راه های تقویت حافظه در زمان امتحانات

تاريخ : 14 دی

در این بخش مطلب جدیدی برای شما عزیزان تهیه و تنظیم کرده ایم که دعوت می کنیم تا پایان ما را همراهی کنید.

عنوان مطلب جدیدی که در این قسمت از سایت گهر به آن می پردازیم:

راه های تقویت حافظه در زمان امتحانات

راه های تقویت حافظه در زمان امتحانات, پورتال خبری فرهنگی گهر

۱۰ راه تقویت حافظه در فصل امتحانات

جو دوسر، حجم بالایی از ویتامین‌های گروه B، فیبر، پتاسیم، روی و ویتامین E را در خود جای داده است. از این‌رو، مصرف آن می‌تواند به افزایش تمرکز و کارایی مغز کمک کند.

 

فصل امتحانات شروع شده و بسیاری از دانش‌آموزان یا دانشجویان به دنبال راه‌هایی ساده برای افزایش تمرکز خود در زمان درس خواندن هستند. یکی از ساده‌ترین پیشنهادها در این زمینه، تنظیم یک برنامه غذایی مناسب در روزهای امتحان یا هفته‌های منتهی به امتحانات است. از این رو، در ادامه به معرفی چند نکته ساده و کاربردی برای چیدن یک برنامه غذایی مناسب برای دانش‌آموزان و دانشجویان می‌پردازیم.

 

 ۱۰ راه تقویت حافظه در فصل امتحانات

 

۱. شیر و ماست مناسب برای صبحانه و میان‌وعده 

انواع لبنیات کم‌چرب، مخصوصا شیر کم‌چرب یا ماست یونانی، حجم بالایی از پروتئین و ویتامین‌های گروه B را در خود جای داده‌اند. از این‌ رو، مصرف آن‌ها در وعده صبحانه یا میان‌وعده‌ها می‌تواند به افزایش تمرکز شما کمک کند. اگر بتوانید که لبنیات غنی‌شده با ویتامین D پیدا کنید، به بهبود عملکرد مغزی و حافظه‌تان در طول زمان درس خواندن هم کمک زیادی خواهید کرد. بهتر است که شیر را برای وعده صبحانه به‌صورت گرم و همراه با یک خوراکی شیرین مانند خرما یا توت مصرف کنید.

 

۲. جو دوسر برای ناهار یا میان‌وعده عصر 

جو دوسر، حجم بالایی از ویتامین‌های گروه B، فیبر، پتاسیم، روی و ویتامین E را در خود جای داده است. از این ‌رو، مصرف آن می‌تواند به افزایش تمرکز و کارایی مغز کمک کند. از طرف دیگر، جو دوسر جزو غلات سبوس‌دار محسوب می‌شود و هضم آن به‌کندی در دستگاه گوارش صورت می‌گیرد. از این ‌رو، انرژی کافی را برای بدن در طول روز تأمین می‌کند و توانایی لازم برای درس خواندن را به مغز شما می‌دهد. فقط حواس‌تان باشد از آن‌جایی که جو دوسر می‌تواند باعث ایجاد نفخ یا روان شدن مدفوع شود، پس مصرف آن در وعده غذایی قبل از ورود به جلسه امتحان مانند صبحانه توصیه نمی‌شود. جو دوسر می‌تواند به‌صورت پخته در انواع سوپ یا سالاد، مورد استفاده قرار بگیرد.

 

۳. ماهی سالمون برای ناهار یا شام 

اگر شما هم به‌عنوان یک دانش‌آموز یا دانشجو، بعد از خوردن وعده‌های اصلی غذایی مانند ناهار یا شام، خواب‌تان می‌گیرد و تمرکز کافی برای درس خواندن ندارید، مصرف خوراکی‌های حاوی اسیدهای چرب امگا-۳ مانند ماهی سالمون در وعده ناهار یا شام به شما توصیه می‌شود. امگا-۳ علاوه بر پیشگیری از ایجاد خواب‌آلودگی بعد از غذا، باعث بهبود عملکرد مغز هم خواهد شد.

 

۴. گردو برای میان‌وعده 

اگر عادت دارید که هنگام درس خواندن حتما دهان‌تان بجنبد و یک خوراکی برای پیشگیری از کاهش تمرکزتان مصرف کنید، خوردن گردو را به شما توصیه می‌کنیم. گردو هم مانند ماهی سالمون، سرشار از اسیدهای چرب امگا-۳ و امگا-۶ است که این دو چربی مفید می‌توانند سوخت مناسبی برای مغز هنگام درس خواندن باشند.

 

۵. کنجد برای میان‌وعده‌ها 

یکی دیگر از خوراکی‌های ارزشمند برای افزایش توانایی مغز هنگام درس خواندن، کنجد است. کنجد، حجم بالایی از پروتئین،‌ امگا-۳، امگا-۶ و آنتی‌اکسیدان‌ها را در خود جای داده است. از این‌رو، می‌تواند در تمام میان‌وعده‌های غذایی دانش‌آموزان یا دانشجویان جای بگیرد.

کنجد را می‌توان با لبنیات صبحانه یا با سس سالاد دانش‌آموزان هم ترکیب کرد.

 

۶. شکلات تلخ برای صبحانه یا عصرانه 

شکلات تلخ در همه جای دنیا به‌عنوان غذای مغز شناخته می‌شود، زیرا با افزایش جریان خون در بدن حجم بالاتری از خون و اکسیژن را به مغز می‌رساند و باعث تقویت حافظه هنگام درس خواندن می‌شود. شکلات تلخ به‌تنهایی یا در ترکیب با شیر بدون چربی، می‌تواند در وعده صبحانه یا عصرانه دانش‌آموزان یا دانشجویان قرار بگیرد.

 

۷. سبزی‌های برگ سبز تیره برای پس از امتحان 

شاید خیلی‌ها از این نکته غافل باشند، اما بازسازی مغز برای بهبود عملکرد آن بعد از هر امتحان، از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از این راه‌های بازسازی و تأمین دوباره انرژی و نشاط مغزی، مصرف خوراکی‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان، ویتامین و مواد معدنی است.

 

سبزی‌های برگ سبز تیره مانند اسفناج، کلم بروکلی، ریحان، شاهی، جعفری و کاهو، گزینه‌های غذایی بسیار مناسبی برای این منظور هستند.

 

۸. حبوبات برای ناهار 

مصرف یک وعده غذایی سالم و کم‌چرب که مقادیر مناسبی از پروتئین، منیزیم و ویتامین‌های گروه B را برای بهبود عملکرد مغز در خود جای داده باشد، برای دانش‌آموزان و دانشجویان در روزهای امتحان از اهمیت بالایی برخوردار است. انواع حبوبات، همه این ویژگی‌ها را در خود جای داده‌اند و علاوه بر این، حاوی فیبر و کربوهیدرات‌های پیچیده هستند. یعنی می‌توانند برای مدت‌زمان بیشتری شما را سیر نگه دارند و به بهبود عملکرد مغزتان هنگام درس خواندن کمک کنند. برای پیشگیری از نفخ حاصل از مصرف حبوبات می‌توانید مقداری زنجبیل یا زیره هنگام طبخ به آن‌ها اضافه کنید.

 

۹. قهوه برای صبحانه 

بسیاری از دانش‌آموزان یا دانشجویان، این اشتباه را مرتکب می‌شوند و از قهوه به‌عنوان نوشیدنی شبانه استفاده می‌کنند. این در حالی است که نوشیدن قهوه می‌تواند باعث افزایش انرژی و تمرکز شود و اگر شما آن را در ساعت‌های پایانی روز مصرف کنید، خواب شبانه‌تان را مختل خواهید کرد. به این ترتیب، ممکن است که سر جلسه امتحان، هم خواب‌آلود باشید و هم تمرکز کافی نداشته باشید. برای بهره بردن از خواص قهوه، می‌توانید آن را همراه با صبحانه یا در میان‌وعده صبح مصرف کنید. اگر تمایل چندانی به مصرف قهوه نداشتید هم می‌توانید از چای سبز که خواصی بسیار مشابه به قهوه دارد، کمک بگیرید.

 

۱۰. میوه‌ها برای زمان خواب‌آلودگی 

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که بیشتر ما هنگام مطالعه با آن مواجه می‌شویم، خواب‌آلودگی پس از خواندن چند صفحه کتاب یا جزوه است. افزایش تمرکز مغز در این شرایط فقط با تازه شدن بدن میسر خواهد بود. این تازگی و طراوت را می‌توان با مصرف انواع میوه‌های شیرین و آب‌دار که کمی هم خنک باشند، تأمین کرد. پرتقال، نارنگی،‌کیوی، سیب و انواع توت‌ها، بهترین گزینه‌ها برای رفع خواب‌آلودگی هنگام درس خواندن هستند.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي