زمان مناسب برای بچه دار شدن چه زمانی است؟

دسته بندي : خانواده,سبک زندگی
تاريخ : 7 مهر

در این بخش مطلب جدیدی برای شما عزیزان تهیه و تنظیم کرده ایم که دعوت می کنیم تا پایان ما را همراهی کنید.

عنوان مطلب جدیدی که در این قسمت از سایت گهر به آن می پردازیم:

زمان مناسب برای بچه دار شدن چه زمانی است؟

زمان مناسب برای بچه دار شدن چه زمانی است؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

مناسب‌ترین زمان برای بارداری

اگر شما در دهه بیست زندگی هستید و می‌خواهید باردار شوید، در بهترین زمان ممکن قرار دارید چرا که جنبه‌های مثبت بارداری در این سن کاملاً بر جنبه‌های منفی‌اش می‌چربد!

متخصصان معتقدند که اوج میانگین سنی باروری زنان در دهه بیست زندگی است به همین دلیل این دهه به عنوان مناسب‌ترین زمان برای بارداری شناخته شده است. مهمترین جنبه‌های مثبت مادر شدن در این سن شامل موارد زیر هستند:

کاهش خطر نقایص پیش از تولد
شما هم مانند همه زنان با تمام تخمک‌هایتان متولد شده‌اید؛ یعنی با حدود یک تا دو میلیون تخمک. با رسیدن به سن بلوغ تعداد تخمک‌های شما به حدود سیصد تا پانصد هزار رسیده است و از آن به بعد تخمدان‌های شما در طی هر سال چیزی حدود سیصد تخمک را آزاد کرده و خواهند کرد. همین طور که سن شما بیشتر می‌شود، تخمدان‌های شما مانند سایر بخش‌های بدنتان به تدریج فرسوده‌تر می‌شوند و در نتیجه کیفیت تخمک‌های شما هم پایین‌تر می‌آید. در نتیجه‌ این افت کیفیت، استعداد تخمک‌های شما برای ابتلا به ناهنجاری‌های ژنتیکی مانند سندرم داون هم بیشتر خواهد شد. در حالی که بارداری در دهه بیست زندگی تا حد زیادی شما را از این نقایص مصون نگه می‌دارد.

کاهش احتمال سقط جنین
اگر در دهه بیست زندگی باردار شوید، احتمال سقط جنین در شما تا حدود ده درصد کمتر خواهد بود. این در حالی است که اگر در اوایل دهه سی قرار داشته باشید این احتمال به دوازده درصد و اگر در اواسط یا اواخر دهه سی باشید به هجده درصد می‌رسد. در اوایل چهل سالگی هم احتمال خطر سقط به حدود سی و چهار درصد و در چهل و پنج سالگی به پنجاه و سه درصد افزایش خواهد یافت.

افزایش شانس بارداری
اگر در دهه بیست زندگی‌تان تصمیم به بارداری بگیرید شانستان در هر چرخه عادت ماهانه سی و سه درصد است در حالیکه این احتمال در سی سالگی در هر بار عادت ماهانه به حدود بیست درصد می‌رسد.

داشتن بارداری راحت‌تر
وقتی در دهه بیست زندگی‌تان باردار می‌شوید، از لحاظ جسمانی بارداری راحت‌تری خواهید داشت چون در این سن احتمال بیماری‌هایی مانند پرفشاری خون و دیابت کمتر است. همچنین شما به احتمال کمتری در این سن به بیماری‌های مسئله‌سازی مانند فیبروئید رحم دچار می‌شوید.

کاهش خطر زایمان زودرس
شما در دهه بیست زندگی‌تان نسبت به زنانی که بالای سی و پنج سال سن دارند، کمتر در معرض خطر زایمان زودرس یا به دنیا آوردن نوزادان کم وزن هستید.

حوصله بچه‌داری بیشتر
اگر در دهه بیست زندگی نوزادتان را به دنیا بیاورید هم بهتر می‌توانید شب بیداری‌ها را تحمل کنید و هم می‌توانید در روز بعد عملکرد مناسب‌تری داشته باشید.

با این همه مزیت چرا بعضی‌ها تمایل ندارند در این سن بچه‌دار شوند؟
بچه دار شدن در دهه بیست زندگی یک سری پیش درآمدها و پس درآمدهای روانی – اجتماعی هم دارد که ممکن است شما را از مادر شدن در این سن طلایی منصرف کند. این جنبه‌ها شامل این موارد هستند:

عدم آمادگی روانی کافی
شاید شما هم جزء زوج‌هایی باشید که در دهه بیست زندگی آمادگی لازم و کافی برای بچه‌دار شدن را در خودشان نمی‌بینند.

هزینه مادر شدن
شاید شما چون دوست دارید که از لحاظ شغلی و حرفه‌ای به پیشرفت‌های بیشتری دست پیدا کنید بچه‌دار شدن را به چند سال بعد موکول می‌کنید.

کاهش درآمد
ممکن است شما عطای مادر شدن در دهه بیست زندگی را به لقایش ببخشید چون نمی‌خواهید در طی دوران بارداری و پس از زایمان درآمدتان کاهش پیدا کند.

وقفه در تحصیلات
اگر شما هم جزء خیل کثیر خانم‌های دهه بیستیِ دانشجو هستید، احتمال دارد که نخواهید بارداری و زایمان فرآیند زنجیر وار تحصیلات عالیه‌تان را با تأخیر مواجه کند.

بچه یا چیزهای دیگر، مسئله این است!
مهم نیست که بیست و چند ساله هستید، اگر در دهه بیست زندگی‌تان قرار دارید به این فرصت بی‌نظیری که برای تجربه بی‌نظیر مادر شدن نصیب‌تان شده خوب فکر کنید. به خاطر داشته باشید که بقیه چیزها را می‌توانید در هر سنی به دست بیاورید اما برای داشتن فرزندانی سالم فرصت محدود است.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي