دور گرفتن سمساری اینترنتی در ایران

تاريخ : 11 اردیبهشت

دور گرفتن سمساری اینترنتی در ایران

پیش از این برای خرید از سمساری‌ها باید به مرکز فروش این اجناس می‌رفتید، خیابان‌ها را بالا و پایین می‌کردید تا کالای موردنظرتان را از مغازه‌ای پیدا کنید و بعد وانت کرایه کنید و وسایل‌تان را به خانه منتقل کنید اما حالا دیگر این خریدها به سختی گذشته نیست چون سمساری‌ها هم آنلاین شده‌اند.

دور گرفتن سمساری اینترنتی در ایران, پورتال خبری فرهنگی گهر

اگر تصمیم به خرید لوازم خانه داشته باشید و پول کافی برای خرید وسایل لوکس و گران‌قیمت نداشته باشید، حتماً گذرتان به سمساری‌ها افتاده است؛ جایی که از شیرمرغ تا جان آدمیزاد پیدا می‌شود اما نکته مشترک همه اجناس ارائه شده در این صنف، دست‌دوم بودن آنهاست.

سمساری‌های آنلاین از کجا سردرآوردند؟
شاید باورتان نشود، اما پای یک ایرانی در میان است. نخستین سمساری آنلاین جهان یا به عبارتی دیگر، نخستین وب‌سایت فروش اجناس دست‌دوم و کار کرده، وب‌سایت Ebay است. وب‌سایتی که پیر امیدیار و همسرش به راه انداختند. ایده آنها بسیار ساده بود. آنها می‌خواستند وسایل دست دومشان را به وسیله اینترنت بفروشند که ناگهان به این نتیجه رسیدند که این ایده می‌تواند بسیار بزرگ‌تر از این حرف‌ها باشد. پس دست‌به کار شدند و وب‌سایت‌شان را راه‌اندازی کردند. وب‌سایتی که امروز بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی جهان است و قیمت برندش سر به آسمان می‌زند.

سمساری‌های اینترنتی ایران
ایران مثل همیشه از قافله عقب نماند و کارآفرینان آنلاین دست به ساخت وب‌سایت‌های مشابه ای می زدند. وب‌سایت‌هایی که البته مدل ارائه محصولش، تفاوت عمده‌ای با نمونه اصلی‌اش دارد. نخستین سمساری آنلاین ایرانی نزدیک به سه سال پیش آغاز به کار کرد. سال گذشته پنج وب‌سایت ایرانی چنین خدماتی را ارائه می‌دادند و امسال نزدیک به بیش از ۱۰۰ وب‌سایت فروش اجناس دست‌دوم ایرانی وجود دارد که از لحاظ کیفیت در خدمت‌رسانی شباهت‌های فراوانی دارند. برخلاف نمونه‌های خارجی، هیچ انبار بزرگی در کار نیست. فروشنده، عکس و قیمت محصول خود را روی وب‌سایت قرار می‌دهد و بعد از خریده شدن توسط مشتری، صاحب کالا وظیفه دارد که محصول فروخته شده را به دست صاحب جدیدش برساند.

چطور به این فروشگاه‌ها اعتماد کنیم؟
شاید برای هر کسی که علاقه‌مند است وسایل موردنیاز دست‌دومش را از چنین سایت‌هایی خریداری کند این سوال پیش بیاید که چقدر می‌شود به چنین سایت‌هایی اعتماد کرد. چقدر وسیله دست‌دومی که به دست او می‌رسد ممکن است خراب و از کارافتاده باشد؟ و اگر این‌طور بود چطور پولش را بازپس بگیرد. به دلیل نبودن یک انبار برای دریافت و ارسال محصول و شیوه تحویل مستقیم از فروشنده به خریدار، ممکن است جنس موردنظر دقیقاً همان چیزی نباشد که انتظارش را داشته‌اید. این‌جاست که ایرانی‌ها ایده تازه‌ای ارائه دادند. بدین شکل که شما به عنوان فروشنده، محصول را می‌خرید، پول شما به حساب وب‌سایت واسطه می‌رسد و شما پس از تحویل گرفتن کالای مورد نظر و اطمینان از سلامت دستگاه، مراتب را به سایت اعلام می‌کنید و وب‌سایت واسطه، پس از کسر سود فروش، پول را به صاحب قبلی کالا می‌رساند.

به نماد اعتماد الکترونیکی، اعتماد کنیم
از هادی که وسایل خانه دانشجویی‌اش را تماماً از یکی از این سایت‌ها خریده پرسیدیم که چطور به وب‌سایت فروش کالای دست دوم اعتماد کرد. او معتقد است راه‌های زیادی وجود دارد که خیالمان از واریز پول به یک وب‌سایت واسطه راحت باشد و مهم‌ترین آن‌ نماد اعتماد الکترونیکی است. نماد اعتماد الکترونیکی، نشانی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت و به سایت‌هایی که از نظر این وزارت قابل اعتماد هستند داده می‌شود. سایت‌های دارای این نماد، توسط این وزارتخانه تحت کنترل کیفی هستند و به هنگام خرید و فروش می‌تواند نشان خوبی برای آسودگی خیال شما باشد.

‌ چی رو بورسه؟
اما مردم ایران بیشتر از چه محصولات دست‌دومی استقبال می‌کنند. یک نگاه اجمالی به جدول پرفروش‌ترین‌های این وب‌سایت‌ها نشان می‌دهد، ایرانی‌ها بیشتر از هر چیز به خرید گوشی‌ دست دوم تلفن همراه علاقه‌مندند. تلفن همراه تقریباً بیشترین میزان فروش در این وب‌سایت‌ها را داراست. بعد از گوشی‌های موبایل، کنسول‌های بازی مثل پلی‌استیشن، ایکس‌باکس و سوپر نینتندو بیشترین فروش را دارند.

درآمد وب‌سایت‌ها چقدر است؟
طی تماس با صاحبان این وب‌سایت ها، کسی حاضر نشد تا میزان سود واقعی ماهانه این وب‌سایت‌ها را بگوید اما چیزی که می‌دانیم این است که صاحبان این وب‌سایت‌ها بین ۵ تا ۲۵ درصد – بسته به قیمت و ارزش محصول – از فروشندگان درصد فروش می‌گیرند و این‌طور روزگار می‌گذرانند. تصمیم با شماست. اگر به خرید اینترنتی عادت دارید، امکان خوبی برای شما فراهم است تا وسایل دست‌دوم خود را بخرید یا به فروش بگذارید. حالا دیگر باید منتظر به پایان رسیدن عمر سمساری‌های کلاسیک باشیم؛ سمساری‌های آنلاین متولد شده‌اند.

منبع: sara.jamejamonline.ir

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي