راز زیبایی و خوش اندامی سحر زکریا + برنامه

تاريخ : 29 آبان

سحر زکریا بازیگر خوش چهره و خوش اندام سینما و تلویزیون برای خود برنامه غذایی خاصی دارد که در ادامه با آن آشنا خواهید شد

راز زیبایی و خوش اندامی سحر زکریا + برنامه, پورتال خبری فرهنگی گهر

راز تناسب اندام سحر زکریا چیست؟

در فرهنگ و دین ما انار میوه‌ای بهشتی است. میوه‌ای زیبا با دانه‌هایی منظم و یاقوت مانند كه نشان‌دهنده قدرت خداوند است. اغلب ما تصور می‌كنیم انار میوه‌ای صرفا زمستانی است و تنها در شب یلدا باید زینت‌بخش سفره‌های‌مان باشد اما اگر از خواص فوق‌العاده این میوه بهشتی بیشتر بدانید حتما از آب یا عصاره انار، سس انار و رب انار استفاده خواهید كرد.

سحر زكریا، بازیگر جوان كشورمان از طرفداران این میوه زیباست و به‌خاطر داشتن مادری از خطه سبز شمال غذاهای شمالی را دوست داشته و در آنها از رب انار استفاده می‌كند. زكریا همچنین علاقه‌مند به سالاد فتوش است كه سالادی لبنانی بوده و با سس انار درست می‌شود.

در این مطلب با سحر زكریا، بازیگر توانمند كشورمان گپ و گفتی داشته‌ایم درباره نوع تغذیه و جایگاه ورزش در زندگی‌اش و از او در مورد ورزش‌هایی كه امتحان كرده، نوع تغذیه یك بازیگر و رژیم غذایی‌اش سوال كرده‌ایم.

 

سالاد فتوش را امتحان كنید

سالاد فتوش سالادی لبنانی است؛ سالادی بسیار خوشمزه و با مزه‌ای متفاوت. من خیلی وقت‌ها كه دوست ندارم برنج، نان یا غذاهای گوشتی مصرف كنم، به رستوران می روم و سالاد سفارش می‌دهم. اغلب سالاد‌ها می‌توانند غذاهای كاملی باشند و سالاد فتوش هم یكی از آنهاست. این سالاد هم خوشمزه و مقوی است و هم اینکه كاملا مرا سیر می‌كند.

 

انار، رب انار، سس انار

پایه اصلی این سالاد خوشمزه انار است. البته در فصل تابستان انار تازه وجود ندارد ولی در این فصل هم می‌توان از سس انار یا رب انار استفاده كرد. بسیاری از غذاهای ایرانی با رب انار طبخ می‌شوند. من عاشق انار و مشتقات آن هستم و مثلا گاهی كه مرغ می‌پزم مثل رستوران‌های اكبرجوجه كنارش رب انار می‌گذارم.

 

سبزیجات را دوست دارم

اگر معده‌ام اجازه دهد سبزیجات را خیلی دوست دارم ولی از آنجایی كه ناراحتی معده دارم، سعی می‌كنم در مصرف سبزیجات خام تعادل را رعایت كنم؛ مثلا اگر در وعده‌ای از سبزیجات استفاده كنم، حتما در وعده بعدی گوشت و نان می‌خورم. من معتقدم در برنامه تغذیه باید همه مواد غذایی وجود داشته باشد و مثلا با گیاهخواری موافق نیستم چون بالاخره بدن انسان به یكسری از خواص و مواد مغذی و ویتامین‌ها، آهن و پروتئینی كه در گوشت سفید و قرمز وجود دارد، نیاز دارد.

به نظر من در هر چیزی كه خدا خلق كرده، حكمتی وجود داشته است. هیچ ماده غذایی تمامی خواص و مواد مغذی را در خود ندارد و تنها می‌تواند مكمل سایر مواد غذایی باشد. حتی در هرم مواد غذایی كه توسط متخصصان تغذیه ترسیم شده ما همه مواد غذایی از جمله گروه نان‌ها، لبنیات، سبزیجات و گوشت‌ها و تخم مرغ را می‌بینیم كه برای داشتن تغذیه سالم باید همه آنها مصرف شوند.

 

زمانبندی كارهایم اجازه دهد، اهل ورزش هستم

زمان كاری ما بازیگران بی نظم است و وقتی سر كار هستیم نمی‌توانیم برای سایر كارها زمانبندی دقیقی داشته باشیم. من واقعا ورزش رادوست دارم ولی وقتی سركار باشم ورزش كردن عملا برایم مقدور نیست. البته بعضی از كارها زمان كوتاه‌تری دارند و سعی می‌كنم در بین زمان فیلمبرداری، فرصتی برای ورزش پیدا كنم. در زمان بیكاری هم حتما ورزش می‌كنم و جزء برنامه‌های اصلی‌ام است.

 

كیك بوكسینگ بهترین است

ورزش‌های مختلفی را امتحان كرده‌ام. مدتی كیك بوكسینك كار می‌كردم كه ورزش بسیار خوبی بود و در بین ورزش‌هایی كه امتحان كرده‌ام، از بهترین‌ها بوده است. این ورزش ممكن است كمی سنگین باشد و باید قبل از انجام آن هوازی كار كرده باشید تا بدن‌تان برای این ورزش آماده شود. كیك بوكسینگ یك ورزش رزمی است ولی من واقعا از این ورزش راضی بودم و بسیار برایم لذتبخش بود. متاسفانه مربی‌ام از ایران رفت و مدتی هم درگیر كارهایی شدم كه فیلمبرداری‌شان خیلی طولانی شد؛ مثلا فیلمبرداری سریال «قهوه تلخ » سه سال طول كشید و همه اینها باعث شد از این ورزش دور شوم. الان بدنسازی كار می‌كنم. بدنسازی ورزش كاملی است و همه عضلات بدن با دستگاه‌های مختلف ورزیده می‌شود.

شنا را هم دوست دارم. كلا آب و ورزش‌های آبی به انسان آرامش می‌دهد. وقتی بی‌حوصله یا كسل باشید، رفتن به استخر و شنا می‌تواند حال‌تان را خوب كند و این از خواص نشاط‌آور بودن شنا و ورزش‌های آبی است.

 

پیاده‌روی در بهار و پاییز

وقتی هوای تهران كمی سالم‌تر باشد (چون سالم كه اصولا نمی‌شود) و درجه هوا هم مثل بهار یا اوایل پاییز مناسب باشد، اهل پیاده‌روی هستم. پیاده‌روی برای كسانی كه خیلی اهل ورزش نیستند هم خوب است و اگر كسی فرصت چندانی برای ورزش ندارد، دست كم می‌تواند بعضی از مسیرها را در روز پیاده‌روی كند. البته متاسفانه برای ما بازیگران پیاده‌روی در مسیر كوچه و خیابان كمی سخت است؛ مثلا مسیر منزل ما تا تجریش محل مناسبی برای پیاده‌روی است و من هم خیلی وقت‌ها دوست دارم این مسیر را پیاده طی كنم ولی بین راه مرتب باید توقف كنم و با مردم صحبت كنم و آخرش هم از پیاده‌روی و لذتش هیچ چیز نمی‌فهمم (می‌خندد).

 

لذت صرف غذا را از خودتان نگیرید

اینكه كسی مرتب به دنبال این باشد كه تغذیه‌اش را به لحاظ سالم بودن، چك كند خوب است ولی من اصلا اینطوری نیستم (می‌خندد). شاید به این خاطر كه فكر می‌كنم لذتی كه در خوردن غذا وجود دارد، همان خواص غذاست. یعنی وقتی من از صرف یك غذا لذت می‌برم، احساس می‌كنم خواص آن غذا نیز برای من بیشتر است؛ مثلا من غذاهای بخارپز و آبپز را دوست ندارم و ترجیح می‌دهم غذا سرخ شود. برنج و نان كم می‌خورم اما واقعا اهل غذاهای غیر سرخ كردنی نیستم.

گاهی هم فست‌فود می‌خورم كه البته شاید تنها یكی دو بار در ماه باشد ولی وقتی در حال صرف آن غذا هستم، مدام با خودم فكر نمی‌كنم كه «ای وای دارم چه غذای ناسالمی می‌خورم» .

 

غذای رژیمی من!

غذاهایی كه در زمان فیلمبرداری مصرف می‌كنیم، عمدتا خوب نیستند. من همیشه به عوامل می‌گویم غذاهای رژیمی هم داشته باشند و حداقل مدل رژیمی همان غذای بی‌كیفت هم ارائه شود. اتفاقا یك‌بار سر فیلمبرداری یكی از كارهایم از عوامل خواستم برایم غذای رژیمی بیاورند چون غذاهای‌شان خیلی چرب و سنگین بود. فردای آن روز به من گفتند خانم زكریا برای‌تان غذای رژیمی آورده‌ایم و من هم كلی خوشحال شده و بعد دیدم برای همه قورمه سبزی با برنج آورده‌اند و به من یك كاسه قورمه سبزی خالی دادند (می‌خندد).

 

ژن چاقی ندارم

وقتی سنم كمتر بود، وسواس بیشتری نسبت به میزان كالری غذا داشتم اما الان حساسیت كمتری دارم. البته نه اینكه میزان كالری غذا برایم مهم نباشد و باخودم فكر می‌كنم حالا كه این همه وقت می‌گذارم و زحمت می‌كشم برای ورزش کردن باید در مورد خوراكم هم مراعات كنم و غذاهای پركالری مصرف نكنم تا تناسب اندامم حفظ شود.

خدا را شكر ژن چاقی ندارم و سوخت و ساز بدنم بالاست ولی باز هم سعی می‌كنم در برنامه غذایی‌ام از مصرف غذاهایی كه كالری بالایی دارند، پرهیز كنم یا مثلا باخودم محاسبه می‌كنم اگر امروز یك تكه كیك خورده‌ام دیگر برنج نخورم.

 

میوه و نوشیدنی‌های تابستانی را دوست دارم

دسر را دوست دارم. فكر می‌كنم تقریبا همه دسر دوست داشته باشند چون اغلب دسر‌ها خیلی خوشمزه هستند. البته من معمولا دوست دارم بعد از غذا مثلا یك نوشیدنی مثل قهوه صرف كنم. نحوه درست كردن تیرامیسو و پودینگ‌های معمولی را بلدم. اهل نوشابه نیستم و شاید بهتر باشد بگویم نوشابه دوست ندارم و حتی وقتی فست فود می‌خورم ترجیح می‌دهم دوغ سفارش دهم اما نوشیدنی‌های طبیعی را دوست دارم و مخصوصا در تابستان بیشتر نوشیدنی مصرف می‌كنم.

میوه‌های زمستانی به جز انار را خیلی دوست ندارم اما میوه‌های متنوع و خوشمزه تابستانی معمولا جذبم می‌كنند. سعی می‌كنم مصرف میوه در برنامه غذایی‌ام باشد البته به‌خاطر ناراحتی معده‌ام نمی‌توانم با حجم بالا میوه بخورم و مثلا شاید در روز یك عدد هلو یا یك آلو سیاه راكه خیلی دوست دارم، بخورم.

 

غذاهای سنتی می‌پزم

بیشتر اهل پختن غذاهای سنتی ایرانی هستم برای اینكه فكر می‌كنم غذاهای فرنگی و غذاهایی مثل استیك، چاینیز و. . . را می‌توان بیرون از خانه و در رستوران صرف كرد. غذاهایی كه مختص كشور خودمان است، وقتی در خانه پخت می‌شود، عطر و بو و حال و هوای دیگری دارد. برای همین من معمولا غذاهای ایرانی و سنتی مثل خورش بادنجان و قورمه سبزی می‌پزم.

مادرم اهل شمال است و من هم آشپزی را از ایشان یاد گرفته‌ام و در پخت غذاهای شمالی مهارت دارم (می‌خندد). به‌نظرم یكی از خوشمزه‌ترین سبك‌های غذایی ایرانی، مختص شمال كشور است. غذاهای شمالی خوشمزه و مقوی هستند و تنوع خیلی خوبی هم دارند.

 

از زبان دكتر نیاز محمدزاده هنرور،  متخصص تغذیه، رژیم‌درمانی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشكی تهران:

سالاد فتوش تركیبی از سبزیجات مانند پیازچه، گوجه فرنگی و خیار به همراه نان پیتا و مقدار اندكی روغن زیتون و سركه است. وجود سبزیجات در این سالاد آن را به منبع مناسبی از آنتی‌اكسیدان‌ها تبدیل می‌كند. در صورتی كه روغن زیتون نیز به مقدار اندك به آن اضافه شود، به راحتی می‌توان گفت با خوردن این غذا انرژی مناسب به همراه ویتامین‌های مورد نیاز برای یك وعده غذایی به‌ویژه برای افرادی كه نگران تناسب اندام خود هستند، فراهم می‌شود. وجود یك ماده پروتئینی مانند گوشت سینه مرغ  این تركیب را كامل‌تر می‌كند.

 

چاشنی پرخاصیت ایرانی‌ها

سس انار یكی از چاشنی‌های سنتی و غنی در فرهنگ غذایی ایرانی است. استفاده از این چاشنی در پخت غذاها به‌ ویژه اگر تحت تاثیر حرارت زیاد قرار نگیرد، می‌تواند منبع مناسبی از تامین آنتی‌اكسیدان‌ها در نظر گرفته شود.

 

انار را فراموش نكنید

فیتوكمیكال‌های موجود در انار این تركیب را به یك ماده بسیار موثر برای پیشگیری از بیماری‌های مزمن نظیر سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی- عروقی تبدیل كرده است. تاثیر این مواد در تنظیم وزن و پیشگیری از التهاب به اندازه‌ای است كه مكمل عصاره انار در حال حاضر در بسیاری از تحقیقات مورد بررسی قرار گرفته است؛ لذا من به عنوان متخصص تغذیه به همه كسانی كه به سلامتی خود اهمیت می‌دهند، توصیه می‌كنم این میوه را در فصولی كه در دسترس است، مصرف كنند.

 

یك رژیم غذایی ایده‌آل

توجه به الگوی غذایی مناسب، تنوع و تعادلی كه در برنامه غذایی خانم زكریا به چشم می‌خورد، می‌تواند راز تناسب اندام او را مشخص كند، چراكه ایشان با رعایت اصل تغذیه صحیح، استفاده از تمام گروه‌های غذایی به مقدار متعادل در كنار تنظیم وزن خود از تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن‌شان نیز اطمینان حاصل می‌كنند. مصرف سبزیجات چه خام و چه بخارپز نكته بارز این الگوی غذایی است.

 

پخت خورش بادنجان به شیوه سالم

غذاهای سنتی فرهنگ ایرانی از جمله غنی‌ترین مواد غذایی هستند. در صورتی كه آنها را با اصول تغذیه سالم یعنی كاهش چربی مورد استفاده در زمان پخت، استفاده از روش بخارپز كردن به جای سرخ كردن و رعایت اعتدال در مصرف غذاها خوش طعم كنیم، می‌توانند در كنار لذت غذایی، سلامتی ما را نیز همراه داشته باشند.

خورش بادنجان هم در دسته یكی از پر مصرف‌ترین غذاهای ایرانی است ولی روش پخت آن من را به عنوان یك متخصص تغذیه نگران می‌كند؛ چر اكه سرخ كردن در روغن می‌تواند خواص این سبزی را از بین ببرد و حتی حرارت بالای زمان سرخ كردن نیز مواد مضری در آن تولید می كند. از این رو توصیه من به خانم زكریا این است كه به جای مصرف نوع سرخ كرده از نوع بخارپز بادنجان و به جای گوشت قرمز از گوشت مرغ یا ماهی استفاده كنند و مصرف بادنجان سرخ كرده را به حداقل مقدار ممكن در ماه كاهش دهند.

 

ورزش را ترك كنید، چاق می‌شوید

ورزش جزء جدایی ناپذیر زندگی سالم است؛ به‌ ویژه اگر به صورت مداوم و برنامه‌ریزی شده انجام شود، می‌تواند در تناسب اندام نقش موثری داشته باشد ولی خطر افزایش وزن و به هم خوردن تناسب اندام در زمان ترك ورزش به‌ویژه در افرادی كه مشغله زیادی دارند مانند خانم زكریا بسیار بالاست لذا به ایشان توصیه می‌كنم برای حفظ تناسب اندام فوق‌العاده‌ای كه دارند، حداقل هفته‌ای سه روز یا ۱۵۰ دقیقه ورزش را در برنامه‌های لازم‌الاجرا و قطعی زندگی خود داشته باشند و شنا می‌تواند برای ایشان انتخاب بسیار مناسبی باشد.

 

بهترین غذا در زمان فیلمبرداری چیست؟

بزرگ‌ترین مشكل در برنامه غذایی هنرمندانی كه تا امروز تغذیه‌شان را تحلیل كرده‌ام، غذای زمان فیلمبرداری آنهاست كه دقیقا اثر مستقیم بر عملكرد این عزیزان دارد. به خانم زكریای عزیز هم توصیه می‌كنم برای این دوره ساندویچ‌های طبیعی مانند ساندویچ نان تست به همراه پنیر و سبزیجات، ساندویچ سینه مرغ به همراه گوجه‌فرنگی، ساندویچ كوكوی سبزیجات ویك نوشیدنی طبیعی مانند شربت آبلیموی كم شكر را در منزل تهیه كنند و برای روز‌های فیلمبرداری همراه خود ببرند.

 

كمتر قهوه بنوشید

عدم مصرف نوشابه و جایگزینی دوغ به جای آن بهترین عادات غذایی برای حفظ سلامتی است. توصیه می‌شود مصرف آب را نیز در طول روز به میزان كافی مد نظر قرار دهید. استفاده از نوشیدنی‌های كافئین‌دار مانند قهوه اگر بیش از اندازه باشد، می‌تواند منجر به پوكی استخوان شود؛ لذا مصرف قهوه را به حداقل كاهش دهید.

 

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي