رابطه کمبود ید و کاهش بهره هوشی

دسته بندي : 💊 سلامت,تغذیه
تاريخ : 17 بهمن

رابطه کمبود ید و کاهش بهره هوشی

 

رابطه کمبود ید و کاهش بهره هوشی, پورتال خبری فرهنگی گهر
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت ید را یکی از مواد مغذی ضروری برای رشد و تکامل کودکان دانست و افزود: کمبود ید موجب کاهش بهره هوشی می‌شود.

به گزارش ‘iv به نقل از فارس، زهرا عبدالهی در مورد اهمیت کاهش مصرف نمک در سلامت کودکان گفت: عادات غذایی در دوران کودکی و به ویژه در سنین ۲ تا ۵ سالگی شکل می‌گیرند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سلیقه‌های غذایی در این دوران پایه‌گذاری می‌شوند و تا سال‌ها پایدار می‌مانند، بنابراین عادات غذایی سالم را باید از دوران کودکی پایه‌ریزی کرد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت افزود: یکی از راه‌های کنترل و پیشگیری از فشار خون بالا در کودکان، کاهش دریافت نمک مصرفی آنهاست.

وی با بیان اینکه نمک از طرق مختلف مانند مراحل تهیه و پخت غذا، مصرف نواع سوپ‌های آماده، شورها و ترشی‌ها، کنسروها، سوسیس، کالباس و همبرگر و تنقلات شور مانند چیپس و فرآورده‌های غلات حجیم شده دریافت می‌شود گفت: یکی از مهمترین دلایل مصرف زیاد نمک، عادت به طعم شور است و با کاهش مصرف نمک، ذائقه به غذای کم نمک عادت می‌کند.

عبدالهی یادآور شد: محیط خانواده (خواهر و برادران بزرگتر، عادات و رفتارهای غذایی والدین، محیط صرف غذا)، مسائل اجتماعی (اشتغال مادران، صرف حداقل یک وعده غذا یا بیشتر در مهدکودک و مدرسه، استفاده از غذاهای آماده و …) و پیام‌های رسانه‌ها به ویژه تبلیغات تلویزیونی نقش مهمی در دریافت و عادات غذایی کودکان دارند.

وی خاطرنشان کرد: حداکثر میزان توصیه شده مصرف نمک برای کودکان، کمتر از ۳ گرم در روز است و البته همین مقدار نمک نیز باید یددار و تصفیه شده باشد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت ید را یکی از مواد مغذی ضروری برای رشد و تکامل کودکان دانست و افزود: کمبود ید موجب کاهش بهره هوشی می‌شود.

وی تاکید کرد: هنگام پخت غذای کمکی و نیز هنگام دادن غذا به کودک، از نمک استفاده نکنید تا ذائقه او به طعم شور عادت نکند

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي