دندانهای شیری کودک

تاريخ : 11 شهریور

دندانهای شیری کودک، که گاها˝ به آن “دندان کودک” نیز گفته می شود، به اندازه دندان های دائمی در افراد بالغ دارای اهمیت هستند. به طور معمول دندانهای شیری زمانی پدیدار می شوند که کودک بین سن شش ماهگی و یک سالگی می باشد. دندانهای شیری به کودکان در جویدن و صحبت کردن، کمک می کنند. آنها همچنین فضای لازم در آرواره های کودک، که برای رشد دندان های دائمی در زیر لثه قرار دارند را حفظ می کنند. (هنگامی که دندان های شیری در محیط دهان رویش یافتند، جوانه دندان های دائمی در زیر آنها شکل می گیرند و این دندان های شیری “سالم” هستند که فضای لازم را در آرواره های کودک برای رویش دندان های دائمی جایگزین خود، حفظ می کنند تا آنها به موقع و در جای مناسب خود رویش کنند.)

دندانهای شیری کودک, پورتال خبری فرهنگی گهر

انجمن دندانپزشکی امریکا ADA توصیه می کند زمانی که کودک به سن شش ماهگی رسید با مراجعه به یک دندانپزشک می توان از مشکلات دندانی احتمالی کودک که در آینده ممکن است با آن مواجه شود، مطلع شد. کودک باید حداکثر تا شش ماه پس از رویش نخستین دندان شیری تحت مراقبت قرار گیرد، و این امر نهایتاً تا یک سالگی کودک امکان پذیرمی باشد

دندانهای شیری کودک, پورتال خبری فرهنگی گهر

 

مراجعه به دندانپزشک در سنین پایین باید به طور مرتب و با برنامه ریزی دقیق صورت گیرد. (چون دوران کودکی دوران رشد و تغییرات “سریع” است.) در این معاینات، دندانپزشک علاوه بر چک کردن پوسیدگی دندان و یا بررسی مشکلات دیگر، نحوه درست تمیز کردن دندان و همچنین نحوه ارزیابی هرگونه عادات نامطلوب مانند مکیدن انگشت شست کودک دلبندتان را به شما نشان خواهد داد.

دندانهای شیری کودک, پورتال خبری فرهنگی گهر

 

برخی از کودکان هنگامی که برای اولین بار دندان در می آورند، ممکن است لثه های حساس به لمس یا درد داشته باشند. مالش آرام لثه کودک با انگشت تمیز، با یک قاشق سرد و کوچک و یا یک گاز پانسمان مرطوب می تواند تسکین دهنده باشد. شما همچنین می توانید به نوزادتان یک حلقه پلاستیکی تمیز مخصوص دندان درآوردن، برای جویدن بدهید. اگر با وجود همه راه کارها، کودک شما هنـوز از درد رنج می برد و یا بد خلقی می کند، با دندانپزشک و یا پزشک خود مشورت کنید. اکثریت کودکان زمانیکه به سن سه سالگی می رسند یک مجموعه کامل از بیست دندان اولیه “شیری” را دارا هستند. (تعداد دندان های شیری در کل بیست عدد می باشد که از سن شش تا هشت ماهگی شروع به رویش کرده و تا سن حداکثر سه سالگی رویش آن ها تکمیل می گردد.)

دندانهای شیری کودک, پورتال خبری فرهنگی گهر

 منبع: ileev.com
آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي