راهنمایی هایی طلایی برای خرید شکلات عید نوروز

راهنمایی هایی طلایی برای خرید شکلات عید نوروز

 

راهنمایی هایی طلایی برای خرید شکلات عید نوروز

 

نزدیک شب عید است و بازار خرید تنقلات گرم. انواع آجیل‌ها، مغزدانه‌ها و شکلات‌ها از تافی گرفته تا کاکائو و آبنبات با تنوع رنگی‌شان مشتری‌ها را جذب خود می‌کنند. البته در این بین قیمت‌ها یکسان نیست و گاهی این سؤال پیش می‌آید که چرا برخی شکلات‌ها گران و برخی ارزان‌قیمت هستند؟ چگونه می‌توان یک شکلات مرغوب را تشخیص داد؟ با توجه به شکلات‌های فله‌ای قیمت مناسبی دارند، این نوع شکلات را بخریم،

یک متخصص میکروب‌شناسی موادغذایی با بیان این گفته‌ها اظهار داشت: «به دلیل اینکه منبع تولید شکلات‌های فله‌ای مشخص نیست قطعاً در فرایند تولید آن‌ها تقلب‌هایی صورت خواهد گرفت به همین دلیل خرید شکلات فله‌ای به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.»

دکتر محمد جلالی در ادامه به استفاده از موادخام نامرغوب و غیراستاندارد در تهیه شکلات‌های فله‌ای اشاره کرد و گفت: «در فرآیند تولید شکلات‌های فله‌ای تقلب‌هایی مانند استفاده از موادخام نامرغوب و غیراستاندارد و همچنین استفاده از ترکیب‌های غیرمجاز یا افزودن مواداولیه با غلظت بالا به‌خصوص شکر نامرغوب که می‌تواند حاوی فلزات سنگین و خطرناک باشد، انجام می‌شود.»

وی همچنین توضیح داد: «با توجه به اینکه نظارت و کنترل دقیقی بر نحوه تولید شکلات‌های فله‌ای موجود در بازار وجود ندارد، اغلب آن‌ها در محیط‌هایی غیربهداشتی تولید می‌شوند و بار میکروبی بالایی هم دارند. در انواع شیرینی از جمله شکلات‌های فله‌ای نیز شمار باکتری و قارچ‌ها بالاست و ممکن است به باکتری‌های مدفوعی قارچ و کپک آلوده باشند.»

جلالی در ادامه خاطرنشان کرد: «از دیگر تقلب‌ها، استفاده از مواد نگهدارنده و رنگ‌های غیرمجاز صنعتی که جزو آلودگی‌های شیمیایی است، معمولاً برای خوشرنگ‌ترشدن شکلات به آن‌ها افزوده می‌شود. این مواد نگهدارنده و رنگ‌های غیرمجاز دارای ترکیب‌های سرطان‌زا هستند. علاوه بر این، این شکلات‌های فله‌ای ممکن است دچار آلودگی میکروبی که شامل طیف وسیعی از باکتری‌هاست، باشد که مصرف آن‌ها، باعث بروز مسمومیت و عفونت غذایی خواهد شد. انتقال تعداد کمی از این باکتری‌ها به بدن باعث بروز مسمومیت حاد و در نتیجه اسهال و استفراغ و کاهش آب بدن می‌شود. البته شدت بروز حساسیت و واکنش به باکتری‌ها و ویروس‌های موجود در این شکلات‌ها در افراد مستعد یعنی سالمندان و کودکان به دلیل اینکه سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند، بیشتر است.»

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار داشت: «در مواردی هم به دلیل گران بودن کره کاکائو، ممکن است به جای آن از کره‌های گیاهی یا حیوانی استفاده شود که از دیگر تقلب‌های صورت گرفته در فرایند تولید شکلات فله‌ای است. البته با توجه به کیفیت شکلات و نقطه ذوب می‌توان متوجه این مساله شد.»

این متخصص میکروب‌شناسی مواد غذایی در پایان به ویژگی شکلات مرغوب اشاره و تأکید کرد: «شکلات‌هایی که از کره کاکائوی خالص تهیه‌شده باشد، هنگام در دست گرفتن ذوب می‌شود، اما شکلات‌هایی که حاوی روغن‌های گیاهی است در دمای بالا ذوب و حتی داخل دهان نیز به‌سختی نرم می‌شود و معمولاً دهان را چرب می‌کند. اگر شکلات در دمای ذوب، سریع آب شود، نشان‌دهنده کیفیت مناسب چربی آن است درغیراین صورت اگر مدت زمانی برای ذوب شدن شکلات طول بکشد، قطعاً چربی به کار رفته در آن کره کاکائو نیست.»

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه