راهنمای کامل خرید جهیزیه

تاريخ : 30 خرداد

در ادامه راهنمای کامل خرید جهیزیه را منتشر می کنیم.

راهنمای کامل خرید جهیزیه, پورتال خبری فرهنگی گهر

شايد شما هم اين روزها براي خود يا يكي از عزيزان‌تان در تكاپوي مراسم عروسي هستيد و مشغله هميشگي اين مراسم دوست‌داشتني را مزه‌مزه مي‌كنيد. اگر این طور است از رزرو تالار مناسب تا خريد دمكني براي جهيزيه! همه و همه چالش‌هايي است كه يا پشت سر گذاشته‌ايد يا دير يا زود بايد پشت سر بگذاريد! در همين راستا بر آن شديم تا مطلبي براي تازه‌عروس و دامادهاي عزيز در زمينه خريد مناسب جهيزيه آماده كنيم.  اين مطلب را با يك دنيا آرزوي خوشبختي و شادكامي براي‌تان فراهم كرده ایم. با ما همراه باشيد.

دستبافت يا ماشيني؟

يكي ديگر از سوالات متداول همين انتخاب فرش مناسب است. در نظر بگيريد تك‌تك عناصر منزل شما از يك سبك دكوراسيون باشند؛ يك فرش مدرن در كنار مبلمان استيل اصلا زيبايي ندارد و همين‌طور يك فرش دستبافت ابريشمي با طرح‌هاي اسليمي در كنار يك دست مبل فانتزي مدرن! تك‌تك اينها زيبايي خاص خودشان را دارند كه در يك تركيب نامناسب جلوه‌شان را از دست مي‌دهند. پس براي انتخاب فرش علاوه بر توجه به سبك مبلمان خود به رنگ كفپوش و مبلمان‌تان نيز دقت كنيد. اغلب كفپوش‌ها از رنگ‌هاي خنثي انتخاب مي‌شوند؛ بنابراين به سادگي با هر رنگي تركيب مي‌شوند. پس به هارموني رنگ در فضاي خود دقت كنيد.

ساده يا والان‌دار!

پرده مناسب از نظر رنگي مي‌تواند با رنگ كوسن‌هاي شما هماهنگ شود و از نظر نوع پرده باز بايد به سبك مبلمان رجوع كنيم. براي فضايي با مبلمان استيل و فرش اصيل ايراني قاعدتا پارچه حرير با يك والان از جنس و رنگ پارچه مبل نياز است و براي يك‌دست مبل راحتي مدرن پرده‌هاي فانتزي پاسخ مناسبي است كه مي‌تواند والان‌دار، ساده و. . . باشد. براي آشپزخانه اول بايد محل پنجره مشخص شود. اگر از نشيمن شما پنجره آشپزخانه ديد دارد، پس يك پرده با تركيب رنگ مناسب و متناسب با آن فضا انتخاب كنيد. يك نكته ديگر در خريد پرده ارتفاع سقف است؛ اگر سقف بلندي داريد از پرده‌هاي كوتاه استفاده كنيد و اگر سقف شما كوتاه است، كمك گرفتن از پرده‌هاي بلند سبب مي‌شود كه سقف‌تان بلندتر ديده شود.

جنگ ميان سفيد و سيلور!

امان از اين كاسه و بشقاب كه هر چه بخري باز يك چيزش كم است! براي انتخاب ظروف پذيرايي زياد خودتان را درگير نكنيد؛ هيچ آدم دنيا ديده‌اي شما را مجبور نخواهد كرد كه صفر تا صد ۱۰سال زندگي را در يكي، دو سال خلاصه كنيد و با خودتان به خانه ببريد! به قدر بودجه، نياز و كفايت خريد كنيد. همچنين هنگام خريد واقع‌بين باشيد. اگر واقعا توانايي و استعداد شيريني‌پزي نداريد، پس قالب‌هاي توي دست‌تان را زمين بگذاريد؛ چون از ماه سوم به بعد آنها را به انباري منتقل خواهيد كرد. در اين صورت مي‌توانيد هزينه‌شان را صرف موارد ضروري‌تر كنيد.

از طرف ديگر زياد در جست‌وجوي وسايل فانتزي نباشيد و كارآيي را مدنظر قرار دهيد. اين وسايل قرار است نهايتا تا پنج، شش سال آينده مثل روز اول براي شما كار كنند. براي لوازم برقي آشپزخانه مثل يخچال، گاز، هود و. . .  دو انتخاب بيشتر نداريد؛ سيلور و سفيد! توجه داشته باشيد كه كابينت‌ها هم مثل كفپوش‌ها معمولا از رنگ‌هاي خنثي انتخاب مي‌شوند تا با هر رنگي خوب تركيب ‌شوند. پس زياد نگران اين موضوع نباشيد. نكته‌اي كه نبايد هنگام خريد لوازم آشپزخانه از ياد برد، مراسم پاتختي و حضور گرم اعضاي فاميل با انواع استكان و پيش‌دستي است. پس وقت‌تان را معطوف ديگر لوازم كنيد.

بخرم يا نخرم؟!

لوازم دكوري از قبيل تابلو‌ها، كوسن‌ها، آباژورها همان چيزهايي است كه دقيقا بايد حس دروني شما را متحول كند؛ مثلا با ديدن يك تابلوي منظره، آرامشي عجيب به شما دست دهد يا يك مجسمه يادگاري از دومين قرار عاشقانه‌تان! يا حتي عكس‌هاي عروسي‌تان كه اميدوارم تا ابد زينت‌بخش خانه رويايي شما باشد، همه و همه بايد احساس دروني بي‌نظيري به شما ببخشد كه با ديدن‌شان خانه تازه معناي خانه پيدا كند.

آنچه بايد در اين مورد به آن توجه كنيد استفاده به اندازه از تزيينات است. گاهي وقت‌ها ذهن نياز به يك آرامش نسبي دارد؛ يك فضاي شلوغ پر از رنگ‌ها و وسايل در هم و بر هم آرامش شما را بر هم خواهد زد. پس تعادل را در روزهاي زندگي‌تان فراموش نكنيد و توجه داشته باشيد سليقه محبوب‌تان در تك‌تك عناصر اين خانه بايد دخيل باشد.

كلاسيك بهتر است يا مدرن!

براي انتخاب مبلمان آنچه ابتدا بايد مد نظر قرار دهيد، وسعت و متراژ فضاي شماست. در خانه‌هايي با متراژ بزرگ به دو دست مبلمان با دو مدل متفاوت نياز داريد؛ يكي براي فضاي نشيمن خصوصي(غالبا محل قرار‌گيري تلويزيون هم هست) كه مي‌تواند از نوع ال‌شكل باشد و ديگري نشيمن عمومي كه معمولا براي ‌مهمان مهيا مي‌شود و مبل استيل براي آن فضا مناسب است. اما همان‌طور كه مي‌دانيد بيشتر خانه‌هاي امروزي آن هم براي تازه‌عروس و داماد‌ها فضای کوچکی دارند. پس در این صورت ، فكر مبلمان استيل را از سرتان بيرون كنيد. يك دست مبل راحتي به سبك مدرن هم مقرون به‌صرفه‌تر است و هم با فضاي خانه شما تناسب بهتري دارد. نگران نباشيد سال‌هاي بعد در يك منزل بزرگ‌تر و دلباز‌تر به مبل استيل محبوب‌تان خواهيد رسيد!

چه رنگي بخرم؟

اين سوال بي‌نهايت در بين همه به‌خصوص كاربران خودمان تكرار مي‌شود. رنگ سفيد همان رنگي است كه از اسم عروس و عروسي در ذهن همه ما نقش مي‌بندد و شايد علت اصلي آن ريشه در فرهنگ و سنت ما دارد. احترام به سنت هميشه خوب است اما در وهله اول آنچه بايد بيشتر از سنت به آن توجه كنيد، آرامش است. ببينيد از چه رنگي آرامش مي‌گيريد و نسبت به چه رنگي احساس خوبي داريد؟ همسرتان شيفته كدام رنگ است و كدام تركيب‌هاي رنگي شما را به هيجان مي‌آورد؟ به جاي آنكه بگوييم سنت چه مي‌گوید، از خودمان اين سوال‌ها را بپرسيم و بگذاريم خانه‌مان حاصل فصل مشترك عقايد و سليقه‌هاي ما و همسرمان باشد نه نظريه نوه عموي دخترخاله فلاني!

تكريم سنت‌ها…!

اين موضوع بسيار حائز اهميت است كه در خريد هر عنصري فضاي خود را در نظر بگيريد. پيش‌تر هم اشاره كردم كه نيازي نيست همه وسايل يك زندگي ۱۰ساله را با خودتان ببريد. وقتي خانه شما كوچك است و فضاي كافي براي آينه و كنسول نداريد، يك دست آينه و شمعدان كوچك براي يمن و ميمنت كفايت مي‌كند؛ هيچ‌كس از آينه و شمعدان به آرامش و خوشبختي نرسيده است كه من و شما برسيم! نكته بعدي حضور ويترين است كه خيلي‌ها تمايل به خريد آن دارند.

ابعاد فضا، رنگ، ميزان لوازم و وسايل شما تعيين‌كننده حضور چنين عنصري در خانه شماست. وقتي كابينت‌ها فضاي جاي دادن بلور و كريستال شما را دارد، پس داشتن اين عنصر آن هم در فضاهاي كوچك امروزي غيرضروري است اما اگر جاي آن را داريد يا اصلا علاقه‌منديد يكي از آنها را داشته باشيد، حتما به رنگ و ميزان وسايلي كه در آن قرار مي‌دهيد، توجه كنيد؛ چراكه كريستال‌هاي شما در مقابل آينه پشت ويترين دوبرابر مي‌شوند و از طرف ديگر رنگ‌هاي خيلي تيره فضاي شما را گرفته مي‌كند.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي