دیدگاه طب سنتی در مورد مصرف سوسیس

تاريخ : 31 تیر

در این قسمت از بخش سلامت و سبک زندگی پورتال گهر جزییات خبر  دیدگاه طب سنتی در مورد مصرف سوسیس را در ادامه می خوانید

دیدگاه طب سنتی در مورد مصرف سوسیس, پورتال خبری فرهنگی گهر

دیدگاه طب سنتی در مورد مصرف سوسیس

مشکل اين محصولات صنعتي اين است كه حتي اگر با محصولات مرغوب هم تهيه شده باشد جزء غذاهاي مانده محسوب مي‌شود، چون مدت طولاني مي‌ماند، بنابراين خاصيت غذايي‌اش پايين مي‌آيد اما به‌طور كلي در طب سنتي بيشتر توصيه به استفاده از گوشت مرغ براي تهيه سوسيس است.

اين غذاي غليظ را كمتر استفاده كنيد
در دسته‌بندي غذاهاي طب سنتي سوسيس جزء غذاهاي غليظ محسوب مي‌شود، اين غذاها را افراد معمولي كه فعاليت بدني زيادي ندارند و ورزشكار نيستند بيشتر از ماهي دو تا سه بار استفاده نكنند و هر از گاهي سراغش بروند اما ورزشكاران منعي براي استفاده از اين خوراكي خانگي ندارند.

اين سوسيس اگر در خانه تهيه و نكات بهداشتي آن هم رعايت شده باشد، مي‌توان در ماه چند بار آن را استفاده كرد. البته اين موضوع در مورد افرادي است كه سالم هستند، افراد بيمار به هيچ عنوان نبايد غذاي غليظ مصرف كنند. افرادي كه مبتلا به انواع سردرد، درد مفاصل يا دستگاه گوارش و كبد چرب هستند، نبايد سراغ غذاهاي غليظ بروند.

گوشت و لبنيات را با هم مصرف نكنيد
طب سنتی بر این عقیده است که ترکیب برخی مواد غذایی می‌تواند مشکلاتی را برای افراد ایجاد کند. در مورد تهیه سوسیس خانگی نیز توصيه طب سنتي بر اين است كه به هيچ عنوان گوشت و لبنيات با هم مصرف نشوند.

در برخي از دستورهاي تغذيه‌اي سوسيس‌هاي خانگي ديده مي‌شود كه شير يا خامه به همراه گوشت سفيد يا ماهي و گوشت قرمز در دستور تهيه آنها قرار دارد، این همان ترکیبی است که نباید استفاده شود. تركيب اين دو گروه غذايي مي‌تواند بيماريي‌هاي زیادی مانند بيماري مفاصل را ايجاد كند و مشکل‌ساز شد. به همين دليل بهتر است با هم مصرف نشوند.

آلودگي ميكروبي در تهيه سوسيس خانگي بالاست. از آنجا که گوشت بار ميكروبي بسيار بالايي دارد مسئله پخت آن اهميت زيادي پيدا مي‌كند. در این موارد برای پخت گوشت بايد روش‌هایی استفاده شود كه گوشت را کاملا عاری از میکروب کند و این محصول پروتئینی بار ميكروبي نداشته باشد؛ مزیت گوشت‌های خانگی نسبت به انوع خانگی دقیقا در همین مورد خلاصه می‌شود.

از آنجا كه در كارخانه تمام موارد بهداشتي تحت كنترل است و شست‌و‌شوي گوشت به درستي انجام مي‌شود اين عامل خطر ديگر وجود نخواهد داشت درصورتي‌كه در تهيه سوسيس خانگي اين احتمال وجود دارد كه نتوان تمام موارد بهداشتي را رعايت و گوشت را عاري از ميكروب كرده و مورد استفاده قرار داد. به هر حال میزان حرارت و موادی که برای تمیز کردن گوشت در کارخانه مورد نظر قرار می‌گیرد با ملاحظات خانگی متفاوت است.

سفيده تخم‌مرغ هم ميكروب دارد
در اغلب دستورهاي تهيه سوسيس‌ها يكي از مواد لازم تخم‌مرغ است. تخم‌مرغ به‌ويژه سفيده آن هم مي‌تواند آلوده به ميكروب سالمونلا باشد. به همين دليل وقتي بعد از تهيه سوسيس اين ماده خوراكي در وكيوم مورد نظر بسته‌بندي مي‌شود و در اين حالت حدود ۱۵ دقيقه در آب جوش قرار مي‌گيرد، ممكن است اين ۱۵ دقيقه كفاف از بين بردن همه ميكروب‌ها را ندهد و نياز به زمان بيشتر يا حتي روش خاص ديگري براي از بين بردن ميكروب‌ها باشد.

روغن و نمك را كم كنيد
در تهيه برخی از انواع سوسيس حدود ۴۰ تا ۵۰ گرم روغن جزء مواد لازم در نظر گرفته شده كه اگر روغن سرخ كردني را هم به آن اضافه كنيم، كالري بالا رفته، پروتئين اين ماده خوراكي در واحد مصرف كاهش مي‌يابد و به اين ترتيب ارزش تغذيه‌اي آن بسيار پايين مي‌آيد. براي استفاده از نمك هم نه‌تنها در اين ماده خوراكي بلكه در اغلب مواد غذايي بايد ميزان مصرف را بسيار كاهش داد چون خود غذا زماني كه تهيه مي‌شود مقداري سديم دارد و اگر بخواهيم نمك زيادي استفاده كنيم ممكن است به سلامت فرد آسيب بزند.

از انواع كارخانه‌اي استفاده كنيد
باتوجه به همه مواردي كه گفته شد اگر هرازگاهي هوس خوردن سوسيس را داشته باشيد بهتر است از انواع صنعتي آن استفاده كنيد چون اين سوسيس‌ها به‌رغم اينكه مواد افزودني دارند و ماندگاري را تا زمان مصرف افزايش مي‌دهند، از نظر عاري از ميكروب بودن قابل اطمينان هستند درحالي‌ كه تهيه سوسیس در منزل از نظر ارزش تغذيه‌اي مناسب نبوده ضمن آنكه ممكن است موارد بهداشتي به خوبي در آن رعايت نشده باشد.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي