دانستنی های جالب درباره مروارید سیاه

دانستنی های جالب درباره مروارید سیاه

 

دانستنی های جالب درباره مروارید سیاه

 

 

مروارید سیاه یکی از کم یاب ترین گونه‌های مروارید می‌باشد که طی چند دههٔ گذشته در معرض نابودی بودند اما خوشبختانه از این خطر نجات پیدا کردند.

 

علت نابودی آن تقاضای بسیار انبوه افراد برای شکار صدف لبه سیاه بود که تنها نوع صدف پرورش دهنده مروارید سیاه می‌باشد و از آن برای تهیه خوراک استفاده می‌شد. امروزه مروارید سیاه از بزرگترین مروارید ها (دارای قطر حدود ۸ سانتی‌متر) می‌باشد و همچنین از زیباترین مرواریدها و با ارزش ترین آنها به شمار می‌روند.

مرواریدها را از روی ۵ عامل ارزش گذاری می‌کنند: ۱-اندازه ۲-رنگ ۳-درخشش ۴-شکل ۵-سطح.

.

مروارید سیاه یکی از زیباترین مرواریدهای جهان، توسط نوعی صدف که در تالاب های فیروزه ای رنگ و گرم منطقه پلی نزی کشور فرانسه در اقیانوس آرام زندگی می کند، تولید می شود.

در تاهیتی که جزیره اصلی پلی نزی است مروارید، اولین محصول صادراتی و دومین منبع درامد، پس از صنعت جهانگردی محسوب می شود.

این جواهر طبیعی که قبلا بدون دخالت انسان رشد می کرد و بسیار کمیاب بود امروزه حدود ۹۰ درصد این مروارید ها با دخالت دست انسان و به صورت مصنوعی تولید می شود . در قرن شانزدهم یعنی هنگامی که این مروارید ها به عنوان کالایی رایج و مد، وارد بازار جهانی شد به دست آوردن انها کاری خطرناک محسوب می شد .

غواص ها با رفتن به زیستگاه صدف های خوراکی در عمق ۳۰ متری به استقبال خطر میرفتند . چرا که کوسه های مهاجم منتظر انها بودند . این کار در عین حال به شانس هم فوق العاده زیادی نیاز داشت .

در ان زمان انسان از چگونگی شکل گیری مروارید های طبیعی اگاهی نیافته بودند، امروز هم پس از گذشت ۴۰۰ سال، هنوز این مسئله به صورت معما باقی مانده است. فرایند پرورش مروارید کاری تخصصی است و فراگیری چنین مهارتی به سالها زمان نیاز دارد .

.

قدم اول . برداشت دقیق صدف هایی است که این جواهر های قیمتی را میسازند . بچه های صدف به نام گتر شناخته میشوند. بیش از دو سال در کیسه های مخصوصی در زیر آب مورد مراقبت قرار می گیرند تا به سن بلوغ برسند . در این زمان انها اماده عمل پیوند میشوند .

.

۱۰۰ سال قبل یک متخصص ژاپنی، به نام کوکیجی میکی موتو، با قرار دادن یک جسم خارجی در داخل صدف و تحریک آن برای اولین بار مروارید مصنوعی به دست اورد . این روش در اواخر دهه ۱۹۵۰ توسط یک دام پزشک فرانسوی به نام جین ماری دومار به تاهیتی اورده شد . اما با وجود انکه  مروارید های سیاه طی قرن های گذشته رایج بودند، دومار نتوانست برای محصولات زیبای خودش بازاری بیابد.

انها فقط در اوایل دهه ۱۹۷۰ رونق یافتند . زمانی که سالوادور اسائل که امروزه به عنوان سلطان مروارید دریا های جنوب شناخته میشود، چندین ساحل تولید مروارید های سیاه را به هنری وینستون، جواهر فروش معروف مانهاتان نشان داد . به دنبال ان یک رقابت تبلیغاتی گسترده ایجاد شد. و این جواهر های قیمتی بین اشخاص متمول و سر شناس طرفداران بسیاری یافتند .

به طوریکه هم اکنون ۵۷۰ رویشگاه صدف خوراکی در سر تا سر تاهیتی وجود دارند که همگی تحت حمایت گروه های صنعت مروارید پلی نزی فرانسه مشترکا محصولاتشان را به بازار عرضه می کنند . تمام این شرکت ها از همان روش میکی موتو استفاده می کنند.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه