قیمت رنو کوئید + مشخصات رنو کوئید (جایگزین پراید)

تاريخ : 23 اسفند

رنو کوئید خودرویی مشترک از رنو و سایپا به زودی روانه بازار خواهد شد و جایگزین پراید این یار دیرینه مرگ ایرانیان خواهد شد!

اما جالب توجه این است که قدرت و خیلی موارد از جمله بدنه این خودرو نسبت به پراید ضعیفتر و قیمت آن بالاتر است.

با تفاسیری که در ادامه می خوانید رنو کوئید را باید قاتل جدید ایرانیان در جاده ها معرفی کرد یا خیر

قیمت رنو کوئید + مشخصات رنو کوئید (جایگزین پراید), پورتال خبری فرهنگی گهر

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از تولید خودروی کوئید در این شرکت خبر داده و اظهار کرد که خودروی C3 مشترک تولیدی با سیتروئن استانداردهای ۸۵گانه جدید را پاس کرده است.

محسن جهرودی در حاشیه امروز در مراسم تحویل ۲۰۰۰ دستگاه خودروی تجاری سایپا دیزل اظهار کرد: با رنو در حال توافق هستیم که خودروی کوئید را تولید کنیم. قیمت عرضه مدل پایه این خودرو حدود ۳۰ میلیون تومان خواهد بود که البته روی پلت‌فرم‌ها شش مدل خودروی مختلف تولید می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا شرط شما برای واگذاری سایت برنو در اختیار گرفتن تولید خودروی کوئید است خاطرنشان کرد: هیچ اتفاقی نخواهد افتاد، مگر اینکه رنو کوئید را در همکاری مستقیم با سایپا تولید کند و شرط همکاری ما با رنو در اختیار گرفتن پلت‌فرم کوئید است.

او در پاسخ به اینکه کدام خودروی داخلی است که به گفته رئیس سازمان ملی استاندارد ایران استانداردهای ۸۵ گانه جدید را پاس کرده است، اظهار کرد: این خودروی C۳ که محصول مشترک تولیدی با سیتروئن است، از سال آینده عرضه آن آغاز خواهد شد.

وی در پاسخ به زمان از رده خارج کردن پراید اظهار کرد: استراتژی کلان ما جایگزین پراید است البته باید در نظر داشت که تقاضای بالایی برای این خودرو وجود دارد.

جهرودی با بیان اینکه ما فقط در سایپا ۴۹ هزار نفر پرسنل داریم، خاطرنشان کرد: با این حال برای پراید برنامه داریم که تولید این خودرو را کاهش داده و با محصولات دیگر جایگزین کنیم. در همین راستا در حال حاضر تولید پراید به حدود ۲۵ درصد محصولات کاهش یافته است که کاهش قابل ملاحظه‌ای است.

قیمت رنو کوئید + مشخصات رنو کوئید

در سال ۲۰۱۴، طرح مفهومی کوئید توسط رنو معرفی شد که بسیار زیبا و جذاب به نظر می‌رسید. این مدل‌ وقتی سال بعد برای تولید انبوه رونمایی شد، در ابتدا هواداران این برند را ناامید کرد، چرا که آن‌ها در انتظار یک کراس‌اوور اسپرت شبیه رنو کپچر بودند، اما کوئید نهایی قرار شد یک مدل ارزان قیمت، جمع‌وجور و البته با پیشرانه‌ای نه‌چندان قدرتمند باشد. در مجموع وقتی رنو قیمت نهایی کوئید را به اطلاع رسانه‌ها رساند، تعداد منتقدین آن کاهش چشمگیری پیدا کرد، چراکه حداقل ظاهر کوئید فراتر از قیمت چند هزار دلاری‌ آن بود.

در نمای روبرو، کوئید اصلا خودروی ناخوشایندی نیست و با چراغ‌هایی درشت و چند تکه طراحی شده است که چهره‌ای مدرن به آن می‌دهد. جلوپنجره و فضای خالی میان سپر، حالتی لانه زنبوری دارند که به جای شش ضلعی، سوراخ‌هایی مستطیل شکل دارد و از جنس پلاستیک و به رنگ سیاه‌ ساخته شده است. درحالی‌که مانند رنو L۹۰، مدل‌های بالاتر کوئید هم جلوپنجره فلزی و براق خواهند داشت. چراغ‌های مه‌شکن داخل سپرها قرار دارند و علاوه بر کارایی مناسب، نقش زیادی در افزایش ظاهر اسپرت کوئید دارند. کاپوت جلو با سادگی طراحی نشده و دارای خطوطی حجم دهنده است، در حالی‌که سپر جلو هم با حالتی خاص مخصوصا در قسمت چراغ‌ها، به خوبی حجم گرفته و حالتی سه بعدی برای نمای روبه‌روی این خودرو فراهم می‌کند.

قیمت رنو کوئید + مشخصات رنو کوئید (جایگزین پراید), پورتال خبری فرهنگی گهر

طراحی جانبی کوئید، بیش از هر چیز تحت تأثیر اقلام پلاستیکی سیاه‌رنگ آن است که در دستگیره‌ی درها، قاب پنجره‌ها، آینه‌ی بغل و حتی داخل درها دیده می‌شود. این پلاستیک، داخل گلگیرها هم حضور دارد و از سپر جلو تا سپر عقب، تمام این نما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. خط حجم‌دهنده‌ی خاصی در این بخش دیده نمی‌شود و فقط گلگیر جلو، کمی از بدنه بیرون زده است تا به زیبایی نمای روبروی کوئید کمک کند، در حالی‌که نمای جانبی با وجود فرم خوب پنجره‌ها و شیب ملایم سقف، در کل بسیار ساده و معمولی است.

قسمت پشت کوئید هم نسبتا ساده طراحی شده است تا هزینه‌ی تولید کمی داشته باشد، هرچند که این روزها اکثر محصولات رنو چنین روشی را در نمای عقب به کار می‌برند. با این‌حال دو خط حجم‌دهنده روی درب صندوق وجود دارد که یکی از زیر چراغ‌ها تا بالای در و دیگری از روی گلگیرها تا پایین در کشیده شده است تا بتوان به طراحی کوئید در این بخش هم نمره‌ی قبولی داد. در این بخش، کوچک بودن شیشه‌ی عقب، شاید زیبایی خودرو را افزایش داده باشد؛ اما به نظر می‌رسد روی دید راننده اثر منفی می‌گذارد و پارک دوبل را در مدل‌های پایه که بدون سنسور و دوربین هستند، سخت می‌کند.

قیمت رنو کوئید + مشخصات رنو کوئید (جایگزین پراید), پورتال خبری فرهنگی گهر

وقتی وارد کوئید می‌شوید، کاملا کلاس قیمتی ۴-۵ هزاردلاری آن را فراموش می‌کنید و خود را نه‌ در یک هاچ‌بک، که در کراس‌اووری با فضای مناسب احساس خواهید کرد که برای سر و پاهای فردی با قد ۱.۸ متر هم مناسب است. تمامی فرمان و داشبورد از تلق و پلاستیک ساخته شده، اما فرمان نسبتا بزرگ آن، طراحی خوش‌دست و ارگونومیکی دارد که اصلا قابل مقایسه با پراید یا حتی L۹۰ نیست. به جای عقربه و سیستم آنالوگ دور موتور و سرعت لحظه‌ای، یک نمایشگر دیجیتال گذاشته شده است که ‌سرعت را با اعدادی درشت نشان می‌دهد و دیگر علائم اصلی مثل میزان دور موتور، هشدار کمربند ایمنی و وضعیت روشن و خاموش‌ بودن چراغ‌ها را شامل می‌شود. باید توجه داشت که این نمایشگر پشت فرمان، مثل خودروهای مدرن، یک مانیتور همه‌کاره نیست و جایگاه اطلاعاتی که در آن وجود دارد همیشه ثابت است. نمایشگر تمام رنگی و ناوبری ماهواره‌ای در میان داشبورد قرار دارد که فضای داخلی را مدرن‌تر جلوه می‌دهد، اما این نمایشگر در تمامی نسخه‌های کوئید وجود ندارد و مدل پایه، صرفا یک صفحه‌ی دیجیتال شبیه آنچه در سمند دیده‌ایم، به همراه خواهد داشت که برای آگاهی از درجه حرارت محیط بیرون ، موجی که رادیو در آن قرار دارد یا شماره آهنگی که پخش می‌شود؛ مناسب است.

قیمت رنو کوئید + مشخصات رنو کوئید (جایگزین پراید), پورتال خبری فرهنگی گهر
قیمت رنو کوئید + مشخصات رنو کوئید (جایگزین پراید), پورتال خبری فرهنگی گهر
قیمت رنو کوئید + مشخصات رنو کوئید (جایگزین پراید), پورتال خبری فرهنگی گهر
قیمت رنو کوئید + مشخصات رنو کوئید (جایگزین پراید), پورتال خبری فرهنگی گهر

هرچند فضا برای سرنشینان جلو بسیار خوب و راضی‌کننده به نظر می‌رسد، برای سرنشینان عقب چندان عالی نیست و زانوهای یک فرد بلند قد احتمالا در آن چندان راحت نخواهد بود. درواقع می‌توان صندلی های ردیف دوم کوئید را به صندلی‌های عقب پژو ۲۰۶ تشبیه کرد. فضای بار هم بهتر از یک هاچ‌بک معمولی و البته نه‌چندان بزرگ است که تا سقف، ۳۰۰ لیتر حجم دارد. در فضای داخلی، رنو سعی کرده است مکان‌های خالی زیادی باقی بگذارد که مسلما بودن آن‌ها برای گذاشتن اشیاء کوچک مناسب خواهد بود، مثل پایین درهای جلو، میان کنسول و داخل داشبورد. کوئید درواقع تنها خودروی دنیا است که ۳ فضای خالی مجزا داخل داشبورد دارد که هر سه در مقابل سرنشین کنار راننده قرار دارند.

پیشرانه و قوای فنی

توقع اینکه خودرویی با این قیمت، پیشرانه‌ای قدرتمند داشته باشد البته دور از انتظار است؛ اما کوئید روی کاغذ به شدت ضعیف به نظر می‌رسد. در حالت پایه؛ پیشرانه ۰.۸ لیتر یا دقیقا ۷۹۹ سی‌سی حجم دارد که ۵۴ اسب بخار قدرت و ۷۲ نیوتن‌متر گشتاور تولید خواهد کرد. شاید قدرت ۵۳ اسب بخار برای به حرکت درآوردن کوئید کافی به نظر نرسد؛ اما نباید آن را چندان هم دست کم گرفت، چرا که این خودرو فقط ۶۶۰ کیلوگرم وزن خالص دارد و با همین پیشرانه پس از ۱۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. نهایت سرعت کوئید در حدود ۱۴۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده است. میانگین مصرف سوخت این پیشرانه که اختصاصا برای کوئید طراحی شده ،کمتر از ۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود.

قیمت رنو کوئید + مشخصات رنو کوئید (جایگزین پراید), پورتال خبری فرهنگی گهر

رنو کوئید با پیشرانه‌ی ۳ سیلندر دیگری هم در هند فروخته می‌شود که ۱ لیتری و ۶۸ اسب بخار است. گشتاور این مدل ۹۰ نیوتن‌متر اعلام شده اما شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت آن تفاوت چندانی با مدل ۰.۸ لیتری ندارد و در حدود ۱۵ ثانیه زمان نیاز خواهد داشت. میانگین مصرف سوخت کوئید با این پیشرانه کمتر از ۴.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و نهایت سرعت آن ۱۴۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود. البته در بعضی تست‌های غیر رسمی شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۱۳ ثانیه هم برای کوئید ثبت شده است که چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

کوئید با توجه به نوع پیشرانه و آپشن‌ها ۴ تیپ اصلی دارد که STD، RXE، RXL و RXT نامیده می‌شوند. نوع STD و RXE صرفا با پیشرانه‌ی ۸۰۰ سی‌سی و جعبه‌دنده‌ی دستی عرضه می‌شوند درحالی‌که نوع RXL و RXT می‌توانند با هر کدام از دو نوع پیشرانه‌ سفارش داده شوند و گیربکس ۵ سرعته‌ی دستی یا ۵ سرعته‌ی AMT را در اختیار داشته باشند. درحالی‌که در بعضی منابع خبری کشورمان به اشتباه AMT ، گیربگس اتوماتیک عنوان شده ، لازم به توضیح است که AMT مخفف عبارت Automated Manual Transmission و در واقع به همان جعبه‌دنده‌ی دستی دلالت دارد که توسط یک سیستم ترکیبی مکانیکی الکترونیکی، عمل کلاچ‌گیری و تعویض دنده را انجام می‌دهد؛ ضمن این که راننده می‌تواند این بخش را از مدار خارج و شخصا دنده‌ها را‌ عوض کند.

قیمت رنو کوئید + مشخصات رنو کوئید (جایگزین پراید), پورتال خبری فرهنگی گهر

طبیعتا تولید خودرو با سیستم AMT در مقایسه با استفاده از گیربکس اتوماتیک هزینه‌ی کمتری برای تولیدکننده دارد. کوئید اولین خودروی دنیا نیست که با AMT عرضه می‌شود و این ترفند قدیمی امروزه در مدل اسمارت هم استفاده می‌شود؛ اما کوئید در کنار AMT مجهز به یک کلید سه وضعیتی در میان داشبورد است که حالت‌های تعویض دنده عقب، خودکار و دستی (Reverse, Drive, Natural) را شامل می‌شود. هنگامی که خودرو در حالت درایو یا عقب باشد، بدون فشردن پدال گاز و بی‌نیاز از کلاچ‌گیری، خودرو فقط با کنترل پدال ترمز شروع به حرکت خواهد کرد و با رها کردن کامل این پدال، حرکتی آرام با سرعت کم را فراهم می‌کند.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی

مسلما خودرویی با بازه‌ی قیمتی ۴ تا ۷ هزار دلار، لیست بلند بالایی از آپشن‌ها را هم به همراه نخواهد داشت؛ اما کوئید در این زمینه تا حدودی خوب عمل کرده و البته فراتر از خودروهای وطنی است. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، این خودرو ۴ تیپ اصلی دارد که به ترتیب قیمت STD، RXE، RXL و RXT نام دارند و هرکدام با تفاوت‌هایی با یکدیگر در سطح آپشن‌ها تولید می‌شوند. ما در ادامه‌ی مطلب این تیپ‌ها را به ترتیب ۱،۲،۳ و۴ نام خواهیم برد.

قیمت رنو کوئید + مشخصات رنو کوئید (جایگزین پراید), پورتال خبری فرهنگی گهر

جنس سپر در این خودرو یک آپشن محسوب می‌شود و در تیپ‌های ۱ و ۲ از پلاستیک سیاه‌رنگ و در تیپ‌های ۳ و ۴ از نوع همرنگ بدنه خواهد بود. فقط تیپ ۴ دارای چراغ مه‌شکن داخل سپر است و در تیپ‌های دیگر در این بخش از بدنه چیزی وجود ندارد. راهنمای روی آینه بغل هم مختص تیپ ۳ و ۴ است. رینگ‌های کوئید در همه‌ی نسخه‌ها یک طرح دارند و ۱۳ اینچ هستند؛ اما فقط در تیپ ۲ مقداری رنگ مشکی داخل آن‌ها به کار رفته است.

درفضای داخلی سه تیپ ۱ ،۲ و۳ در داشبورد و پوشش صندلی‌ها خاکستری تیره هستند؛ اما در تیپ چهارم، صندلی‌ها و تودری می‌توانند رنگی متفاوت داشته باشند. در نمایشگر مربوط به آمپرهای پشت فرمان نیز، رنگ قاب تفاوت دارد و در تیپ ۱ ساده و خاکستری، در تیپ ۲ و ۳ نقره‌ای و در تیپ چهارم از فلز کروم خواهد بود.

قیمت رنو کوئید + مشخصات رنو کوئید (جایگزین پراید), پورتال خبری فرهنگی گهر

فقط تیپ‌های ۳ و ۴ مجهز به فرمان برقی هستند درحالی‌که تیپ‌های دیگر فرمان خشک دارند. شیشه‌بالابر برقی هم فقط در ردیف جلوی تیپ ۴ وجود دارد. تیپ ۱ فاقد کولر است! استارت بدون کلید و نمایشگر ۷ اینچی، همراه با کامپیوتر سفر که مجهز به ناوبری ماهواره‌ای نیز هست، فقط در تیپ ۴ وجود خواهد داشت. تیپ‌های ۳ و ۴ دارای شارژر ۱۲ ولت، ورودی USB و AUX هستند که امکان اتصال گوشی هوشمند به خودرو از طریق بلوتوث را هم فراهم می‌کنند.

در فهرست زیر که از نمایندگی فروش رنو در دهلی‌نو (پایتخت هندوستان) دریافت شده، لیست کاملی از قیمت تیپ‌های مختلف رنو کوئید قابل مشاهده است.

مدلنوع پیشرانهقیمت به روپیهقیمت به دلار
رنو کوئید STD۰.۸ لیتر سه سیلندر۲۸۸,۷۶۱۴,۳۲۶
رنو کوئید RXE۰.۸ لیتر سه سیلندر۳۳۴,۷۵۸۵,۰۰۰
رنو کوئید RXL۰.۸ لیتر سه سیلندر۳۶۱ُ,۹۴۱۵,۴۲۴
رنو کوئید ۱.0L RXL۱ لیتر سه سیلندر۳۸۵,۷۷۴۵,۷۸۰
رنو کوئید RXT۰.۸ لیتر سه سیلندر۳۹۹,۰۰۰۵,۹۸۰
رنو کوئید  RXT Driver Airbag۰.۸ لیتر سه سیلندر۴۱۳,۱۳۵۶,۱۹۱
رنو کوئید ۱.0L RXL AMT۱ لیتر سه سیلندر۴۱۸,۲۶۵۶,۲۷۰
رنو کوئید ۱.0L RXT۱ لیتر سه سیلندر۴۲۲,۸۸۲۶,۳۳۷
رنو کوئید ۱.0L RXT Optional۱ لیتر سه سیلندر۴۳۶,۹۶۰۶,۵۵۰
رنو کوئید ۱.0L RXT AMT۱ لیتر سه سیلندر۴۶۹,۴۵۱۶,۹۵۰

تجهیزات ایمنی و تست تصادف

کوئید فقط در تیپ RXT (تیپ ۴) دارای کیسه‌ی هوا است که آن هم مخصوص راننده پیش‌بینی شده و این خودرو را به محصولی تک ایربگ تبدیل می‌کند. البته به نظر می‌رسد کوئید قابلیت نصب یک ایربگ دیگر برای سرنشین کنار راننده نیز داشته باشد؛ چرا که در این قسمت از داشبورد فضای مناسب آن پیش‌بینی شده است. کمربند پیش‌کشنده در هنگام خطر فقط برای سرنشینان جلوی تیپ ۴ موجود است. این‌طور که در سایت اصلی دیده می‌شود، سنسور و دوربین در هیچ تیپی از این خودرو وجود ندارد، پس فکر دیگر آپشن‌های ایمنی را نیز باید از سر بیرون کرد.

قیمت رنو کوئید + مشخصات رنو کوئید (جایگزین پراید), پورتال خبری فرهنگی گهر

وزن این خودرو کمتر از ۷۰۰ کیلوگرم است، همین عدد نشان‌دهنده‌ی استقامت ناچیز بدنه در برخوردها خواهد بود که در تست تصادف بنیاد ایمنی خودروهای جهان (Global NCAP) در سال ۲۰۱۵ به یک فاجعه تبدیل شد و در نسخه‌ی بدون ایربگ با برخورد از جلو هنگام سرعت ۶۴ کیلومتر در ساعت، هیچ ستاره‌ی ایمنی دریافت نکرد و نمره‌ی صفر گرفت. آن‌طور که از فیلم رسمی منتشرشده از این موسسه به نظر می‌رسد، تصادف با چنین سرعت نه‌چندان زیادی، هر دو سرنشین ردیف جلوی کوئید را اگر به کام مرگ ‌نفرستد، با صدمه‌ی جدی مواجه خواهد کرد.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي