راهنمای مراقبت از گل بگونیا هلندی

تاريخ : 27 آذر

در این بخش مطلب جدیدی برای شما عزیزان تهیه و تنظیم کرده ایم که دعوت می کنیم تا پایان ما را همراهی کنید.

عنوان مطلب جدیدی که در این قسمت از سایت گهر به آن می پردازیم:

راهنمای مراقبت از گل بگونیا هلندی

راهنمای مراقبت از گل بگونیا هلندی, پورتال خبری فرهنگی گهر

آشنایی با روش نگهداری از گل بگونیا هلندی

هر صبح با اين عشق از خواب بيدار می شد كه گلش را نگاه كند. اگر آبی نياز داشت، نوری، خاكی يا غذايی، او را سيراب می کرد و مراقب بود تا خم به ابرو نياورد.

 

گل هم كه خوب می‌دانست نازش خريدار دارد، با کوچک‌ترین حسی كه داشت خود را خسته و غمگين نشان می داد. گل زيبا، خوب بلد بود كه چطور دلبری كند، خانه را غرق حس خوب و رنگ زيبای خود نماید و راه جلب‌توجه صاحب خود را به خوبی می شناخت. سكوی كوچک لب پنجره اتاق مخصوص او بود؛ گل زيبای بگونيا هلندی!

 

شناسنامه‌ای از جنس گیاه

نام: بگونيا هلندي، بگونيا هيماليس

نام علمی:  Begonia  Hiemalis

نام انگلیسی:  Reiger  Begonia

خانواده:  Begoniaceae،  بگونیا

 

مشخصات کلی بگونيا هلندی

اين گياه، بومي جنوب و مركز آمريكا، ‌آفريقا و جنوب آسيا است. بگونيا هلندی، گياهی دو پایه است و گل نر و ماده آن روی يک گياه قرار دارند. گل نر دارای پرچم های بلند است. ارتفاع اين گياه به طور متوسط حدود ۴۰ سانتیمتر است و درون گلدان نگهداری می شود. بگونيا هلندی جزء دسته ای از گياهان آپارتمانی گل دار است كه از بهار تا پاييز می توان گل هایی زيبا را روی آن ديد و اگر شرايط مساعد باشد رشد چند سانتیمتری را می توانید به طور سالانه در ظاهر گياه مشاهده نمایید.

 

برگ در گياه بگونيا هلندی، چرمی شكل و براق است و در قسمت لبه، دندانه دارد. ساقه و شاخه های اين گياه، اغلب به رنگ قرمز ديده می شود. گل ها خوشه ای بوده و در قسمت نوک ساقه ها رشد می کنند. گل در اين گياه به رنگ‌های سفيد، زرد، قرمز، نارنجی و صورتی دیده‌شده و حالت براق و صدفی رنگ دارند.

 

توجه نمایید که براي تعويض گلدان بعد از دو سال اقدام کرده و تنها يک سايز بزرگتر کفایت خواهد کرد.

 

خاک، آب، نور و مواد غذایی موردنیاز

بگونيا هلندی به نور متوسط و غیرمستقیم نیاز دارد. در صورت امكان آن را در پنجره جنوبی قرار دهيد تا بيشترين لذت را ببرد. بگونيا روزکوتاه است. آبياری گياه را زمانی انجام دهيد كه سطح خاک خشک شود. زمانی كه گلدهی گياه تمام شد، بگذاريد خاک گلدان کاملاً خشک گردد و گياه به دوره استراحت وارد شود. مراقب باشيد برگ و گل ها خيس نشوند.

 

بهترين دما برای بگونيا هلندی، ۲۴ درجه در روز و ۱۶ درجه سانتیگراد در شب است. رطوبت متوسط برای اين گياه مناسب است.

 

اگر می خواهید بگونيا هلندی در خانه شما سرحال و شاداب باشد،‌ خاک غنی و مغذی با زهكش مناسب را براي آن در نظر بگيريد. اسيديته بين ۵/۵ تا ۷/۶ براي اين گياه پيشنهاد می شود. همچنین تغذيه و كود دهی كامل را انجام داده و كود گلدهي را دو هفته یکبار فراموش نكنيد.

 

چگونه بگونیا هلندی را تکثیر کنید؟

تكثير اين گياه از راه قلمه برگ و ساقه ممكن است. قلمه ساقه را به سادگی می توانید درون آب نيز ریشه دار كنيد. كشت بذر نيز در شرايط مساعد، منجر به سبز شدن گياه جديد می شود.

گیاه پزشکی در خانه و درمان بیماری ها

يكي از عمده‌ترین مشكلاتي كه در گياهان ديده می شود قارچ های بیماری زا به نام سفيدک است. این لکه های پودری سفيد بر روی برگ های بگونيا هلندی نيز ظاهر می شوند و اگر توسط سم قارچ کش سمپاشی نشوند، می توانند گياه را از بين ببرند. لازم است بدانيد كه عامل رشد قارچ در گياهان، فضای گرم و مرطوب است، پس بهتر است گلدان را به فضای خنک تر منتقل كنيد.

 

گاهی در زير برگ، چيزی می بینید كه شبيه تار عنکبوت است. در این زمان، سم کنه کش به كمک  شما  می آید.

 

برگ های لوله شده با حاشیه های خشک، نشان از بی آبی گياه است. آن را سيراب كنيد و به فضای خنک تری  ببريد.

 

آبياری بیش از اندازه برای همه گياهان مضر است. در بگونيا هلندی، خوبی بیش از حد برای رفع تشنگی، ساقه را می پوساند و يقه گياه را از بين می برد.

 

بعد از اینکه گل ها خشک شدند، آنها را حذف كنيد تا گلدهی تسريع یابد.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي