درمان دیسک کمر با روش های نوین

تاريخ : 22 آذر

درمان دیسک کمر با روش های نوین

درمان دیسک کمر با روش های نوین, پورتال خبری فرهنگی گهر

درمان دیسک کمر با روش های نوین

دکتر مجید حیدریان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه بیرون زدگی دیسک کمر یا فتق دیسک بیماری شایعی است که با روش‌های متنوعی قابل درمان است، گفت: در دو دهه اخیر تلاش‌های محققان علم پزشکی بر انجام درمان با کمترین تهاجم و حداقل دستکاری در بافت‌های بدن است.
وی با تاکید بر اینکه در مورد بیماری دیسک کمر نیز این رویکرد تحولات اساسی را در پرهیز از جراحی‌های غیرضروری و انجام عمل‌های بسته بدون نیاز به برش پوست و بیهوشی بوجود آورده است، گفت: عمل‌هایی که به صورت سرپایی در اتاق عمل انجام می‌شود، بیمار ساعاتی پس از انجام آن با پای خود بیمارستان را ترک می‌کند.
حیدریان در خصوص چگونگی تخلیه دیسک با لیزر گفت: استفاده از تزریق دیسکوژل نمونه‌ای از روش‌های بسته جراحی دیسک کمر است که مکانیسم تاثیر همه آنها کوچک کردن اندازه دیسک با ایجاد حالت چروک یا اصطلاحا شیرینک در قسمت مرکزی دیسک است.
این فوق تخصص درد تصریح کرد: استفاده از تزریق ازن داخل دیسک نتیجه روشی است که به عنوان یکی از جدید ترین راهکارهای درمان دیسک کمر مورد استفاده قرار گرفته است و با توجه به سادگی روش و کم هزینه بودن و تاثیر چشمگیری که در درمان بیرون زدگی دیسک دارد، به سرعت جایگاهش را در بهترین درمان‌های کم تهاجم دیسک تثبیت کرده است.
وی با اشاره به اینکه ازن گازی است که از سه مولکول اکسیژن ساحته شده است، گفت: دستگاه‌های تولید کننده ازن، این گاز را از اکسیژن خالص تولید می‌کنند. خصوصیات منحصر بفرد این گاز در سال‌های اخیر مورد توجه محققان علم پزشکی است. استفاده از این گاز در زمینه طب داخلی، ارتوپدی، طب ورزشی، غدد و دیگر زمینه‌های پزشکی با موفقیت زیادی همراه بوده است.
این فوق تخصص درد یادآور شد: خصوصیات بیولوژیکی ازن به نحوی است که تزریق غلظت مناسبی از آن به داخل دیسک سبب ایجاد تغییراتی در قسمت داخلی دیسک می‌شود. تغییرات ایجاد شده سبب جمع شدن قسمت داخلی دیسک و کاهش اندازه قسمت بیرون زده دیسک و آزاد شدن عصب سیاتیک می‌شود.
حیدریان با بیان اینکه تزریق گاز ازن داخل دیسک در اتاق عمل و تحت مانیتورینگ مستقیم فلوروسکوپ و با انجام بی‌حسی موضعی انجام می‌شود، گفت: این کار توسط متخصص درد انجام می‌شود و دقت نحوه تزریق در پاسخ دهی به آن تاثیر زیادی دارد. بلافاصله پس از تزریق نیز بیمار از بیمارستان ترخیص می‌شود و یک هفته استراحت نسبی دارد. در سه تا چهار هفته پس از عمل، دیسک به آرامی کاهش اندازه می‌دهد و بیمار فعالیت‌های طبیعی خود را شروع می‌کند.
این فوق تخصص درد گفت: ازن یک گاز ضد عفونی کننده قوی است و انجام این روش خطر عفونت را ندارد، وسیله مصرفی زیادی نیاز نداشته و استفاده از یک دستگاه تولید کننده ازن طبی تایید شده که از اکسیژن ازن را تولید می‌کند، برای انجام کار کافی است. مزیت بکارگیری این دستگاه، انجام این روش را به عنوان یک روش بی‌عارضه و کم هزینه با تاثیر زیاد و تهاجم کم نسبت به سایر روش‌های بسته درمان دیسک مطرح کرده است. استفاده از ازن برای درمان دردهای مربوط به آرتروز زانو نیز به عنوان یک روش جدید درمان با موفقیت زیادی همراه بوده است.
این فوق تخصص درد در پایان گفت: بیماران مبتلا به بیماری دیسک کمر با مراجعه به کلینیک‌های درد پس از انجام معاینه در صورت داشتن مشخصات لازم برای این کار کاندید این عمل بسته می‌شوند. با انجام روش‌های کم تهاجم در درمان دیسک کمر در کلینیک‌های فوق تخصصی درد، تعداد جراحی‌های غیرضروری دیسک کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است.
آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي