زمان آغاز شمارش آرا و اعلام نتیجه انتخابات

تسنیم: مصطفی محمدنجار وزیر کشور طی گفت‌وگویی با اشاره به همزمانی دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا گفت: همزمانی دو انتخابات به لحاظ اجرایی یک کار سنگینی است که البته همکاران ما در سراسر کشور در ۳۱ استان با آغوش باز پذیرای رای‌دهندگان در ۶۰ هزار شعبه کشور هستند.

وی در خصوص نحوه رای‌گیری برای انتخابات شورای شهر و روستا نیز اظهار داشت: این انتخابات هم همزمان با انتخابات ریاست جمهوری از ساعت ۸ صبح شروع و مطابق قانون به مدت ۱۰ ساعت تا ساعت ۱۸ بعدازظهر همان روز ادامه خواهد داشت. وزیر کشور افزود: نحوه نوشتن نام کاندید برای انتخاب ریاست جمهوری مشخص است و ذکر نام فرد کافی است اما مردم برای جلوگیری از همنام بودن اشخاص کاندیدای شوراهای شهر و روستا علاوه بر نام فرد، کد مربوطه را نیز بنویسند و هموطنان عزیزمان سعی کنند که نام افراد را به طور کامل بنویسند.

نجار درباره نحوه رای‌گیری از ایرانیان خارج از کشور نیز توضیح داد: با توجه به اینکه ما دو انتخابات ملی و محلی داریم و انتخابات محلی فقط در سراسر کشور برگزار می‌شود اما انتخابات ریاست جمهوری یک بحث ملی است و حق ایرانیان خارج از کشور هم هست که در انتخاب رئیس جمهور مورد نظر سهیم باشند لذا در ۵ قاره جهان و ۹۶ کشور ۲۹۰ شعبه اخذ رای داریم و عزیزان ما می‌توانند به راحتی با به همراه داشتن شناسنامه و کارت ملی و یا حتی گذرنامه معتبر آرای خود را به صندوق‌ها بریزند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به صورت رسمی چه زمانی نتایج آراء اعلام خواهد شد، خاطرنشان کرد: عجله نکنید، برابر قانون ۱۰ ساعت فرصت برای رای‌دادن در ابتدای کار پیش‌بینی شده است، باید بررسی کرد که آیا نیاز به تمدید زمان دارد یا خیر و سپس باید تصمیم گرفت که تا چه اندازه باید زمان اخذ رای را تمدید کرد.

وزیر کشور بر همین اساس اضافه کرد: تمامی فرآیندهای کار برای انتخابات ریاست جمهوری در قانون تعریف شده و به محض پایان یافتن زمان اخذ رای، شمارش آراء را شروع خواهیم کرد که البته اول شمارش میزان آرای نامزدهای ریاست جمهوری را بررسی خواهیم کرد و سپس آرای نامزدهای شوراهای شهر و روستا را.
نجار در پایان خاطرنشان کرد: سعی می‌کنیم در کوتاه‌ترین زمان نتایج را به اطلاع ملت ایران برسانیم.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه