راهنمایی خرید پرینتر

راهنمایی خرید پرینتر

 دقت چاپ:

دقت چاپ یا رزولوشن یکی از اصلی ترین موارد انتخاب چاپگر است.

Resolution عبارت است از  تعداد نقاطی که توسط چاپگر در هر اینچ مربع از صفحه ایجاد می‌شود،  که معمولاً در دو جهت عمودی و افقی روی صفحه چاپ می‌شوند.

 معمولا دقت چاپ پرینترها را  با دو عدد نشان می دهند که اولی مربوط به دقت چاپ در حالت افقی و عدد دوم مربوط به دقت چاپ در حالت عمودی است.

اکثر پرینترهایی که امروزه تولید می شوند از رزولوشن  ۶۰۰* ۶۰۰ پشتیبانی می‌کنند که سبب ایجاد تصاویر با دقت مناسب در هنگام چاپ خواهد شد.

دقت پرینترهای جوهر افشان به طور معمول در حدود ۱۲۰۰ * ۲۴۰۰ می باشد( البته در  نمونه های جدید دقت این چاپگرها به ۱۲۰۰ * ۴۸۰۰ نقطه در اینچ رسیده است).

رزولوشن پرینترهای  لیزری از ۱۲۰۰ * ۱۲۰۰ تا ۱۲۰۰ * ۲۴۰۰ متغییر می باشد که این دقت برای چاپ تصاویر گرافیکی و عکس‌ها با بهترین کیفیت بسیار مناسب می باشد.

البته در پرینترهای لیزری تک رنگ دقت تصویر (Resolution)در حدود ۶۰۰ * ۶۰۰ نقطه در اینچ است که جهت چاپ تصاویر و متن های سیاه و سفید مناسب است.

اما جدای از مطالب ذکر شده در بالا، بهتر است در هنگام بررسی کیفیت چاپ یک پرینتر، زیاد به عددی  که بر روی چاپگر نوشته شده توجه نکنید. برای این که قضاوت خوبی در مورد کیفیت چاپ داشته باشید بهتر است که تصویری را توسط پرینتر چاپ کنید و در مقابل چشم خود قرار دهید .

راهنمایی خرید پرینتر

سرعت چاپ

یکی دیگر از  عوامل  مهمی که در خرید پرینتر باید به آن توجه داشت، سرعت چاپ آن است، که آن را با تعداد برگه هایی که در هر دقیقه پرینت می کند اندازه گیری خواهند کرد.

نکته ای که باید در مورد سرعت چاپ به آن توجه کرد این است که جهت اندازه گیری این پارامتر هنوز استاندارد مشخصی وجود ندارد. تولید کننده ها معمولا در هنگام اندازه گیر سرعت چاپ پرینتر، از چاپ صفخاتی با رزولوشن و کیفیت پایین استفاده می کنند تا به این وسیله سرعت چاپکر را بیشتر نشان دهند.

برای مثال پرینترهای جوهرافشانی که در بازار موجود است ادعا می کنند که بین ۵ تا ۲۱ صفحه متن را در دقیقه چاپ می کنند. این در حالی است که در آزمایش های انجام شده ۲ تا ۷‌صفحه  متن را چاپ کردند.

در مورد چاپ تصویر شرکت های سازنده معتقدندکه در هر دقیقه ۲ تا ۱۵ را چاپ می کنند، ولی در بررسی هایی که انجام شد  ۱ تا ۳ صفحه در دقیقه به ثبت رسید.

تمام این موارد در مورد پرینترهای لیزری هم صدق می کند به طور مثال  یک چاپگر لیزری تک رنگ، در چاپ متن ۱۰ تا ۱۸  صفحه را در دقیقه چاپ می کند در حالی که کارخانه ادعای ۲۰ تا ۳۶ صفحه در دقیقه را دارد.

راهنمایی خرید پرینتر

پردازنده و حافظه:

یکی از مواردی که کمتر در هنگام خرید پرینتر به آنها توجه می شود، پردازنده و حافظه پرینتر است. البته با توجه به تکنولوژی ای که در هر چاپگری استفاده شده است، مقدار مشخصی از پردازنده و حافظه نیاز دارد.

به عنوان مثال از آنجایی که تکنولوژی مورد استفاده در پرینترهای لیزری به این صورت است که دستور چاپ یک برگه را به صورت یکجا دریافت می کند، بنابراین برای داشتن چاپ بهتر به مقدار بیشتری از حافظه و قدرت پردازش احتیاج دارد.

ولی در پرینترهای جوهر افشان از انجایی که چاپ به صورت خطی انجام می شود و دستورات چاپ مرحله به مرحله از طریق کامپیوتر ارسال می شود، میزان پردازنده و حافظه از اهمیت چندانی برخوردار نیست.

راهنمایی خرید پرینتر

هزینه های چاپ:

یکی دیگر از نکاتی که بایستی در هنگام خرید پرینتر مد نظر داشت، هزینه‌ای است که در چاپ هر صفحه توسط پرینتر برای شما ایجاد می‌شود.

معمولا چاپگرهای جوهر افشان به خاطر قیمت پایینی که دارند انتخاب مناسبی جهت خرید شما هستند، ولی بعد از مدتی هزینه خرید جوهر برای پرینتر بالا خواهد رفت و نگهداری و استفاده از آن به صرفه نخواهد بود.

در این چاپگرها باید مبلغی در حدود  ۲۱ تا ۳۰ دلار برای شارژ کارتریج‌های سه رنگ اصلی ، و ۱۲ تا ۳۰  برای شارژ کارتریج مشکی هزینه کنید. که با هر بار شارژ این کارتریج‌ها حدود ۳۰۰ تا ۸۰۰ صفحه را می توانید چاپ کنید. یعنی هزینه چاپ هر صفحه متن سیاه و سفید در حدود ۱ تا ۷ سنت و هر صفحه رنگی در حدود ۶ تا ۱۸ سنت هزینه در بردارد.

البته تعداد صفحاتی که در هر بار شارژ کارتریج توسط پرینتر به چاپ می‌رسند، به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله: نوع و جنس کاغذ که در جذب بیشتر جوهر تاثیر دارد، حجم صفحاتی که توسط چاپگر به چاپ می‌رسد، مقدار رنگ یا جوهری که در صفحه به کار می‌رود (مثلاً در یک صفحه تمام مشکی حجم بسیار بالایی جوهر مشکی مصرف می‌شود که این عامل باعث خالی شدن جوهر مشکی با سرعت بیشتر می‌شود بستگی دارد.)

راهنمایی خرید پرینتر

گردآوری: گروه فناوری و اطلاعات گهر

منبع: گویا آی تی

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه