روش های از بین بردن بوی بد بدن و پاها

تاريخ : 27 آبان

روش های از بین بردن بوی بد بدن و پاها

روش های از بین بردن بوی بد بدن و پاها, پورتال خبری فرهنگی گهر

روش های از بین بردن بوی بد بدن و پاها

آیا تا به حال با افراد ژولیده و بوی بد برخورد کرده‏اید؟ همه ما دوست داریم تمیز و مرتب و معطر باشیم، اما گاهی اوقات‏ بوی بد بدن ما ممکن است موجب آزار و اذیت دیگران شود و ارتباط ما را با دیگران دچار اختلال کند. خیلی‏ ها فکر می کنند، عرق بدن، بوی بدی می‏دهد، در صورتی که عرق، یک مایع بی بوست که با فعال شدن هورمون‏های جنسی در دوران بلوغ از غدد عرق یا همان آپوکرین ترشح می شود و فقط پروتئین، چربی و قند دارد.
عامل اصلی ایجاد بو، باکتری‏هایی هستند که به طور طبیعی روی پوست ما زندگی می‏کنند. این باکتری‏ها غیرهوازی هستند و برای رشد و تکثیر به شرایط بدون اکسیژن نیاز دارند. وقتی که منافذ پوست، با چربی ترشح شده از غدد عرق، بسته می شوند، این باکتری ها هم فعال می گردند و بوی بدی ایجاد می‏کنند.

هر چه میزان عرق بیشتر باشد، این مشکل آزاردهنده‏تر می‏شود. در برخی بیماری ها مانند دیابت، بیماری کبدی ، برخی اختلالات متابولیک، ابتلا به انگل‏ها و عفونت های قارچی و همچنین افرادی که قند خونشان کم یا زیاد است، این اتفاق می‏افتد. برخی حالت های خاص مانند یائسگی، هیجان، ترس و عصبانیت بیش از حد نیز موجب بیشتر شدن میزان تعریق می شوند.
اگر تعادل سوخت و ساز مواد غذایی در بدن به هم بخورد، بوی بدن بدتر هم می‏شود. در واقع بدن برای خلاص شدن از شر مواد زایدی که انباشته شده اند، این عرق و در نتیجه بو را تولید می‏کند. مثلا برخی افراد با خوردن مواد غذایی غنی از کولین مانند تخم مرغ، ماهی، جگر و حبوبات، ممکن است بویی شبیه بوی ماهی بدهند. این افراد با حذف این مواد از رژیم غذایی شان، به راحتی می‏توانند از شر این بو خلاص شوند.
همچنین برخی مواد غذایی مانند سیر و پیاز نیز بوی بدی تولید می کنند.

چطور بوی بدن را کمتر کنیم؟

برای برطرف کردن بوی بدن، مهم ترین و اولین کار این است که علت این بو را پیدا کنید. اگر شما جزو گروهی هستید که بوی بدنتان آزاردهنده است، ممکن است لازم شود به پزشک مراجعه کنید. با این حال، با رعایت نکات زیر می‏توانید بوی بدنتان را کمتر کنید:
۱) هر روز حمام کنید. حمام کردن باکتری هایی را که به خصوص در زیر بغل تجمع دارند و عرقتان را بدبو می‏کنند، برطرف می‏کند. استفاده از لیف در کنار صابون هنگام شستشوی بدن موجب می شود این باکتری‏ها راحت‏تر برداشته شوند.
۲) لباس مناسب بپوشید. انتخاب لباس مناسب در پیشگیری از بوی بدن موثر است. لباس‏های گشاد و نخی که به راحتی هوا در آنها جریان پیدا می‏کند بهتر از لباس‏های تنگ و چسبان با الیاف مصنوعی هستند. وقتی جریان هوا عرق را تبخیر کند، رشد باکتری‏ها محدود می‏شود.
۳) به رژیم غذایی‏تان توجه کنید. غذاهایی مانند گوشت، پیاز، سیر، ادویه جات و نوشیدنی‏هایی مانند قهوه و الکل می‏توانند بوی نامطبوعی در بدن ایجاد کنند، البته با توجه به اینکه خود فرد به بوی بدنش عادت می کند و متوجه نامطبوع بودنش نمی‏شود، بهتر است برای اطمینان از تاثیر رژیم غذایی در کم شدن بوی بدن، از دیگران کمک بگیرید.
۴) سیگار را کنار بگذارید. مصرف سیگار و بعضی داروها هم می‏تواند علاوه بر بدبو کردن دهان، موجب بدبو شدن پوست نیز شوند. البته هفته ها طول می‏کشد تا بوی بد سیگار بعد از ترک آن از بین برود.
۵) از محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده کنید. برای برطرف کردن بوی بدن می توانید از محصولات آرایشی و بهداشتی ضدعرق و انواع دئودورانت‏ها هم استفاده کنید. این محصولات موجب خشک شدن سریع عرق شده و جلوی فعالیت باکتری‏ها و بدبو شدن بدن را می‏گیرد.

بوی بد پاها را چه طور از بین ببریم؟

بوی بد پاها هم یکی از موارد آزار دهنده‏ای است که به ویژه در افرادی که ساعات زیادی بیرون از منزل هستند و پاهایشان را از کفش بیرون نمی‏آورند دیده می شود. برای از بین بردن این بوی بد، رعایت نکات زیر می‏تواند مفید باشد:
* پاهایتان را هر روز با آب و صابون بشویید.
* جوراب بپوشید. جوراب عرق پا را جذب کرده و سبب می شود کفشتان بو نگیرد. از جوراب‏های نخی استفاده کنید و آنها را به طور مرتب بشویید.
* در انتخاب کفش دقت کنید. کفش‏های پلاستیکی موجب تعریق بیشتر پا می‏شوند. برای پیشگیری از این مشکل توصیه می‏شود از کفش‏های کتانی و چرم طبیعی استفاده کنید.
* استفاده از پودرهای مخصوص رفع بوی بد پا یا پودر زاج در کفش، به کاهش بو کمک می‏کند. همچنین استفاده از اسپری‏های ضد عرق و شستشوی پا با محلول‏های ضدعفونی کننده نیز در از بین بردن باکتری‏ها و رفع بوی بد بدن موثر است. اگر دسترسی به این مواد نداشتید فقط کافی است از پودر جوش شیرین استفاده کنید و آن را شب قبل در کفش خود بریزید.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي