دلار هوایی شد

دسته بندي : اقتصاد,⭐ اخبار
تاريخ : 16 دی

دلار همچنان یکه تازی می کند و با صعود عجیب و غریبش بازار را متعجب کرده

دلار هوایی شد, پورتال خبری فرهنگی گهر

سه‌شنبه، شاخص بازار ارز از مرز ۳ هزار و ۷۰۰ تومانی عبور کرد، حادثه‌ای که پس از حدود ۳ سال رخ داد. در پانزدهمین روز دی ماه، دلار با ۲۳ تومان افزایش به قیمت ۳ هزار و ۷۰۳ تومان رسید؛ آخرین بار این ارز در اواخر زمستان ۹۱، در این کانال قیمتی قرار داشت.

به گفته فعالان، «افزایش نرخ حواله درهم»، «جوسازی معامله‌گران آتی پیرامون تنش‌های منطقه‌ای» و «بالا رفتن خریدهای خالی فروشان ارزی» مثلثی بود که به رکوردزنی دلار کمک کرد. همسو با رشد دلار در بازار آزاد، سکه تمام‌بهار آزادی نیز راه افزایشی در پیش گرفت و با شکستن مرز ۹۴۰ هزار تومانی‌ به قیمت ۹۴۲ هزار تومان رسید.

افزایش اونس جهانی و رسیدن دوباره آن به آستانه محدوده هزار و ۸۰ دلاری تا ساعت ۳ بعدازظهر در کنار دلار عواملی بودند که به افزایش ۵ هزار تومانی سکه در روز سه‌شنبه کمک کردند.

شکست آرامش

شاخص بازار ارز که در ۱۴ روز ابتدایی دی ماه روزهای آرامی را تجربه کرده و نوسان بالای ۱۰ تومان را تجربه نکرده بود،‌ در ابتدای روز سه‌شنبه تحت‌تاثیر هیجانات معامله‌گران ارزی با افزایش نوسان مواجه شد. در ابتدای چهارمین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت ۳ هزار و ۶۹۰ تومان آغاز کرد که افزایشی ۱۰ تومانی نسبت به روز دوشنبه داشت. به گفته حاضران در بازار، افزایش تحرکات معامله‌گران آتی در آخر وقت دوشنبه عامل این رشد بود.

به اعتقاد آنها، آتی بازان با ایجاد جو روانی پیرامون تنش‌های ایجاد شده در خاورمیانه و برخی خریدهای آتی، موفق شدند قیمت را افزایش دهند. در ادامه این‌روند، این ارز تا ساعت ۳ بعدازظهر روز سه‌شنبه به قیمت ۳ هزار و ۷۰۳ تومان رسید.

این قیمت چنانکه اشاره شد، ۲۳ تومان بالاتر از روز دوشنبه بود. در کنار هیجانات معامله‌گران آتی، افزایش نرخ حواله درهم و خریدهای خالی فروشان ارزی دو عامل دیگری بودند که به رشد قیمت کمک کردند و موجب شدند که این ارز به بالاترین قیمت خود از اواخر سال ۹۱ برسد. سه‌شنبه، نرخ حواله درهم تا هزار و ۱۱ تومان بالا رفت. به‌طور سنتی نرخ حواله درهم و دلار در بازار داخلی همسو با یکدیگر حرکت می‌کنند.

جدا از این، خالی فروشان ارزی نیز که انتظار داشتند، دلار پس از رسیدن به مرز ۳ هزار و ۶۸۰ تومان، با کاهش قیمت مواجه شود، با افزایش آن غافلگیر و ناچار شدند با خرید ارز، دلار فروخته شده خود را تحویل دهند. در واقع، خالی فروشان که همیشه سعی دارند با فروش صوری ارز کسب سود کنند، روز سه‌شنبه با افزایش قیمت دلار دچار زیان شدند.

به گفته فعالان،‌ اگر افزایش قیمت دلار تنها ناشی از جوسازی روانی باشد، این ارز در روزهای آینده در مسیر کاهشی قرار خواهد گرفت، اما اگر در پس این جو روانی، تقاضای بنیادی وجود داشته باشد یا به بازار وارد شود،‌ قیمت به افزایش خود ادامه خواهد داد.

برخی دیگر از بازیگران با تجربه بازار نیز اعتقاد دارند که با ورود دلار به کانال جدید، دامنه نوسانات کم خواهد شد و این ارز تغییرات کاهشی و افزایشی خاصی را تجربه نخواهد کرد. این موضوع بیشتر به احتیاط احتمالی معامله‌گران ارزی در کانال جدید نسبت داده شده است. روز سه‌شنبه همسو با رشد دلار در بازار آزاد،‌ در مرکز مبادلات ارزی نیز نرخ رسمی این ارز با ۸ ریال افزایش به قیمت ۳ هزار و ۱۴ تومان و ۹ ریال رسید.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي