روش تغذیه بیماران کیسه صفرا

تاريخ : 5 مرداد

در این قسمت از بخش سلامت و سبک زندگی پورتال گهر جزییات خبر روش تغذیه بیماران کیسه صفرا  را در ادامه می خوانید

روش تغذیه بیماران کیسه صفرا, پورتال خبری فرهنگی گهر

روش تغذیه بیماران کیسه صفرا

بیماری کیسه صفرا اگر درمان نشده باقی بماند بیمار را در معرض خطر اختلالات گوارشی قرار می دهد. رژیم غذایی کیسه صفرا کمک خواهد کرد که بیمار را از توسعه سنگ های صفراوی و یا نیاز به عمل جراحی کیسه صفرا حفظ کند. اینکه آنها چه بخورند و از چه غذاهایی اجتناب کنند در جدول رژیم غذایی کیسه صفرا در زیر ذکر شده است.

یک رژیم غذایی مروج سلامت کیسه صفرا داشته باشید و برای کسانی که در معرض خطر ابتلا به بیماری کیسه صفرا هستند ضروری می باشد. در برخی موارد، برای جلوگیری از آسیب بیشتر سنگ های صفراوی از تبدیل شدن به یک مشکل پایدار و خطرناک، نیاز به برداشتن کیسه صفرا معیوب با جراحی می باشد.

کیسه صفرا در داخل کبد قرار دارد و صفرا تولید می کند صفرا ماده ای است که به شکسته شدن چربی ها کمک می کند. اگر یک فرد در معرض خوردن مواد غذایی بسیار چرب است کیسه صفرا کار اضافه انجام داده و ذخیره صفرا را افزایش می دهد و تولید سنگ های صفرای را در کیسه صفرا افزایش می دهد.

سنگهای صفراوی می توانند سبب درد شکم، تهوع، استفراغ و یا نفخ شود. اگر این سنگ ها توسعه یابند ممکن است شما نیاز به برداشتن کیسه صفرا برای پایان دادن به ناراحتی داشته باشید.
اگر شما کیسه صفرا خود را برداشته و یا را در معرض خطر توسعه سنگ های صفراوی هستید باید از یک رژیم غذایی با ترویج سلامت کیسه صفرا پیروی کنید. این کمک خواهد کرد که وزن سالم را حفظ و از زیاد کار کردن کیسه صفرا جلوگیری کنید شما نمی توانید مشکلات کیسه صفرا را با تغییر رژیم غذایی خود درمان کنید اما شما می توانید خود را از برخی از ناراحتی مرتبط با این وضعیت خلاص و از لزوم برداشتن کیسه صفرا جلوگیری کنید.

رژیم غذایی مناسب برای کیسه صفرا
یک رژیم غذایی کیسه صفرا در از بین بردن خطرات که می تواند منجر به تشکیل سنگ صفراوی گردد تمرکز دارد. این است که باید مصرف مواد غذایی که سبب کاهش کلسترول و حاوی مواد مغذی و فیبر لازم باشد برای نگه داشتن عملکرد سیستم گوارش در بالاترین سطح ممکن افزایش دهیم. شما همچنین باید مصرف غذاهای چرب که سبب مقدار زیادی فشار بر روی کیسه صفرا برای تجزیه و و حرکت از طریق دستگاه گوارش می شود را کاهش دهید کاهش مصرف غذاهای چرب علاوه بر کاهش خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا، سبب حفظ وزن بدن سالم و کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا یا بیماری های قلبی می شود.

این غذا های را بخورید
تمام چربی ها را از رژیم غذایی خود را حذف نکنید ( مگر در شروع یک حمله و یا در میان یک حمله )، توجه داشته باشید که از بین بردن چربی از رژیم غذایی خود به طور کامل می تواند سبب تعطیلی کیسه صفرا و از تولید صفرا جلوگیری می شود که به همان اندازه خطرناک است لذا از چربی هایی استفاده کنید که به کیسه صفرا آسیب نرساند. روغن تخم کتان و چربیهای امگا ۳ را می توان با وعده های غذایی برای کمک به شکستن غذاها مصرف نمود بدون اینکه محتوای کلسترول به مواد غذایی اضافه شود.

مصرف غذاهایی می تواند به شما کمک کند تا خطر ابتلا به سنگ صفرا را حذف کنید. مصرف محصولات لبنی با چربی کم مانند شیر کم چرب مصرف کنید و از مصرف روغن های اضافی موجود در سرشیر جلوگیری کنید. غلات کامل را جایگزین ( نان، حبوبات و پاستا ) کنید. غلات کامل فیبر و مواد مغذی بیشتری را فراهم می کند تا به شکسته شدن غذاهای دیگر در سیستم شما کمک کند مصرف مقدار زیادی از میوه ها و سبزیجات یک اثر مشابه را در رژیم غذایی شما دارد. محتوای بالای فیبر در میوه ها و سبزیجات نیز کمک می کند تا شما احساس سیری کنید و پرخوری نکنید زیرا پرخوری سبب فشار بیش از حد روی کیسه صفرا می شود.

پروتئین به اندازه کافی دریافت کنید. کسانی که در رژیم غذایی کیسه صفرا هستند باید هوشیار باشند زیرا منابع مختلف پروتئین دارای روغن و چربی بالایی می باشد. مصرف گوشت بدون چربی مثل ماهی و یا مرغ برای دریافت پروتئین و همچنین ویتامین B12 ضروری است. منابع جایگزین گوشت مانند توفو یا دانه های قهوه نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد مصرف پروتئین را افزایش دهید در حالی که از غذاهای با چربی بالا اجتناب شود. اگر شما یک ظرف لوبیا آماده مصرف می کنید برچسب آنرا به دقت بخوانید تا اطمینان حاصل شود که هیچ گوشت خوکی در روند پخت و پز آن استفاده نشده باشد.

سطح مناسب از کافئین – بعضی از تحقیقات نشان داده است که مصرف سطوح متوسط کافئین می تواند خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا را کاهش دهد. با دکتر خود قبل از مصرف برای تعیین مقدار مناسب نوشیدن کافئین صحبت کنید.

بادام زمینی مصرف کنید مطالعات نشان داده است که مصرف بادام زمینی یا کره بادام زمینی خطر ابتلا به سنگ صفرا را در زنان کاهش می دهد. برخی مطالعات برای کسانی که به طور منظم این محصولات را مصرف کرده اند ۲۰ درصد افزایش در سلامت کیسه صفرا داشته اند.

بخش عمده ای رژیم غذایی برای کیسه صفرا حول این محور است که از مواد غذایی آماده شده ناسالم اجتناب شود. غذاهای فرآوری شده مانند وعده های غذایی آماده، کوکی ها، کیک یا سایر دسر با چربی و قند بالا است که می تواند برای بیماران کیسه صفرا ناسالم باشد. این غذاها همچنین مقدار سدیم بالا دارند که می تواند سبب ناراحتی های گوارشی شود از مواد غذایی سرخ شده باید اجتناب شود. روغن پخت و پز را به روغن های سبک تر مانند کتان، کنف و یا روغن زیتون که دارای مزایای سلامت و کلسترول پایین هستند محدود کنید.

منابع پروتئین باید بدقت بررسی شود تا اطمینان حاصل شود که آنها دارای کلسترول بیش از حد بالا برای یک بیمار کیسه صفرا نیستند. از مصرف گوشت قرمز به علت بسیاری از خطرات بهداشتی مرتبط با آن اجتناب شود. اگر شما مقداری از پروتئین خود را از مواد لبنی اخذ می کنید از شیر، پنیر و دیگر محصولات لبنی با چربی بیش از حد بالا اجتناب کنید. شما همچنین باید در هنگام انتخاب پنیر مراقبت باشید زیرا پنیر نرم تر چربی لبنی بیشتر از پنیر سخت تر دارد. و پنیر خامه نیز ممکن است یک مقدار بیش از حد چربی داشته باشد که می تواند برای کیسه صفرا مضر باشد.

جدول رژیم غذایی کیسه صفرا

این غذاها را بخورید

از خوردن این غذاها اجتناب کنید

سیب

سیر

الکل

گریپ فروت

زردآلو

انگور

شیرین کننده مصنوعی

چسب

آوکادو

بوته گاواس

چای سیاه و سفید

شیر غنی از چربی

کنگر فرنگی

لیمو

گل کلم

روغن های هیدروژنه

بیت

خربزه

کلم

سس

انواع توت ها

بامیه

قهوه

پیاز

کلم بروکلی

پاپایا

فلفل قرمز

پرتقال

هویج

گلابی

آجیل ذرت

گوشت خوک

کرفس

آلوسیاه

شکلات بستنی

سودا

نارگیل

موسیر

تخم مرغ

نوشیدنی های غیر الکلی

خیار

سیب زمینی شیرین

مرغ

آرد سفید

بیدانه

برگ چغندر سوئیس

گوجه فرنگی

انجیر

هندوانه

قاصدک سبز

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي