ربات‌های میکروسکوپی برای شنا کردن درون خون یا مایع چشمی

ربات‌های میکروسکوپی برای شنا کردن درون خون یا مایع چشمی

اکنون سال‌ها از آغاز تلاش دانشمندان برای تولید و توسعه‌ی ربات‌های میکروسکوپی می‌گذرد؛ ربات‌هایی که بتوانند درون مایعات و رگ‌های خونی بدن انسان شنا کرده و به ترمیم سلول‌های آسیب دیده یا رساندن دارو به آن‌ها بپردازند. حال یک گروه آلمانی مدعی دستیابی به طراحی مناسب چنین ربات‌هایی شده است.

ربات‌های میکروسکوپی برای شنا کردن درون خون یا مایع چشمی, پورتال خبری فرهنگی گهر

ربات‌های میکروسکوپی برای شنا کردن درون خون یا مایع چشمی

محققان و دانشمندان انستیتو Max Planck در آلمان ادعا می‌کنند که به طراحی نهایی و مناسب ربات‌های میکروسکوپی در شمایل یک حلزون اسکالوپ دست یافته‌اند که به حدی کوچک هستند که مشاهده‌ی آن‌ها با چشم غیرمسلح دشوار است. این میکرو اسکالوپ‌های روباتیک برای شنا کردن درون خون یا مایع چشمی و سایر مایعات درون بدن، به حرکت‌های رو به جلو و عقب متکی هستند. این محققان معتقد هستند که تقلید از شیوه‌ی شنای اسکالوپ‌های واقعی به چند دلیل در چنین روباتی منطقی خواهد بود.

اول از همه آنکه، حرکت رو به جلو و عقب از نظر قوانین فیزیکی بهترین شیوه‌ی حرکت در مایعات محسوب می‌شود؛ خصوصا در مواردی که مجرای این مایعات می‌تواند وابسته به شرایط تغییر حجم داده، نازک یا ضخیم شده یا با تغییر غلظت روبرو شود. همانطور که احتمالا حدس زده‌اید، مایعات بدن ما بر خلاف آب که قادر به حفظ وضعیت ثابت خود است، نمونه‌ی بسیار خوبی از حالت یاد شده هستند. دلیل دوم از این قرار است که این میکرواسکالوپ‌ها برای حرکت به این شیوه نیاز به نیروی زیادی نخواهند داشت. در چنین حالتی این روبات‌ها نیازی به باتری یا حتی موتور محرک ندارند و انرژی تامین شده توسط میدان مغناطیسی خارجی برای انجام عملکرد آن‌ها کفایت می‌کند.
بر اساس گفته‌ی این محققان، آن‌ها در این مرحله هنوز هدف مشخص و واحدی برای اسکالوپ‌های کوچک خود تعیین نکرده‌اند و در حقیقت امیدوار هستند که اقدامات آن‌ها بعنوان یک طرح مرجع برای سایر تیم‌های تحقیقاتی و شرکت‌هایی که در زمینه‌ی توسعه‌ی تکنولوژی‌های نوین پزشکی فعالیت دارند مورد استفاده قرار گیرد.

در صورتی که مایل هستید با اصطلاحات علمی و توصیفات بیشتر در خصوص این پروژه‌ی میکرو روباتیک آشنا شوید، لازم است به صفحه‌ی این پروژه در نشریه‌ی Nature مراجعه کنید؛ نشریه‌ای که به تازگی نتایج تحقیقات را به چاپ رسانده است.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي