاصل از کاهش پیچیدگی ۸۳ میلیون دلار است که معادل ۳۶۱۰ دلار به ازای هر کاربر می‌شود. طبق اعلام IDC، شرکت‌کنندگان در این تحقیق، بعد از کاهش پیچیدگی، علاوه‌بر صرفه‌جویی در هزینه، از ورود سریع‌تر به بازار، خدمات مشتری بهتر و قابلیت بازتخصیص کارکنان IT به پروژه‌های استراتژیک‌تر بهره‌ برده‌اند.

طبق این گزارش، پیچیدگی هم به بخش تجاری و هم به بخش IT یک شرکت آسیب می‌رساند. چالش‌هایی که برای بخش تکنولوژی شرکت وجود دارد عبارت است از: افزایش هزینه‌های عملیاتی، افزایش مسوولیت کارکنان IT و کاهش قابلیت ارائه سطوح بالای خدمات، هر چقدر IT برای اپلیکیشن‌های سازمانی استراتژیک‌تر باشد، پیچیدگی می‌تواند کسب‌وکار را در یک زیان رقابتی بیشتر قرار دهد.

ساده سازی IT عاملی برای پیشرفت, پورتال خبری فرهنگی گهر

گزارش IDC فاکتورهای زیر را به‌عنوان دلایل پیچیدگی IT، براساس مصاحبه‌هایی که با شرکت‌های مورد بررسی انجام داده، نام برده است:

• ادغام و تملک شرکت‌ها

• نامتمرکزسازی کسب‌وکار

• نیاز بیشتر به پشتیبانی از تقاضاهای کسب‌وکار

• استفاده مکرر از سیستم‌های قدیمی و اهمیت آنها

• استانداردها و سیستم‌های نامتجانس

• حمایت از سرعت تغییر و پشتیبانی موبایل یا BYOD (استفاده از ابزارهای شخصی در محیط کار).
این گزارش خیلی سریع اشاره می‌کند که پیچیدگی با انجام نادرست کارها فرق دارد: «تحقیق ما به این نتیجه رسیده که واقعیت کاملا متفاوت است. در حقیقت، پیچیدگی بهایی است که باید هنگام ورود به دنیای تازه پرداخته شود. سازمان‌های IT که از مطالبات کسب‌وکار حمایت می‌کنند، به این نتیجه می‌رسند که باید از پیچیدگی‌های بیشتر هم پشتیبانی کنند.»

چگونه سادگی را حفظ کنیم

فاکتور کلیدی دیگری که در افزایش پیچیدگی IT نقش دارد، انتظارات کاربران است. کاربران وقتی به ابزارهای شبکه‌سازی اجتماعی روی می‌آورند و با ابزارهای موبایل خود به اپلیکیشن‌های سازمانی دسترسی پیدا می‌کنند، انتظار دارند مثل یک مصرف‌کننده با آنها رفتار شود.

در گزارش IDC آمده «شبکه‌های اجتماعی عمومی، وب‌سایت‌های مدرن، اپلیکیشن‌های موبایل و گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های مجهز به اندروید و iOS، باعث شده‌اند کاربران بخواهند سادگی را در همه‌چیز تجربه کنند، درحالی‌که پیچیدگی به پشت صحنه و خارج از تجربه مصرف‌کننده منتقل شده است.»

با همه چالش‌هایی که مدیران IT با آن روبه‌رو هستند، چه کاری می‌توانند برای کاهش پیچیدگی انجام دهند؟ به گفته IDC، سازمان‌ها رویکردهای متعددی را در این زمینه اتخاذ می‌کنند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• یکپارچه‌سازی و منطقی کردن اپلیکیشن‌ها، سیستم‌ها و مراکز داده

• مدرن‌سازی اپلیکیشن (جایگزین کردن اپلیکیشن‌های قدیمی)

• یکی کردن سیستم عامل‌ها در یک محیط واحد

• برون‌سپاری به شخص سوم و سرویس‌دهندگان رایانش ابری

• استقرار اتوماسیون بهتر و ابزارها و تکنولوژی‌های مجتمع‌سازی.

ساده سازی IT عاملی برای پیشرفت, پورتال خبری فرهنگی گهر

تقسیم‌بندی مزایا

دانستن اینکه باید IT را ساده‌سازی کنید یک چیز است، اینکه از کجا شروع کنید یک چیز دیگر. برای اینکه مسیر درستی را بپیمایید، IDC طرحی ایجاد کرده که آن را «نقشه راه ساده‌سازی» نامیده است و مدعی است که شرکت‌ها با کمک آن می‌توانند از پیچیدگی در ساختار IT خود بکاهند. اجزای اصلی این نقشه راه چهار فرآیند را دربرمی‌گیرد:

از سطوح بالا شروع کنید: حمایت همه‌جانبه مدیران ارشد را جلب کنید، چراکه پروژه‌های ساده‌سازی موفق نیازمند تغییرات عمیق نه‌تنها در سازمان IT، بلکه در میان همه کاربران و خطوط مدیریتی هستند.

از روحیه کارآفرینی استقبال کنید: طبق گزارش IDC، شرکت‌هایی که با آنها مصاحبه شده، دریافته‌اند که بهتر است از یک رویکرد کارآفرینی متشکل از جایگزین کردن زیرساخت‌های قدیمی یا ایجاد زیرساخت‌های IT جدید برای حمایت از فرصت‌های تازه کسب‌وکار، استفاده کنند.

به تکنولوژی ابری روی آورید: IDC می‌گوید تامین خدمات از یک سرویس‌دهنده شخص سوم یا افراد متخصص و هدفمندی که خدمات ابری ارائه می‌دهند، نه‌تنها می‌تواند منابع ارزشمندی را در اختیار شما قرار دهد تا بر فعالیت‌های هسته‌ای تکیه کنید، بلکه می‌تواند کیفیت خدمات را برای کاربران نهایی توسعه دهد.

چالاک باشید: به گفته IDC، توسعه سریع به سازمان‌ها قدرت می‌دهد و تغییرات سریع‌تری را موجب می‌شود. فاکتورهای کلیدی موفقیت عبارت است از: توجه کامل به کاربر و مستندسازی فرآیندهای خاص، همکاری با مشتریان و کاربران نهایی و در نهایت سازگاری سریع با شرایط متغیر.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي