دلیل حذف صدای خواجه امیری از تلویزیون + گفتگو

تاريخ : 25 تیر

صدای احسان خواجه امیری در شب اول ماه مبارک رمضان روی تیتراژ سریال «مادرانه» پخش نشد. حاشیه ها و حرف و حدیث های فراوانی از همان روز اول در رسانه های مختلف و شبکه های اجتماعی پیچید و سکوت دست اندرکاران این برنامه و خود خواجه امیری نیز باعث شد این شبهات بیشتر و بیشتر شوند

همه این ماجرا ها باعث شد که سراغ این خواننده برویم و درباره این حرف و حدیث ها و دیگر اخباری که فقط خود او می توانست به آنها پاسخ دهد، برویم.

گفتگوی با «احسان خواجه امیری» را می خوانید:

دلیل حذف صدای خواجه امیری از تلویزیون + گفتگو, پورتال خبری فرهنگی گهر

امسال پیشنهادهای زیادی از سوی دوستان برنامه ساز برای خواندن تیتراژ هایشان به من شد. اول از همه برای سریال شبکه یک پیشنهادی بود که به دلیل دور بودن سلایق کاری مان، نشد که آن همکاری صورت پذیرد. بعد هم که شبکه ۳ پیشنهاد کار داد و بعد از بررسی همه جوانب، تصمیم گرفتم که این تیتراژ را بخوانم.

* شما چند سالی بود که به دلیل برخی حساسیت ها، خواندن قطعات تیتراژ را قبول نمی کردید. امسال چه اتفاقی افتاد که قبول کردید حضور داشته باشید؟

ببین من در همه این سالها پیشنهاد زیاد داشتم ولی داستان از این قرار بود که سریال های خوبی از لحاظ محتوایی و کیفیت در بین این پیشنهادها نبود و به خاطر همین من سعی می کردم قبول نکنم.
* یعنی قبل از قبول خواندن تیتراژ یک سریال درباره فیلمنامه و محتوای آن هم تحقیق می کنید؟

من معمولا فیلمنامه را می خوانم و اگر قسمت هایی از سریال هم آماده باشد، آنرا می بینم و بعد تصمیم می گیرم. در یک کار تصویری عوامل مهم دیگری هم برای خوب شنیده شدن کار و تاثیر گذاری اش وجود دارد. مثل آلبوم نیست که تو فقط باید حواست به فضا و موسیقی و کلام باشد. در یک مجموعه تصویری همه چیز مکمل هم اند و می توانند به بهتر دیده و شنیده شدن بخش های مختلف کمک کنند.

* برسیم به سوال اصلی. چرا صدای شما در قسمت اول سریال «مادرانه» پخش نشد؟

یک سری ممیزی هایی به کار وارد شده بود و همین باعث شد پخش آن در شب اول انجام نشود و بعد از انجام برخی تغییرات از شب دوم بروی آنتن رفت.

* صحت دارد که دو بیت ترانه این اثر به صورت کامل حذف شده است؟

بله بیت اول شعر تغییر کرد.

* اینکه گفته شد پخش صدای احسان خواجه امیری در تلویزیون ممنوع شده چطور؟ این ماجرا هم صحت داشت و برخی رایزنی ها باعث پخش اثر تو شد؟

نه اصلا این چیزها مطرح نبود. گفتم که. همان بخش ممیزی جزئی، دلیل اصلی عدم پخش کار در شب اول بود.

* جدای قطعه ای که امسال برای تیتراژ سریال «مادرانه» خوانده اید، آثار بقیه چهره ها را چطور ارزیابی می کنید؟

سطح کارها که خیلی بالا آمده است . کاری که فرزاد فرزین برای «ماه عسل» خوانده زیبا بود و من بیشتر از بقیه آثار دوستش داشتم.

* بقیه چطور؟

کلا استانداردها خیلی بالا آمده است. همه حرکت رو به جلوی کاملا محسوسی را داشته اند.

* در مورد قطعه خودت چه واکنش هایی را داشتی؟

خدا را شکر.خوب بوده والبته به نظرم باید کمی زمان بگذرد تا بشود راحت تر در مورد این کار نظر داد.

* شما برای این اثر هم از همان تیم موفق آلبوم «عاشقانه ها» استفاده کردی. موفقیت آلبومت باعث شده که دیگر این تیم را برای ادامه فعالیت های هنری ات انتخاب کنی؟

خوب به هر حال به کار این تیم اعتقاد دارم و دوستان من هستند و از آن مهم تر کارشان خوب است. در کار خودشان بهترین هستند. کسی هم که توانایی بالایی در کارش دارد به هر حال طبیعی ست که این همکاری ادامه داشته باشد.

* پس با این توضیحات، قطعا همین توانایی دوستانت باعث خواهد شد که آنها در آلبوم جدید تو هم حضوری فعال داشته باشند.

بله ما در حال کار بروی آلبوم جدید هستیم.

* کمی هم بحث را درباره این ایام پیش ببریم. بزرگترین نوستالژی هایت از ماه رمضان چیست؟

ببین من اصولا عاشق ماه رمضان هستم. زمانی که کوچک بودم، عاشق این لحظات افطار و سفره پهن کردن و خرید برای سفره افطار بودم. این علاقه بعدها که بزرگ تر شدم ، رنگ و مزه ای دیگر پیدا کرد و این حس در قالب «میوه ممنوعه» و «برای آخرین بار» متجلی شد و زندگی من با این اتفاقات از این رو به آن رو شد. احساسم به این ماه چند برابر شد.

* تا به حال به این فکر کرده ای که ترانه های تو در برخی از سریال ها مثل «میوه ممنوعه» و «برای آخرین بار» تبدیل به نوستالژی های یک نسل شده؟ نسل دهه شصتی ها…

الان زود است در این باره حرف زدن. باید ده سال بعد این سوال را از من بپرسی. صد در صد که ماجرا را خدا لطف کرده و اتفاق افتاده. خود من هم از آن قطعات خاطرات زیادی دارم و هر وقت آنها را گوش میکنم حالم خوب می شود و یاد آن لحظات می افتم.

* صحت دارد با استاد «ایرج» در حال تولید آلبومی مشترک و دوصدائه هستید؟

یک کارهایی داشتیم می کردیم که فعلا منصرف شده ام و آلبومم با پدر را متوقف کرده ام. شاید وقتی دیگر این اثر تولید شود.

* به عنوان سوال آخر می خواهم برای اولین بار درباره فضای آلبوم جدیدت و تیم کاری اش کمی توضیح بدهید.

خوب به هر حال من بزرگتر شده ام و تفکر و ایده پردازی هایم بلوغ خوبی را پیدا کرده. نگاه تینیجری که قبلا داشتم را کمتر کرده ام و بیشتر سعی ام بر این است که آلبومی جدی تر و فاخر تر را تولید کنیم. تمام تلاشمان را می کنیم و بضاعت مان هم کم نیست. دوستانی هم که در کنارم هستند هم بهترین های حال حاضر موسیقی ایران اند. تا ببینیم خدا چه می خواهد. ما که چیزی کم نخواهیم گذاشت.

 

منبع: موسیقی ما

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي