راهنمای انتخاب نور مناسب برای اتاق خواب

تاريخ : 3 اسفند

اتاق خواب شما با هر ابعادی که داشته باشد، و هر نوع سبکی از دکوراسیون با هر رنگی، نیازمند منابع نوری مناسب است تا بتواند با توجه به کارایی که از فضای آن انتظار دارید، برایتان مفید واقع شود. در ادامه به بررسی موارد لازم برای تامین نور مناسب در جهت بهبود دکوراسیون اتاق خواب می پزدازیم.

راهنمای انتخاب نور مناسب برای اتاق خواب

راهنمای انتخاب نور مناسب برای اتاق خواب, پورتال خبری فرهنگی گهر

انتخاب نور مناسب اتاق خواب

نور کافی و مناسب برای اتاق خواب، در ساعت های روز هم به اندازه زمان شب و در لحظاتی که به خواب رفته اید اهمیت دارد. به این ترتیب میزان نور به کار گرفته شده در اتاق خواب بایستی علاوه بر ایجاد آرامش محیطی و برانگیختن حسی خوشایند، کاربردی نیز باشد.

 

تصمیمات غیرمنتظره بگیرید

سعی کنید در طراحی نور مورد نیاز برای دکوراسیون اتاق خواب، محدود به نور مرکزی سقف، یا چراغ های کنار تخت خواب نشوید. هیچ دلیلی وجود ندارد که به سراغ منابع نوری خاص در موقعیت های غیرمعمول نروید. می توانید از یک چراغ زمینی با امکان تابش نور در جهت های مختلف استفاده کنید.

 

به عنوان مثال می توانید راستای تابش نور را در این نوع چراغ ها به گونه ای طراحی کنید که ویژگی های معماری اتاق بیشتر در معرض دید قرار بگیرند، یا آثار هنری که در نقاط مختلف اتاق قرار داده اید بهتر دیده شوند. همچنین این چراغ ها می توانند به نحوی طراحی شوند که میز مطالعه اتاق خواب را روشن تر کنند، یا حتی برای مواقعی که در تخت خوابتان به مطالعه می پردازید، نور کافی را تامین نمایند. اما در نظر داشته باشید که لازم نیست از لامپ های روشنایی با درخشندگی زیاد استفاده کنید و بهتر است نورهای ملایم را در اینگونه موارد در ارجحیت قرار دهید.

 

به سادگی در طراحی اهمیت دهید

اگر به جزئیات دکوراسیون اتاق خوابتان اهمیت زیادی می دهید، شاید برایتان مهم باشد که ظاهر چراغ ها و شکل و طراحی آنها قرابت زیادی با اجزای دکوراسیون و چیدمان وسایل در اتاق خوابتان داشته باشد. در چنین مواردی، بهتر است از چراغ هایی با مدل های بسیار ساده و با طراحی های صنعتی و مدرن استفاده کنید. با این کار توجه ها به سمت المان های دکوراتیو اصلی بیشتر جلب می شود و ضمن حفظ هماهنگی میان وسایل اتاق و چیدمان اجزای دکوراسیون، ویژگی های کاربردی منابع نوری در اتاق خواب در اولویت قرار خواهد گرفت.

 

از لوسترهای بزرگ استفاده کنید

در صورتی که سقف اتاق خوابتان به اندازه کافی بلند باشد، می توانید با توجه به تناسب هایی که میان اجزای دکوراسیون اتاقتان وجود دارد، از لوسترهای بزرگ و چراغ های آویز سقفی استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که این نوع چراغ ها و لوسترها نباید تنها منبع نورانی اتاق خوابتان باشند. معمولا چراغ هایی که در ارتفاع پایین اتاق خواب قرار می گیرند برای فضای آن مناسب تر هستند. از جمله آنها می توان به چراغ های رومیزی اشاره کرد، که البته نور چندانی تولید نمی کنند و اغلب برای زمان های خواب مناسب هستند. دقیقا به همین دلیل است که وجود یک لوستر با ابعاد بزرگ که از سقف آویزان باشد و در مواقع دلخواه همه جا را روشن کند، ضروری خواهد بود.

 

به تزئینات نورانی هم اهمیت دهید

بهتر است در آماده سازی نور مناسب برای دکوراسیون اتاق خواب، خودتان را محدود به چراغ های معمولی نکنید و از برخی آویزهای دیواری یا سقفی که در جهات مختلف نور تولید می کنند هم استفاده نمایید. با استفاده از این نوع چراغ ها، دستتان برای ایجاد تزئینات نورانی بازتر خواهد بود. به عنوان مثال می توانید از انواعی از چراغ های طبلی استوانه ای را روی دیوارهای اتاق خوابتان نصب کنید و با توجه به شکل تابش نور، به بلندتر جلوه دادن سقف اتاق کمک کنید و در عین حال هنگام مطالعه نیز از آنها بهره بگیرید.

 

روی چراغ های دکوراتیو حساب کنید

بدون شک در کنار توجه به تامین نور کافی در اتاق، می توانید به استفاده از چراغ های دکوراتیو برای آماده سازی دکوراسیون اتاق نیز توجه کنید. در این صورت در زمان هایی که از چراغ های روشن استفاده نمی کنید هم می توانید از جنبه های دکوراتیو آنها استفاده نمایید. به عنوان مثال آباژور های کنار تخت می توانند در این زمینه کمک بسیار به خوبی نمایند و حتی مکمل خوبی برای ترکیب رنگی فضای اتاق باشند.

 

مکان قرارگیری چراغ ها را به دقت انتخاب کنید

محل قرارگیری چراغ های کنار تخت یا لامپ های دیواری، می تواند بنا بر نیازی که دارید و کاربرد نورها در کنار تخت خوابتان تعیین شوند. به عنوان مثال اگر دوست دارید هنگام دراز کشیدن در تخت خواب به مطالعه بپردازید، یا به صورت نشسته این کار را انجام دهید و پشت میز مطالعه بنشینید، قطعا نحوه استفاده از چراغ ها برایتان تفاوت خواهد کرد.

 

همچنین نور کلی فضای اتاق، یا چراغ هایی که برای منظورهای خاص استفاده می شوند نیز هر کدام با توجه به نیاز شما بایستی انتخاب شوند. البته نکته ای که در اینجا حائز اهمیت است، پنهان ماندن لامپ های روشنایی و تابش غیرمستقیم چراغ ها است که برای راحتی شما در هنگام خوابیدن روی تخت خواب بایستی مد نظر قرار گیرد.

تخت خواب را در مرکز تمرکز دکوراسیون قرار دهید

در دکوراسیون اتاق خواب، ممکن است چراغ های سقفی و لوسترها را در مکان های معمول و متداولی که نصب می شوند، قرار ندهیم. معمولا این نوع المان های نوری با توجه به موقعیت تخت خواب و محل قرارگیری آن نصب می گردند. بنابراین اگر تخت خواب را به عنوان بازیگر نقش اول در دکوراسیون اتاق خواب در نظر بگیریم، منبع نوری به کار رفته برای روشن کردن محیط اتاق می تواند نقش مکمل را بازی کند و با توجه به کاربردی که برایمان دارد، مفید واقع شود.

از کاربردهای چندگانه چراغ های کنار تخت بهره ببرید

چراغ هایی که در کنار تخت و روی میزهای کوچک کنار تختی قرار می گیرند معمولا می توانند کاربردهای متفاوتی داشته باشند. این چراغ ها علاوه بر اینکه می توانند نور ملایمی را در هنگام خواب فراهم می کنند، می توانند به عنوان چراغ مطالعه یا نورهای تزئینی هم به کار برده شوند. حتی برای تابش نور در جهت های مشخص و برای روشن کردن برخی المان های دکوراتیو نیز می توان از این نوع چراغ ها استفاده کرد.

 

در استفاده از فضاهای کنار تخت صرفه جویی کنید

منابع نوری که در ارتفاع کم قرار می گیرند، معمولا شامل چراغ خواب ها و آباژورهای کنار تختی هستند. این نوع چراغ ها معمولا با پایه های کوتاهشان روی میزهای کنار تختی جای می گیرند. اما در صورتی که فضای قابل استفاده از این میزها برایتان محدود است، می توانید به جای چراغ های رومیزی از آویزهای سقفی استفاده کنید. این نوع چراغ های آویز می توانند دقیقا همان کاربرد چراغ های رومیزی را برایتان فراهم کنند و در ارتفاع پایین، نور ملایم مورد نیاز در هنگام خواب را برتان فراهم نمایند.

 

از بازتاب نور چراغ ها استفاده کنید

وقتی از منابع نورانی برای تزئین اتاق خواب و کمک به چیدمان دکوراسیون استفاده می کنید، بهتر است بازتاب این نورها را نیز در نظر بگیرید. در بسیاری از موارد، با به کارگیری سطوح مختلف در اطراف چراغ ها، لوسترها و سایر منابع نور در اتاق می توانید بازتاب های بسیار زیبا و دل انگیزی در محیط اتاق خواب به وجود بیاورید که همین موضوع می تواند به زینت دادن دیوارها، سقف و سایر اجزای دکوراتیو اتاق خوابتان کمک کند.

منبع: گهر

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي