رعایت چند نکته قبل از سزارین که باید بدانید

تاريخ : 16 مهر

اگر برای اولین بار است که باردار شده اید و از نظر پزشکی، مشکلی برای انجام زایمان طبیعی ندارید، به شما توصیه می کنیم حتما زایمان طبیعی داشته باشید. اما اگر ممنوعیت پزشکی دارید و یا زایمان قبلی خود را به صورت سزارین انجام داده اید، می توانید با رعایت موارد زیر، به تسهیل عمل سزارین خود کمک زیادی کنید.

سزارین عبارت است از زایمان جراحی کودک با برش از طریق شکم مادر ، این روش هنگامی انجام می شود که مشخص شود روشی ایمن تر از زایمان واژینال برای مادر ، نوزاد یا هر دو است. در ادامه نکاتی قبل از عمل سزارین را برای شما همراهان گرامی شرح داده ایم.

رعایت چند نکته قبل از سزارین که باید بدانید

رعایت چند نکته قبل از سزارین که باید بدانید, پورتال خبری فرهنگی گهر

نکات قبل از سزارین

 ۱- شرکت در کلاس های آمادگی انجام عمل سزارین

بسیاری از بیمارستان ها قبل از انجام زایمان، کلاس هایی را برای آموزش نکات مهم و ضروری برای قبل و حین و بعد از زایمان، در اختیار مادران قرار می دهند.شما مادران عزیز می توانید با شرکت در این کلاس ها، علاوه بر افزایش آگاهی های خود، به تسهیل انجام سزارین کمک کنید.

۲- رعایت تمام دستورالعمل های پزشک متخصص زنان

تمام توصیه های پزشک متخصص زنان از قبیل رعایت رژیم غذایی قبل از انجام عمل سزارین را باید رعایت کنید.
از آنجا که در طی عمل سزارین، فرد تحت بیهوشی قرار می گیرد، لذا حداقل ۱۲ ساعت قبل از انجام عمل سزارین هیچ گونه ماده غذایی نباید مصرف شود و اگر رعایت نشود، سلامتی مادر و نوزاد در طی عمل سزارین به خطر می افتد.

قبل از رفتن به بیمارستان و انجام عمل سزارین، حتما به حمام بروید. حمام کردن بلافاصله قبل از عمل سزارین، علاوه بر رعایت نظافت، سبب می شود تا روحیه شاداب تری برای زایمان پیدا کنید

۳- مصرف مواد غذایی مناسب و مغذی حدود ۲۴ ساعت قبل از انجام عمل سزارین

شما می توانید حدود ۲۴ تا ۴۸ ساعت قبل از انجام عمل سزارین، وعده غذایی مناسب و مغذی میل کنید و از آن لذت ببرید .

۴- دوش گرفتن قبل از انجام عمل سزارین

قبل از رفتن به بیمارستان و انجام عمل سزارین، حتما به حمام بروید. حمام کردن بلافاصله قبل از عمل سزارین، علاوه بر رعایت نظافت، سبب می شود تا روحیه شاداب تری برای زایمان پیدا کنید.

۵- درخواست از پزشک برای انجام بی حسی موضعی

بسیاری از پزشکان عمل جراحی سزارین را با بیهوشی عمومی انجام می دهند. در این صورت مادر پس از به دنیا آمدن نوزاد خود، نمی تواند صدای او را بشنود و در بیهوشی به سر می برد.
اگر شما مایل باشید و از نظر پزشکی هم مانعی برای این کار وجود نداشته باشد .

می توانید از پزشک خود درخواست کنید تا شما را با بی حسی موضعی عمل کند تا بتوانید اولین صدای نوزاد خود را بشنوید.این لحظه برای مادران، لحظه بسیار خاطره انگیز و با شکوهی است و مادران نمی خواهند از این لذت محروم شوند.

۶- درخواست از پزشک برای شیر دادن به نوزاد بلافاصله پس از سزارین

اگر شما آمادگی جسمی داشته باشید، می توانید بلافاصله پس از انجام عمل سزارین درخواست کنید تا نوزادتان را به آغوش شما بسپارند تا شما به او شیر دهید.
البته لازم به ذکر است که باید فردی کنار شما باشد، زیرا ممکن است بر اثر داروی بیهوشی، توانایی کنترل نوزادتان را نداشته باشید.

اگر قرار است با عمل سزارین فارغ شوید به موارد زیر توجه کنید

رعایت چند نکته قبل از سزارین که باید بدانید, پورتال خبری فرهنگی گهر

اگر از ابتدا قصد داشته اید فرزندتان را به روش سزارین به دنیا آورید ( نه در موقعیت اورژانسی که پزشک مجبور به عمل سزارین می شود) درست مانند این است که بخواهید برای یک عمل جراحی عمومی آماده شوید. موعد عمل سزارین معمولا در هفته ۳۹ بارداری تعیین می شود. در این تاریخ بچه دیگر برای زندگی خارج از رحمی آماده است.
البته اگر قبلا هم سابقه سزارین داشته اید ممکن است این بار زودتر از هفته ۳۹ سزارین تان کنند.
اگرچه شما قصد عمل سزارین دارید، اما دانستن چند نکته درباره علائم شروع درد زایمان ضروری است، زیرا ممکن است پیش از رسیدن تاریخ عمل سزارین، درد زایمان تان شروع شود.
– انقباضات شدید متناوب
– شل شدن دهانه رحم
– پاره شدن کیسه آب
– درد شدید
بعد از فارغ شدن باید چند روز در بیمارستان بمانید. بنابراین از قبل ساک وسایل مورد نیازتان را حاضر کنید. همراه خودتان لباس هایی که از جلو دکمه یا زیپ دارند، جوراب های نرم و کشی و سوئیشرت زیپ دار ببرید که اگر سردتان شد، بپوشید. لوازم بهداشتی از قبیل مسواک، خمیر دندان، شانه، لباس زیر، صابون و شامپو هم داشته باشید.

زایمان بدون درد

در این روش مادر با داروهایی تحت بی حس منطقه ای قرار می گیرد و در نتیجه درد زایمان او تسکین می یابد. زایمان بدون درد می تواند به دو صورت باشد: بی حسی نخاعی و بی حسی اپیدورال.
روش بی حسی اپیدورال هم مورد قبول است اما برای این که داروی مورد استفاده اثر خود را بگذارد به ۲۵ ۱۰ دقیقه زمان نیاز است که ممکن است مادر را بی تاب کند.
اما در روش بی حسی نخاعی، دارو به نخاع تزریق می شود؛ نخاع که در ستون مهره ها قرار دارد، به سمت قسمت پایینی بدن کشیده شده است.
این دارو که به صورت ناگهانی تزریق می شود از راه نخاع در عرض چند ثانیه به محل درد می رسد و اثرش تا ۴۵ دقیقه باقی خواهد ماند.
اما به طور کلی بهترین روش بی حسی مادران رو به زایمان، روش تلفیقی اپیدورال نخاعی است.
در سال های اخیر نحوه استفاده دارو های بی حسی مخصوص زایمان، به کلی تغییر کرده است. در گذشته دوز دارو به حدی بود که مادر کاملا کرخت و بی حس می شد. اما امروزه مقدار کمی از آن به بیمار داده می شود، زیرا بیمار باید فشار را حس کند که بتواند زور بزند و فرزندش را به دنیا بیاورد.

روز قبل از سزارین

باید برای انواع آزمایش های خون و ادرار مراجعه کنید.
از ۸ تا ۱۲ ساعت قبل از عمل نباید چیزی بخورید یا بیاشامید.
ممکن است متخصص بی هوشی هم شما را ویزیت کند.
حتما فهرست داروها و مکمل هایی را که مصرف می کنید به همراه داشته باشید.
روز قبل از سزارین بهتر است از لاک ناخن و سایر لوازم آرایشی استفاده نکنید، زیرا متخصص بی هوشی حاضر در اتاق زایمان باید مرتب شما را از نظر میزان اکسیژن خون معاینه کند.
قبل از مراجعه به بیمارستان زینت آلات، طلا و جواهرات تان را از تن در بیاورید تا در کار متخصص بی هوشی خللی وارد نشود.
مثلا ممکن است پزشک بخواهد نبض تان را بگیرد و روی دست شما النگو باشد.

روز عمل

شما را به اتاق تان راهنمایی می کنند، سپس لباس بیمارستان را به شما می دهند تا بپوشید.
وضعیت عمومی تان معاینه می شود.
به شما سرم وصل می شود.
ممکن است تنقیه شوید.
به اتاق زایمان منتقل می شوید.
روی تخت جراحی دراز می کشید.
سوند جراحی وصل می شود.
در ناحیه نیم تنه پرده ای کشیده می شود که شما را از تیم جراحی جدا می کند.
دست های تان را می بندند تا از حرکات غیرارادی آنها حین جراحی و خوردن آنها به محیط استریل جلوگیری شود.
اگر قرار باشد بی حسی موضعی شوید حین جراحی به هوشی هستید و می توانید صحبت کنید اما هیچ درد و فشاری را حس نمی کنید، اما اگر آمپول اپیدورال را زده باشید ممکن است حین جراحی احساس فشار داشته باشید.
بعد از دنیا آمدن نوزاد او را به شما نشان می دهند.
اتاق ریکاوری
کم کم اثر داروی بی حسی از بین می رود و به تدریج احساس انگشتان پای تان بر می گردد.
ممکن است به تدریج در محل بخیه احساس ناراحتی کنید.
هنگامی که فرزندتان را آوردند و خواستید به او شیر دهید، از پرستار کمک بخواهید تا او را در موقعیتی مناسب قرار دهد.
ممکن است حالت تهوع داشته باشید.
علائم بی هوشی ظرف ۲۴ ساعت برطرف شده و سوند ادراری و سرم از بدن تان جدا می شود.

تذکر

بهتر است طی ۲۴ ساعت اولیه بعد از عمل از تخت پایین نیایید زیرا در بی هوشی عمومی احتمال سرگیجه و زمین خوردن وجود دارد.
در روش بی حسی نخاعی با بی حسی اپیدورال هم بی حرکتی و خوابیدن به پشت بدون بالش به کاهش احتمال بروز سر درد کمک می کند.

اگر فرزندان دیگری دارید، می توانید برای کاهش نگرانی از وضعیت آنها، قبل از عمل سزارین آنها را به افراد قابل اطمینانی بسپارید.
اگرچه بسیاری از زنان ایرانی تمایل دارند که عمل سزارین انجام دهند، اما به شما توصیه می کنیم که حتی اگر چند لحظه قبل از زایمان، پزشک به شما توصیه کرد زایمان طبیعی داشته باشید، زایمان طبیعی را انتخاب کنید. زایمان طبیعی مزیت های زیادی برای مادر و نوزاد دارد.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي