دانستنی های گوارشی

دسته بندي : 💊 سلامت,تغذیه
تاريخ : 13 مهر

دانستنی های گوارشی

دانستنی های گوارشی, پورتال خبری فرهنگی گهر

همیشه یک سری عقاید و باورهای نادرست درباره بیماری ها و مسائل مربوط به سلامتی بین افراد وجود دارد. هر چند گاهی اوقات ممکن است این باورها درست از آب دربیایند، ولی هیچ پایه و اساس علمی ندارند و نباید آنها را پذیرفت. در این مقاله ۱۴ باور غلط مربوط به سلامتی را برای شما می گوییم.

 

۱- افزایش سن باعث یبوست می شود.
افزایش سن باعث یبوست نمی شود، بلکه داروهایی که افراد مسن مصرف می کنند موجب یبوست می گردد. افراد مسن به اندازه کافی ورزش نمی کنند، خوب غذا نمی خورند و به اندازه کافی مایعات نمی نوشند. همه این عوامل باعث یبوست می گردد.
۲- سیگار، سوزش معده را آرام می کند.
این نظریه غلط است، زیرا نیکوتین می تواند باعث شل شدن اسفنگتر (دریچه) بین مری و معده و در نتیجه برگشت اسید و محتویات معده به سمت مری شود. برگشت اسید معده باعث سوزش معده می گردد.
۳- افرادی که سوزش معده دارند، باید نشسته بخوابند.
هیچ دلیل علمی برای این نظریه وجود ندارد. اما شما می توانید برای تسکین سوزش معده، سر و سینه خود را ۸ تا ۱۲ سانتیمتر بالا ببرید (با گذاشتن بالش بلند).
۴- سال ها طول می کشد تا آدامس قورت داده شده را هضم کنید.
گفته می شود چون آدامس با جویدن در دهان له نمی شود، معده نیز نمی تواند آن را تجزیه کند؟ در حالی که این ادعا غلط می باشد. سیستم گوارشی، آدامس قورت داده شده را حرکت می دهد و مانند غذاهای تجزیه نشده، توسط مدفوع از بدن دفع می کند.

 

۵- غذاهای تند موجب زخم گوارشی می شوند.
قدیم مردم فکر می کردند که غذاهای تند باعث زخم های گوارشی می شوند، اما حالا، این نظریه را رد می کنند. غذاهای تند ممکن است باعث بدتر شدن زخم های گوارشی گردند، اما به هیچ وجه موجب زخم گوارشی نمی گردند.

مهم ترین علت های زخم های گوارشی عبارت است از: میکروب هلیکوباکترپیلوری، استفاده از داروهای مسکن و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند آسپیرین، ایبوپروفن و یا ناپروکسن.

 

۶- مصرف آجیل باعث دیورتیکولیت می شود.
دیورتیکولیت بیماری است که موجب ورم و عفونت روده بزرگ می شود. قدیم الایام به بیماران مبتلا به دیورتیکولیت گفته می شد، از خوردن آجیل، ذرت بو داده و خوراکی های دارای دانه های کوچک مثل توت فرنگی پرهیز کنند. در قدیم این ترس وجود داشت که قطعات هضم نشده این غذاها وارد روده بزرگ شده و درد ایجاد کند.
اما در سال ۲۰۰۸ تحقیقی صورت گرفت که این نظریه را رد کرد. این تحقیق نشان داد افرادی که زیاد غذاهای فیبردار می خورند، در معرض خطر کمتر ابتلا به دیورتیکولیت قرار دارند.
۷- اگر سلیاک دارید، درد مداومی خواهید داشت.
نشانه های سلیاک عبارتند از: نفخ، گاز روده و اسهال. اما بسیاری از افراد سلیاکی هیچ کدام از این علائم را ندارند. سلیاک، عدم تحمل نسبت به پروتئین گلوتن می باشد و غالبا تشخیص داده نمی شود.
دیگر نشانه های سلیاک که شایع هستند اما ربطی به روده ندارند، عبارتند از: کم خونی، پوکی استخوان، افسردگی، مشکلات رشد و وجود بثورات پوستی.
۸- مطمئن هستید که سرطان کولون گرفته اید.
سرطان کولون یا روده بزرگ قبل از وارد شدن به مرحله آخر آن، هیچ نشانه ای ندارد. بعد از ۵۰ سالگی، باید روده ها را بررسی کرد و این بررسی شامل: آزمایش سالانه وجود خون در مدفوع، هر ۵ سال یک بار آزمایش سیگموئیدوسکوپی (آزمایش داخل روده بزرگ) و هر ۱۰ سال یک بار کولونوسکوپی (آندوسکوپی روده بزرگ) است.

 
۹- استرس باعث بیماری های التهابی روده می شود.
استرس می تواند بسیاری از بیماری ها را بدتر کند، اما در مورد بیماری های التهابی روده هنوز مشخص نیست که استرس مولد این بیماری می باشد یا نه.
ژنتیک در بروز بیماری های التهابی روده نقش دارد. بیماری های التهابی روده شامل بیماری کورون و کولیت اولسراتیو (کولیت زخمی) است و موجب ورم در دیواره روده ها می شود.

 

۱۰- فیبر کمکی به بهبود اسهال نمی کند.
خوردن غذاهای فیبردار به تنظیم مدفوع کمک می کند تا خیلی سفت و یا خیلی شل نشود.
فیبرها هم آب را از روده بزرگ بیرون می کشند تا مدفوع شل شود و از یبوست جلوگیری شود و هم آب را جذب روده بزرگ می کنند تا مدفوع سفت شود که برای اسهال خوب است.

 

۱۱- بلند کردن اجسام سنگین باعث فتق می شود.
بلند کردن اشیای سنگین تنها علت وجود فتق نیست. فتق در اثر فشار و باز شدن و یا ضعف غشای پوشاننده عضلات شکم بوجود می آید و یک ارگان از آن محل بیرون می آید و برآمده می شود.
شایع ترین انواع فتق ها عبارتند از: فتق داخل کشاله ران، خارج کشاله ران و بالای معده.

 
 

۱۲- لوبیا باعث نفخ می شود.
لوبیا تنها مقصر بروز نفخ نیست، لبنیات نیز مقصر می باشند. با افزایش سن، قدرت جذب قند شیر (لاکتوز) کمتر می شود. بنابراین شیر بدون لاکتوز بنوشید.

 

۱۳- غذاها باعث سندروم روده تحریک پذیر می شوند.
برخی غذاها می توانند علائم سندروم روده تحریک پذیر را بدتر کنند. گاهی اوقات غذا خوردن باعث سندروم روده تحریک پذیر و یا درد شکم، نفخ، اسهال و یا یبوست می شود. استرس و اضطراب نیز ایجادکننده سندروم روده تحریک پذیر می باشند. غذاهایی را که می خورید و علائمی را که در شما بروز می کنند، یادداشت کنید تا تشخیص دهید چه غذایی باعث تشدید این علائم در شما می گردد.
۱۴- فقط نوشیدن الکل باعث بیماری سیروز می شود.
سیروز یک بیماری کبدی می باشد که در این بیماری، کبد تخریب و زخمی می شود.
این درست است که نوشیدن الکل باعث بروز این بیماری می شود، اما بیماری های هپاتیت B و C نیز باعث سیروز می شوند.

تبیان

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي