روش هایی برای کاهش درد سیاتیک بارداری

تاريخ : 29 آبان

روش هایی برای کاهش درد سیاتیک بارداری را در ادامه عنوان می کنیم

روش هایی برای کاهش درد سیاتیک بارداری, پورتال خبری فرهنگی گهر

درد سیاتیک در دوران بارداری بسیار شایع است و بیشتر خانم‌های باردار حداقل یک‌بار این درد را تجربه کرده‌اند و بعضی هم بیشتر دوران بارداری را با وجود آن سپری کرده‌اند. بنابر‌این ما از زهره شفیعی، کارشناس مامایی و مربی کلاس‌های آموزشی در بارداری درباره درد سیاتیک و تمرین‌هایی که باعث کاهش آن می‌شوند پرسیدیم.

درد سیاتیک چگونه است؟
سیاتیک یکی از درد‌های بسیار شایع در بارداری است و بیشتر خانم‌های باردار حداقل یک‌بار آن را تجربه کرده‌اند. سیاتیک، درد تیر کِشنده، شدید و زننده‌ای است که در قسمت پشت پای مادر بروز می‌کند. این درد بر اثر فشرده شدن عصب سیاتیک که از بخش تحتانی کمر تا قسمت پشت هر پا کشیده شده و به دلیل بزرگ شدن رحم در بارداری به وجود می‌آید. درد سیاتیک در سه ماهه دوم و سوم بارداری، زمانی که جنین در حال رشد است و در اثر اضافه وزن در بارداری شایع‌تر است چون باعث فشار آمدن به عصب می‌شود.

راهکار‌های کاهش درد سیاتیک
ورزش و انجام تمرینات کششی از موثر‌ترین راه‌های درمان هستند و سه تمرین زیر برای کاهش این درد به خانم‌های باردار پیشنهاد می‌شود:

ورزش اول: به صورت طاق‌باز و آرام روی زمین بخوابید و زانوی پای راست‌تان را خم کنید به‌طوری که کف پای‌تان روی زمین قرار بگیرد. سپس پای چپ‌تان را خیلی قوی روی زمین بِکِشید (کشیدن همراه با سُر دادن روی زمین باشد) به‌طوری که پای‌تان چند ثانیه در حالت کشش قرار بگیرد. شما باید کشش کامل را در عضلات پشت پا حس کنید. سپس زانوی پای چپ‌تان را خم کنید به‌طوری که کف پا روی زمین قرار بگیرد و سپس پای راست‌تان را روی زمین سُر بدهید. شما باید این حرکت را ۵ بار در هر طرف و به مدت ۵ تا ۱۰ ثانیه انجام دهید. شما نباید هنگام انجام این تمرین نفس‌تان را حبس کنید.

تمرین دوم: مانند تمرین اول انجام می‌شود با این تفاوت که شما باید پایی را که خم می‌کنید به شکم نزدیک کرده و با دو دست روی زانو را بگیرید. در هر بار حرکت، پایی را که خم کرده‌اید ۳ بار به شکم نزدیک و دور کنید. اما باید دقت کنید فشار زیادی به شکم یا رَحِم‌تان وارد نشود. همین که پا تا حدودی به شکم نزدیک و دور شود کافی است. این حرکت باید برای هر پا ۳ بار تکرار شود.

تمرین سوم: بر روی توپ‌ مخصوص بارداری بنشینید و پا‌ها را نزدیک هم قرار بدهید. زانو‌های‌تان را خم کنید و پنجه پا‌ها را روی زمین بگذارید. سپس به آرامی دستان‌تان را به سمت راست ببرید و زانو‌ها را به سمت چپ حرکت بدهید. ۳ تا ۵ ثانیه در این حالت بمانید و سپس این حرکت را به صورت برعکس انجام دهید به صورتی که دستان را به سمت چپ و زانو‌ها را به سمت راست ببرید. این حرکت را ۵ بار برای هر طرف و به مدت ۵ تا ۱۰ ثانیه انجام دهید.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي