داشتن تغذیه سالم چگونه؟

دسته بندي : 💊 سلامت,تغذیه
تاريخ : 21 مرداد

ما در این مقاله از سایت گهر قصد داریم در مورد داشتن تغذیه سالم چگونه؟   صحبت کنیم. از شما عزیزان دعوت می کنیم تا پایان این مقاله گهر را همراهی کنید.

داشتن تغذیه سالم چگونه؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

داشتن تغذيه ای سالم همواره مهم است اما در دهه های مختلف زندگی، بدن به مواد مغذی متفاوتی نياز دارد. به بیان دیگر، تغذیه ما باید متناسب با سن و سالمان باشد و این یک قانون است، در غیر این صورت سلامت مان به خطر خواهد افتاد. همانطور که یک کودک ۱ ساله از خوردن برخی غذاها منع می شود، یک خانم ۳۰ یا ۴۰ ساله نیز باید مراقب تغذیه خود باشد.
مواد غذایی زیادی وجود دارند که می توانند روی بدن ما تاثیر مثبت یا منفی بگذارند. اما آیا می دانید که شما در آن سنی که هستید، چه موادی را باید و چه موادی را نباید مصرف کنید؟
اگر می خواهید بدنی سالم داشته باشید، به رژیم غذایی که در ادامه مطلب برایتان آورده ایم توجه کنید.
دهه ۲۰ سالگی
زمانی که ما وارد دهه ۲۰ سالگی زندگی مان می شویم، بی شک زمان بیشتری را بیرون از خانه می گذاریم، از طرفی هنوز مهارت لازم را برای پخت و پز در خانه نداریم، به همین دلیل شاید به رژیم غذایی مان نیز اهمیت چندانی ندهیم اما رژیم غذایی مخصوص به این سن خیلی هم دشوار نیست. مصرف روزانه ۲ واحد میوه و ۵ واحد سبزی کافی است تا شما سلامت جسمانی خود را حفظ کنید.
شاید خیلی ها علاقه ای به سبزی خوردن نداشته باشند اما سبزیجات نه تنها تاثیری کوتاه مدت، بلکه تاثیری بلند مدت بر سلامت بدن ما می گذارد، بنابراین آن را در برنامه غذایی خود بگنجانید.
کمبود آهن در این سن مشکلی است که اکثر افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند. به همین دلیل غذاهای حاوی آهن مانند گوشت قرمز آنهم به مدت ۳ بار در هفته مصرف کنید تا از این مشکل جلوگیری شود. حبوبات، عدس، سویا، توفو، تمپه و غلات از دیگر مواد حاوی آهن می باشند.
دهه ۳۰ سالگی
از آنجا که اکثر خانم ها در دهه ۳۰ سالگی بچه دار می شوند، بدن آنها باید در سلامت کامل به سر ببرد. مصرف غلات غنی شده به اضافه فولات، آهن، کلسیم یا  جو دو سر به همراه آجیل برای خانم ها در این سن ضروری است.
آقایانی که در دهه ۳۰ زندگی شان به سر می برند، با توجه به کاهش فعالیت های بدنی شان، معمولا اضافه وزن پیدا می کنند. برای جلوگیری از این وضعیت باید مقدار غذاهای مصرفی خود را با میزان فعالیت بدنی شان هماهنگ کنند تا از چاقی، به خصوص در ناحیه شکم، جلوگیری شود. تراکم چربی در این ناحیه از بدن خطر ابتلا به بیماری هایی چون بیماری قلبی، دیابت و فشار خون را بالا می برد. از این رو افزایش مصرف سبزیجات و کاهش گوشت و کربوهیدرات ها یکی از ساده ترین راهها برای کم کردن کالری و جلوگیری از اضافه وزن است.
دهه ۴۰ و ۵۰ سالگی
هر چه سن ما بالاتر رود، بیشتر باید به نیازهای غذایی بدن مان توجه کنیم. مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان از ضروریات برنامه غذایی ما در این سن است. تا جایی که می توانید از غذاهایی با رنگ های متنوع مصرف کنید تا آنتی اکسیدان های بیشتری به دست آورید. وجود آنتی اکسیدان از بیماری هایی چون آلزایمر، بیماری های قلبی و به همان نسبت سرطان ها جلوگیری می کند.
از آنجا که سرعت متابولیسم بدن در این دوران کاهش می یابد، احتمال افزایش وزن بالا می رود، بنابراین مصرف میوه و سبزیجات با کالری کمتر و همچنین ورزش بیشتر توصیه می شود.
با جایگزین کردن چربی های اشباع شده با چربی های غیر اشباع، میزان استرول های گیاهی در بدن شما افزایش یافته که خود موجب کاهش کلسترول می شود. به عنوان مثال میوه، سبزی، آجیل و عدس می تواند در کنترل کلسترون و کاهش وزن تان موثر باشد.
آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي