زيرميزي پزشكان باز هم خبرساز شد

تاريخ : 31 فروردین

زيرميزي پزشكان باز هم خبرساز شد, پورتال خبری فرهنگی گهر

آفتاب: پديده زيرميزي دلایل بسیار زیادی دارد از جمله تفاوت تعرفه در بیمارستان‌های مختلف، مثلا یك خدمت در بیمارستان دولتی با قیمت هزار تومان ارایه می‌شود اما پزشك می تواند همان خدمت را در بیمارستان خصوصی با قیمت ۵۰ هزار تومان ارائه دهد. ضمن اینكه ۵۰ درصد همان هزار تومان هم با تاخیر ۶ ماهه پرداخت می شود

به نوشته «تهران امروز» بازگرداندن مبلغ قابل توجهي «زيرميزي» كه پزشكان از ۳۰ بيمار در بيمارستان‌هاي پايتخت دريافت كرده بودند،خبري بود كه ديروز در نشست آسيب‌شناسي پديده زيرميزي در دانشگاه شهيد بهشتي اعلام شد. اتفاقي كه سبب شد تا بار ديگر وزارت بهداشت و مجموعه‌هاي مربوط به آن به واسطه پديده جنجال آفرين «زيرميزي» در رسانه‌ها خبرساز شوند.

در حالي كه هيچ مرجعي از پزشكاني كه چشم طمع بر اخذ پول بيشتر از بيماران دوخته‌اند حمايت نمي‌كند، كارشناسان و نمايندگان مجلس همواره از اينكه بيمه‌ها و دولت، خود را كنار كشيده‌ و پزشكان را در مقابل مردم قرار داده‌اند، انتقاد مي‌كنند. چرا كه آنها معتقدند تعرفه‌هاي پزشكي واقعي تعريف نشده و اختلاف‌ها بين تعرفه‌هاي دولتي و خصوصي فاحش است. روز گذشته مدير بازرسي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي از برخورد جدي با پزشكان زيرميزي‌‌بگير و برگرداندن هزينه ۳۰ بيمار طي يك سال و نيم گذشته خبر داد و نظام سلامت كشور را نظامي نامناسب خواند كه با معضلات فراواني دست به گريبان است. به گفته دكتر مسعود مسلمي‌فرد، مشكلات متعددي در اقتصاد سلامت كشور وجود دارد كه مهم‌ترين آن عدم دستيابي به الگويي مناسب است. او معتقد است: «لازم است از محل درآمد توليد ناخالص داخلي رقم بالايي براي نظام سلامت كشور لحاظ شود تا بخشي از آن در مبحث تعرفه قرار گيرد.»

معضل زيرميزي گرفتن پزشكان آنقدر جدي شده است كه كميسيون بهداشت مجلس اعلام آمادگي كرده تا قوانين جديد و جدي‌تري براي برخورد با اين فساد در حوزه سلامت مصوب كند.

حسينعلي شهرياري رئیس كمیسیون بهداشت مجلس مي‌گويد: «قبح زیرمیزی شكسته است.» و ادامه مي‌دهد: «باید برخورد وزارت بهداشت جدی‌تر و سختگیرانه‌تر انجام شود. متاسفانه این پدیده زشت در چند سال گذشته رشد چشمگیری داشته و به تمام نقاط كشور حتی نقاط محروم هم سرایت كرده است. متاسفانه حتی پزشكانی كه در گذشته این كار را بد می‌دانستند هم‌‌اكنون اقدام به اشاعه این فساد در حوزه سلامت می‌كنند.»

اما سيامك مره صدق عضو كميسيون بهداشت مجلس نيز پزشكان را تنها مقصر ایجاد فساد در حوزه سلامت نمي‌داند. او مي‌گويد: «اگر قرار است باز هم در مورد پدیده زیر میزی شعار بدهیم بعد هم به جایی نرسیم، شعار ندهیم بهتر است، بلكه پیش از هر كاری باید تعرفه های بخش خصوصی و دولتی به هم نزدیك شوند.»

او به بيان دلايل بروز اين فساد مي‌پردازد: «وجود این فساد در حوزه سلامت دلایل بسیار زیادی دارد، یكی از علل مهم، تفاوت تعرفه در بیمارستان‌های مختلف است، به این معنا كه یك خدمت در بیمارستان دولتی با قیمت هزار تومان ارائه می‌شود اما پزشك می‌تواند همان خدمت را در بیمارستان خصوصی با قیمت ۵۰ هزار تومان ارایه دهد. ضمن اینكه ۵۰ درصد همان هزار تومان هم با تاخیر ۶ماهه به پزشكانی كه در بیمارستان های دولتی كار انجام می دهند، پرداخت می شود.»

 

گردآوری: گروه سلامت  گــهــر

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي