رونمایی از بزرگترین بستنی جهان در تهران+حاشیه/عکس

تاريخ : 19 فروردین

هفت صبح: رونمایی از بزرگترین بستنی جهان به وزن پنج تن و حضور ۵۰ هزار نفر در ایستگاه یک توچال. هفت صبح جزئیات این اتفاق را بررسی می کند

«رونمایی از بزرگترین بستنی جهان با حضور نمایندگان گینس در بام تهران.» همین خبر کوتاه به اندازه ای جالب و وسوسه انگیز بود که در روزهای واپسین تعطیلات نوروزی حدود ۵۰ هزار نفر را به ایستگاه یک توچال کشاند تا شاهد شکستن رکورد قبلی بزرگترین بستنی جهان که متعلق به بستنی بسکین – رابینز بود، باشند. ماجرا اما با حاشیه های فراوانی روبرو شد. ازدحام ها و فشار جمعیت بالا رفت و از بستنی رونمایی شده میان جمعیت توزیع نشد تا شایعه های فراوانی شکل بگیرد. عده ای از اساس کل ماجرا را نفی می کردند و معتقد بودند چنین بستنی اصولا ساخته نشده و عده دیگری هم معتقد بودند ساخت بستنی با سه و نیم متر طول و ۵۲۰۰ کیلوگرم وزن و قرار دادن آن در یک ظرف پلاستیکی به همین ابعاد، دلیل بر تولید بزرگترین بستنی دنیا نیست و گینس چنین رکوردی را نخواهد پذیرفت. همه ماجراها سبب شد تا این اتفاقات را با مسئولان تولیدکننده این بستنی در میان بگذاریم و از جزئیات بیشتری باخبر شویم. به گفته مسئولان کارخانه فوق، این پستنی پس از صرف هزینه حدودا یک میلیاردی و دو ماه زمان با موفقیت ساخته شده و تا چند هفته آینده نیز ثبت آن در گینس نهایی خواهد شد.

رونمایی از بزرگترین بستنی جهان در تهران+حاشیه/عکس, پورتال خبری فرهنگی گهر

ماجرا چیست؟

دوازدهم فروردین ماه ایستگاه یک توچال مکانی بود که انبوهی از مردم حضور پیدا کرده بودند تا شاهد مراسم رونمایی از بزرگترین بستنی جهان باشند. خشایار باهری – رئیس هیات مدیره مجموعه غذایی چوپان درباره طرح فوق به هفت صبح توضیح می دهد: «از حدود چهار ماه پیش بود که نتیجه گیری کردیم می توانیم چنین پروژه ای را به مرحله عملی شدن برسانیم. پس از مکاتبات مختلف با مسئولان گینس از دو ماه پیش مراحل تولید این بستنی آغاز شد. برای انجام این پروژه قسمت های مختلف کار به گروه های مختلفی سپرده شد. ساخت ماکت و ظرف بستنی تولیدشده به ابعاد سه و نیم متر طول و ۵۲۰۰ کیلوگرجم وز ن و ساخت سردخانه سیار منفی ۲۵ درجه ای، از مهمترین قسمت های پروژه بود که طرح و سفارش ساخت آن به خارج از کشور داده شد و در ایران به مرحله اجرا رسید.»

رونمایی از بزرگترین بستنی جهان در تهران+حاشیه/عکس, پورتال خبری فرهنگی گهر

معیارهای گینس چیست؟

در چند روز گذشته برای بسیاری این سوال پیش آمده که معیارهای ثبت بزرگترین بستنی جهان در گینس چیست و آیا این بستنی تولید شده جزو رکوردها قرار می گیرد یا خیر؟ رئیس هیات مدیره مجموعه غذایی چوپاناینگونه پاسخ می دهد: «گینس برای ثبت رکوردها قواعد سخت و پیچیده مخصوص به خود را دارد. یکی از این قوعد آن است که محصول تولید شده باید دقیقا نمونه همان نسخه توزیع شده در مغازه های سطح شهر باشد و در همان پروسه تولید، تولید شود. به همین دلیل کارخانه ما تصمیم گرفت با بزرگنمایی بستنی های یک لیتری خود این محصول را تولید کند. ما حتی در لیبل این بستنی عبارت یک لیتری را ذکر کرده بودیم تا همه چیز مشابه نمونه های تولید شده باشد. نماینده گینس با حضور در کارخانه شاهد به باسکول رفتن بستنی با وزن پنج تن بود و این تولید نیز توسط او تایید شد. از تمامی مراحل ساخت این بستنی فیلم نیز تهیه شده که در اختیار نماینده گینس قرار گرفت و پس از بررسی های نهایی این رکورد تا چند هفته آینده به ثبت خواهد رسید.»

رونمایی از بزرگترین بستنی جهان در تهران+حاشیه/عکس, پورتال خبری فرهنگی گهر

چرا بستنی در میان مردم توزیع نشد؟

افراد مشتاقی که در بام تهران حضور پیدا کرده بودند تا بستنی رونمایی شده را امتحان کنند از عدم توزیع این بستنی در میان مردم به شدت گلایه داشتند و معتقد بودند که سر آنها کلاه رفته است. در برخی موارد اعتراض ها حتی به سر دادن شعار و برخی درگیری ها نیز انجامید.

رئیس هیات مدیره مجموعه غذایی چوپان در پاسخ به این انتقاد که چرا این بستنی پس از انتقال به بام تهران در میان مردمتوزیع نشد؛ اینگونه توضیح می دهد: «به دلیل استقبال پرشور و بی نظیر مردم برای جلوگیری از صدمه و آسیب میهمانان در توزیع بستنی، از توزیع بستنی ۵ تنی جلوگیری و از طریق کامیون های موجود بستنی های خود را میان مردم توزیع کردیم. متاسفانه برخورد برخی از میهمانان با توزیع کنندگان بستنی ها اصلا مناسب نبود و در این زمینه دچار ناهماهنگی هایی شدیم.»

رونمایی از بزرگترین بستنی جهان در تهران+حاشیه/عکس, پورتال خبری فرهنگی گهر

با این وجود آیا شایعاتی مبنی بر آب شدن بستنی در میان راه کارخانه تا بام تهران صحت ندارد؟ به گفته خشایار باهری یکی از مراحل سخت این پروژه ساخت فریزر سیار منفی ۲۵ درجه ای بود که از آب شدن این بستنی در میان راه جلوگیری کند و این اتفاق هم افتاد. مسئولان کارخانه از این بستنی در بام تهران رونمایی کردند اما به علت ازدحام جمعیت سریعا آن را به داخل فریزر سیار بازگرداندد. با این وجود سرنوشت پنج تن بستنی تولید شده چه شد؟ طبق گفته مسئولان این کارخانه، بستنی فوق به صورت روزانه در خیریه های مختلف در حال توزیع است.

مشخصات بستنی تولید شده

این بستنی شکلاتی سه و نیم متر طول و ۵۲۰۰ کیلوگرم وزن داشت که برای تولید آن از ۳۳۰۰ کیلوگرم شیر، ۷۵۰ کیلوگرم خامه ۴۰ درصد، ۷۵۰ کیلوگرم شکر، ۱۳۰ کیلوگرم کاکائو و ۳۰۰ کیلوگرم مکمل و گلوکز مایع استفاده شد.

رونمایی از بزرگترین بستنی جهان در تهران+حاشیه/عکس, پورتال خبری فرهنگی گهر

آخرین رکورد بزرگترین بستنی جهان

طبق اعلام سایت گینس در حال حاضر بکورد بزرگترین بستنی دنیا متعلق به بستنی بسکین رابینز است که در سپتامبر سال ۲۰۰۵ با ارتفاع یک متر و ۹۶ سانتی متر و حجم چهار تن در شهر ماساچوست آمریکا ساخته شده بود.

اتفاقات سوال برانگیز

اتفاقاتی که در حاشیه این رونمایی رخ داد جزو نکات تلخی بود که عبور از آنها چندان ساده نیست. برخی حضار برای دریافت یک بستنی به اتوبوس های محوطه بام تهران حمله کردند، از کامیون شرکت آویزان شدند و برخوردهای نامناسب و درگیری هایی با عوامل اجرایی صورت دادند. از طرف دیگر به دلیل ازدحام بالای جمعیت ناهماهنگی هایی در توزیع بستنی ها رخ داد و حضار از نحوه توزیع برخی عوامل اجرایی گلایه داشتند.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي