دعوت ایران از آژانس برای بازدید از تاسیسات آب سنگین اراک

دسته بندي : سیاست,⭐ اخبار
تاريخ : 7 آذر

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایران از بازرسان آژانس دعوت به عمل آورده تا از تاسیسات آب سنگین اراک در ۸ دسامبر(۱۷ آذر ) بازدید کند.

دعوت ایران از آژانس برای بازدید از تاسیسات آب سنگین اراک, پورتال خبری فرهنگی گهر

وی در ادامه افزود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راهکارهای اجرای توافقنامه امضا شده میان تهران و ۱+ ۵ در ژنو را بررسی می‌کند.

آمانو همچنین تاکید کرد: آژانس همچنین اقداماتی را که می‌تواند برای اجرای این توافقنامه انجام شود در خصوص حمایت مالی و نیروی انسانی انجام می‌دهد.

 

رضا نجفی در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این مطلب افزود: جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ای به مدیرکل آژانس از بازرسان خواسته است تا در قالب تفاهم ایران و آژانس با عنوان «چارچوبی برای همکاری» بازرسان ۱۷ آذر از تاسیسات تولید آب سنگین اراک بازدید کنند.

وی گفت: این بازرسی بر اساس تفاهم مذکور «مدیریت شده» خواهد بود.

نماینده دائم ایران در آژانس درباره دیدار روز چهارشنبه وی با یوکیا آمانو، گفت: عصر روز چهارشنبه به همراه یک عضو تیم مذاکره‌کننده با آقای آمانو دیداری داشتیم که در رابطه با تفاهم ایران و ۱+۵ بود. همچنین پس از آن هیات ایران با هیات آژانس به سرپرستی معاون مدیرکل در امور پادمان‌ها نشستی سه ساعته در رابطه با تفاهم ایران و ۱+۵ برگزار شد.

نجفی گفت: در این نشست سه ساعته موارد و جزئیات تفاهم مذکور به هیات آژانس توضیح داده شد.

وی درباره زمان اجرای تفاهم ایران و ۱+۵، خاطرنشان کرد: همان‌طور که آقای صالحی گفتند اجرای این تفاهمنامه از اواخر دسامبر (اوایل دی ماه) آغاز می‌شود.

نماینده دائم ایران در آژانس تاکید کرد: بازرسی بازرسان در ۱۷ آذر ارتباطی با تفاهمنامه ایران و ۱+۵ ندارد و مربوط به تفاهم میان ایران و آژانس است.

نجفی همچنین با اشاره به برگزاری نشست شورای حکام که از روز دوشنبه هفته جاری در وین آغاز شده است، گفت: به احتمال زیاد موضوع ایران عصر روز پنج‌شنبه در دستور کار قرار می‌گیرد که بیانیه جنبش غیرمتعهدها در آژانس و نیز بیانیه ایران قرائت خواهد شد.

به گزارش ایسنا، بازدید و بازرسی آژانس از تاسیسات تولید آب سنگین اراک در چارچوب کد اصلاحیه ۳/۱ قرار دارد که ایران اجرای آن را متوقف کرده است. ایران اجرای کد اصلاح شده ۳/۱ قدیم را در دستور کار خود قرار داده است اما آژانس معتقد است که کد اصلاح شده ۳/۱ جدید را ایران باید مدنظر قرار دهد. در عین حال تا پیش از تفاهمنامه همکاری میان ایران و آژانس، بازرسان اجازه بازدید از کارخانه تولید آب سنگین اراک را به طور معمول نداشتند. هر چند که ایران پیش از این یک بار اجازه بازرسی از این تاسیسات را داده است.

 

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي