درد قفسه سینه هنگام دویدن به چه علت است؟

تاريخ : 18 شهریور

در این بخش مطلب جدیدی برای شما عزیزان تهیه و تنظیم کرده ایم که دعوت می کنیم تا پایان ما را همراهی کنید.

عنوان مطلب جدیدی که در این قسمت از سایت گهر به آن می پردازیم:

درد قفسه سینه هنگام دویدن به چه علت است؟

درد قفسه سینه هنگام دویدن به چه علت است؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

علت درد قفسه سینه هنگام دویدن

شاید شما هم جزو کسانی باشید که درد قفسه سینه هنگام دویدن را تجربه کرده اید، اما علت درد قفسه سینه هنگاه دویدن چیست؟

 

چرا هنگام دویدن قفسه سینه ام درد می گیرد؟

شما دقیقا این احساس را می شناسید. در مسیر مورد علاقه تان در حال دویدن هستید و به سرعت قدم بر می دارید، ولی ناگهان دردی قفسه سینه تان را در برمی گیرد و مجبور می شوید عمیق تر نفس بکشید. می تواند این درد ناشی از یک حمله قلبی تصادفی باشد؟ لزومی ندارد در حال حاضر نگران این مساله باشید. با این که نشانه ها ممکن است ترسناک باشند، ولی درد قفسه سینه می تواند دلایل زیادی داشته باشد، از مشکلات کاملا غیر جدی گرفته تا مشکلات قلبی که زندگی را تهدید می کنند.

 

دکتر دیوید فریدمن (David Friedman) رئیس خدمات مشکلات قلبی در بیمارستان Long Island Jewish Valley Stream، می گوید: درد قفسه سینه که هنگام دویدن ایجاد می شود، می تواند علل مختلفی داشته باشد. مساله مهم این است که، این درد را نادیده نگیرید، البته همه ی دردهای قفسه سینه نباید باعث نگرانی شما شود.

 

خبر خوب این است که، درد قفسه سینه معمولا بین دوندگان رایج است و به محض این که علت ایجاد آن را بیابید، می توانید دست از نگرانی بابت آن بردارید، یا بدانید که چه موقع باید به دنبال مراقبت های پزشکی برای مشکل خود باشید. در این مقاله ۵ دلیل عمده که باعث ایجاد درد هنگام دویدن می شود و نکته هایی برای رهایی از آن را با شما در میان می گذاریم.

 

شما یک دونده تازه کار هستید

گرفتن یک رژیم تناسب اندام می تواند برای شما سخت باشد، به خصوص اگر به تمرینات جدیدی که انجام می دهید، عادت نداشته باشید. اگر پیش از این به اندازه کافی نمی دویده اید ممکن است باعث شود که بیش از حد به خودتان فشار آورده و به حدی برسد که بدن تان آمادگی آن را نداشته باشد.

 

همیشه بدن تان را با ۵ دقیقه پیاده روی قدرتی گرم کنید و قبل از دو سرعت مدت زمانی با پیاده روی آرام بدن تان را آرام نمایید. بهترین کار برای راحت تر کردن این ورزش سنگین برای مبتدیان این است که، حین دویدن با دوستان شان صحبت کنند، البته اگر توانایی آن را داشته باشند. اگر به نفس نفس زدن افتادید باید سرعت تان را کم کنید. تنفس عمیق هنگام دویدن می تواند در اوایل دردناک باشد، به خصوص برای تازه کارها، ولی این تنش با عادت کردن بدن از بین خواهد رفت. به بدنتان گوش دهید، سرعتی که مناسب شماست را انتخاب کرده و پیش بروید.

 

عضلات قفسه سینه تان گرفته اند

درست مثل هر عضله دیگری، عضلات اطراف قفسه سینه شما ( عضلات میان دنده intercostal muscles) هم می گیرند. این درد شدید معمولا موضعی است، یعنی دقیقا می توانید محل درد را مشخص کنید و اغلب اگر دویدن را ادامه دهید، بدتر هم می شود. کم شدن آب بدن یا فقدان الکترولیت می تواند علت این گونه دردها باشد.

 

بر خلاف سایر عضلات، کار زیادی برای تقویت عضلات میان دنده وجود ندارد که بتوانید انجام دهید، به جز تمرینات قدرتی روزانه که باعث کشش دینامیکی این عضلات شده و به صورت پیش فرض روی این عضلات هم اثر می گذارد. برای درمان این نوع دردهای قفسه سینه، باید آب بیشتری بنوشید و همچنین الگوی تنفسی تان را تغییر دهید. اگر هر دو قدم، دم و هر دو قدم، بازدم دارید، سعی کنید دم را در دو قدم و بازدم را در ۳ قدم انجام دهید تا ببینید آیا روی گرفتگی عضلات تاثیری دارد یا نه. اگر این روش ها اثری نداشت استراحت کنید تا گرفتگی از بین برود و دوباره ورزش تان را به صورت آرام از سر بگیرید.

 

سوزش سر دل دارید

اغلب مردم تشخیص نمی دهند که دویدن فشار زیادی روی سیستم گوارشی شان وارد می کند. افزایش تنش می تواند موجب تشدید انبساط مری شده و سبب افزایش بازگشت اسید معده به مری یا رفلاکس اسید شود. این رفلاکس سبب احساس سوزش در قسمت بالایی و بخش مرکزی قفسه سینه درست پشت جناغ ( استخوان پستان ) می شود.

 

برای کم کردن این سوزش قبل از شروع دویدن از خوردن غذای سنگین اجتناب کنید. اگر قبل از دویدن می خواهید چیزی بخورید از خوردنی های ادویه دار، سرخ شده یا کافئین دار که سوزش سر دل را تشدید می کنند، اجتناب کنید.

 

در هوای سرد تنفس می کنید

هوای سرد خیلی خشک است و ترکیب هوای گرم و مرطوب شش های شما، با سرمای بیرون می تواند سبب ایجاد درد هنگام دم و بازدم شود. خوشبختانه این احساس پس از گذشته چند دقیقه در افرادی که ریه های سالمی داشته باشند، از بین می رود، ولی افرادی که مبتلا به آسم یا سایر مشکلات سلامتی هستند، ممکن است با دردسر بیشتری روبرو شوند.

 

اگر می خواهید در هوای سرد بدوید و سرما باعث ایجاد احساس درد در قفسه سینه تان می شود، از یک شال گردن با ماسک برای جلوی بینی خود استفاده کنید تا قبل از ورود هوا به ریه، آن را گرم کند.

 

ریه شما مشکل دارد

تشخیص این علامت کمی دشوار است. چند مشکل مختلف در ریه وجود دارد که می تواند باعث ایجاد درد هنگام دویدن شود، شایع ترین آن ها آسم است. گذشته از هوای سرد، دود و آلودگی و دویدن در شهر می تواند آسم را تشدید کند. به همراه داشتن اسپری هنگام دویدن می تواند به شما کمک کند.

 

دیگر مشکلات کمتر شایع بین افراد پنوموتوراکس (pneumothorax) یا هواجنبی ( نشت هوا در فضای بین ریه ها و دیواره قفسه سینه ) و لخته شدن خون است. هر دوی این ها سبب ایجاد درد شدید ناگهانی و تنگی نفس می شوند که حتی با توقف دویدن و استراحت هم از بین نمی روند. اگر دردی که حس کردید این گونه است سریع به پزشک مراجعه نمایید.

 

شما مشکلات قلبی دارید

حالا بدترین سناریو برای درد قفسه سینه. هر چه سریع تر بدوید قلب تان برای پمپاژ خون، سریع تر کار می کند. تامین خون ناکافی می تواند منجر به درد قفسه سینه و شرایطی دردناک به نام آنژین (angina) شود. آنژین معمولا حسی شبیه فشار، سوزش یا درد تیر کشنده در قفسه سینه دارد، معمولا زیر قفسه سینه احساس می شود، هر چند ممکن است به سمت گلو و فک شما هم گسترش پیدا کند. درد قفسه سینه شدید شونده، عرق شدید، تهوع، استفراغ، تنگی نفس، تپش شدید قلب یا نامنظم کار کردن آن، همه شاخص هایی هستند که نشان می دهند، مشکلی وجود دارد.

 

اگر دردی در قفسه سینه خود احساس کردید، به خودتان فشار نیاورید. فورا ورزش را متوقف کرده و این نکات را دنبال کنید:

– نشانه هایی که اورژانسی بودن آن را مشخص می کند: اگر دلیل مشخصی برای درد وجود ندارد، به سرعت و خود به خود رفع نمی شود، با خستگی، سرگیجه یا تپش نامنظم همراه است یا سابقه بیماری قلبی در خانواده دارید، باید فورا به اورژانس مراجعه نمایید.

 

– باید چکاپ شوید: حتی اگر درد از بین رفت، باید به دکتر مراجعه کنید. دکتر در مورد علایمی که دارید با شما صحبت کرده و سلامت قلب، ریه و دستگاه گوارش شما را ارزیابی می کند. اگر دلیل ایجاد درد هنوز هم مشخص نباشد، پزشک تان برای ارزیابی بیشتر، شما را به یک متخصص قلب ارجاع خواهد داد.

 

خبر خوب این است که مشکلات قلبی فقط در ۵ درصد دردهای قفسه سینه جوانان دخیل هستند، ولی همین ۵ درصد را هم هیچ کس نباید از قلم بیندازد. به هر حال چه یک دونده تازه کار باشید و چه یک دونده ماراتن تمام عیار، درد قفسه سینه همیشه نگران کننده بوده و نیاز به مراقبت های پزشکی سریع دارد.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي