خواص قرص فولیک اسید

تاريخ : 29 خرداد

خواص قرص فولیک اسید

“اسید فولیک” چیست و چه فوایدی دارد؟

اسید فولیک چیست ؟ 

اسید فولیک که به نام های فولات یا ویتامین B9 نیز خوانده می شود در کشاورزی کاربردی مهم دارد همچنین برای بسیاری از اعمال بدن از جمله سلامتی سیستم عصبی، خون و یاخته ها حیاتی و اساسی است. این ویتامین بدن را در مقابل بیماری های قلبی، نقصهای مادر زادی، پوکی استخوان و سرطان های مشخصی حفظ می کند.خواص قرص فولیک اسید, پورتال خبری فرهنگی گهر
اسید فولیک
در فراورده های غذایی (برای مثال جوشیده یا حرارت داده شده) اسید فولیک از بین می رود. نگه داشتن غذا در حرارت اتاق به مدت طولانی نیز می تواند محتوای اسید فولیک آن را از بین ببرد.
خواص و خطرات اسید فولیک کدام اند؟
اسید فولیک (Folic Acid) یکی از “انواع ویتامین” های گروه B است و برای رشد سلول ها و متابولیسم (سوخت و ساز) بدن لازم می باشد. واژه فولات (Folate) همان فولیک اسیدی بوده که در منابع طبیعی یافت می شود. اسید فولیک نسخه دست ساز فولات بوده و در مکمل ها یافت می شود. مقاله امروز به معرفی اسید فولیک، بررسی خواص و فواید آن، مضرات فولیک اسید و مشخص کردن افرادیکه باید از این مکمل استفاده کنند، می پردازد.
عملکرد اسید فولیک چیست و چرا کمبود آن موجب کم خونی می شود ؟عمل اسید فولیک شرکت در تولید پروتئین در بدن است . نقش دیگر آن در ساخته شدن اسیدهای نوکلئیک***است.
اسیدهای نوکلئیک در هسته سلول قرار دارند و انتقال دهنده صفات ارثی می باشند . اسید فولیک با قابلیت جابجایی واحدهای تک کربنه در همانند سازی ژنها نقش دارد . در بخشهایی از بدن که تکثیر سلولی سریع دارند مانند گلبولهای قرمز و سفید، سلولهای دیواره دستگاه گوارش و ادراری ، اسید فولیک بیشتر مورد نیاز است . کمبود اسید فولیکعوارض کمبود طولانی مدت آن در یک فرد بالغ ،کم خونی،متورم وقرمز شدن زبان، اختلالات گوارشی مانند اسهال واختلالات روحی چون افسردگی است و تأثیر کمبود آن در کودکان نیز کاهش رشددر آنهاست ، تقریباً ۱۰ درصد افراد جامعه مبتلا به درجاتی از کمبود اسید فولیک هستند البته در حدی که علائم بالینی آن بروز نکرده باشد .
موارد و مقدار مصرف
الف) کم خونی های ماکروسیتیک یا مگالوبلاستیک ثانویه به کمبود اسید فولیک، بیماری کبدی، الکلیسم، انسداد روده، همولیز بیش از حد.
زنان باردار و شیرده:mg 8/0 در روز.
بزرگسالان و کودکان بالای ۴ سال :mg 4/0 میلی گرم روزانه به مدت ۵-۴ روز و پس از اصلاح کم خونی رژیم غذایی مناسب رعایت شود.
کودکان کوچکتر از چهار سال:مقدار تا mg/day 3/0 از راه خوراکی ، تزریق زیرجلدی یا عضلانی مصرف می شود.
ب) جلوگیری از کم خونی مگالوبلاستیک بارداریو صدمات جنینی.
بزرگسالان:در دوران بارداری، مقدار mg/day 1 از راه خوراکی.
پ) مکمل غذایی.
بزرگسالان:مقدار mg/day 2/0-15/0 از راه خوراکی برای مردان و mg 18/0-15/0 برای زنان.
کودکان:مقدار mg/day 05/0 از راه خوراکی مصرف می گردد.
ت) اسپروی مناطق حاره.
بزرگسالان:مقدار mg/day 15-3 از راه خوراکی مصرف می شود.
خواص قرص فولیک اسید, پورتال خبری فرهنگی گهر

مکانیسم اثر فولیک اسید

اسید فولیک، پس از تبدیل به اسید تتراهیدروفولیک، برای تولید گویچه های قرمز، سنتز پورین وتیمیدیلات ها ،متابولیسم اسیدهای آمینه از قبیل گلیسین و متیونین و هیستیدین ضروری است.

فارماکوکینتیک فولیک اسید

اسید فولیک حتی در موارد سوءجذب تقریباً به طور کامل از مجرای گوارش جذب می شود. متابولیسم این دارو کبدی است. زمان لازم برای رسیدن به اوج غلظت سرمی، ۶۰-۳۰ دقیقه است. دفع اسید فولیک کلیوی است.

موارد منع مصرف فولیک اسید (Folic Acid)

در بیمارانی که آنمی پرنیشوز تشخیص داده نشده دارند منع مصرف دارد زیرا ممکن است علائم آنمی را بپوشاند. همچنین در بیمارانی که آنمی پرنیشوز و سایر آنمی های مگالوبلاستیک ثانویه به کمبود vitB12 دارند منع مصرف دارد.
گروه هایی از افراد که از مصرف مکمل اسیدفولیک سود ببرند، از جمله شامل این گروه ها می شود:

اسید فولیک برای زنان و مردان

زنانی که باردار هستند یا می خواهند باردار شوند و زنان شیرده.
زنانی که نوزادی با عارضه اسپانیا بیفیدا (نقصان تشکیل ستون فقرات که ممکن است به بیرون زدگی بافت های عصبی بینجامد) به دنیا آورده اند و می خواهند دوباره باردار شوند.
زنانی که عضوی از خانواده شان به اسپانیا بیفیدا دارد.
زنانی که خودشان اسپانیا بیفیدا دارند و می خواهند باردار شوند.
افرادی که داروهایی برای درمان بیماری های مزمنی مانند صرع، دیابت نوع ۲، بیماری التهابی روده، لوپوس، آسم، آرتریت روماتوئید یا پسوریاز مصرف می کنند.
افرادی که دیالیز می شوند.
افرادی که به بیماری کم خونی سلول داسی، بیماری سلیاک یا بیماری کبدی مبتلا هستند.

چه میزان فولیک اسید باید مصرف نماییم؟

میزان پیشنهادی مصرف (RDA) اسید فولیک شامل هم اسید فولیک موجود در خوراکی ها و هم اسید فولیک موجود در مکمل ها به قرار جدول زیر می باشد:

گروه میزان توصیه شده مصرف اسید فولیک

۰ تا ۶ ماهگی ۶۵ میکروگرم در روز
۷ تا ۱۲ ماهگی ۸۰ میکروگرم در روز
۱ تا ۳ سالگی ۱۵۰ میکروگرم در روز
۴ تا ۸ سالگی ۲۰۰ میکروگرم در روز
۹ تا ۱۳ سالگی ۳۰۰ میکروگرم در روز
۱۴ سال به بالا ۴۰۰ میکروگرم در روز
زنان باردار ۶۰۰ میکروگرم در روز
زنان شیرده ۵۰۰ میکروگرم در روز
آخرین سطح مصرف قابل تحمل (UL) میزانی است که فرد با مصرف این مقدار مکمل نیز باز ایمنی و سلامت بدنش بخطر نیافتاده و دچار مشکل نمی شود. مصرف بیشتر از این حد با دستور پزشک مجاز بوده ولی در غیر این صورت مجاز نمی باشد. این میزان برای اسید فولیک بشرح:

گروه آخرین سطح قابل تحمل

۱ تا ۳ سال ۳۰۰ میکروگرم در روز
۴ تا ۸ سال ۴۰۰ میکروگرم در روز
۹ تا ۱۳ سال ۶۰۰ میکروگرم در روز
۱۴ تا ۱۸ سال ۸۰۰ میکروگرم در روز
۱۹ سال به بالا ۱۰۰۰ میکروگرم در روز

میزان مجاز توصیه شده در رژیم غذایی (RDA)

شیرخواران زیر ۶ ماه:۲۵ میکروگرم
۶ تا ۱۲ ماه:۳۵ میکروگرم
بچه های ۱ تا ۳ سال:۵۰ میکروگرم
بچه های ۴ تا ۶ سال:۷۵ میکروگرم
پسران و دختران ۱۱ تا ۱۴ سال ۱۵۰ میکروگرم
مردان ۱۵ سال و بالاتر:۴۰۰ میکروگرم
زنان ۱۵ سال و بالاتر:۴۰۰ میکروگرم
خانم های حامله:۶۰۰ میکروگرم
زنان شیرده:۵۰۰ میکروگرم

مصرف اسید فولیک در دوران بارداری

اسید فولیک یا همون فولات یا ویتامین B9 یکی از اصلی ترین نیاز های خانوم ها مخصوصا در دوران بارداری هست و نقش بسیار برجسته ای در دوران بارداری داره که معمولا به همه خانوم ها توصیه میشه. (البته که باید تحت نظر پزشک متخصص باشه) کارشناسان و متخصصان میگن مصرف مکمل های مولتی ویتامین همراه با ۴۰۰ میکروگرم فولیک اسید به صورت روزانه در قبل از بارداری و در طول بارداری بسیار مفیده.

مزایای اسید فولیک برای رشد و سلامت جنین در دوران بارداری

اسید فولیک به بهبود توسعه عصب کودک شما کمک میکنه که بعدا به نخاع و مغز تبدیل میشه. مصرف اسید فولیک از نقص های مادر زادی لوله عصبی پیش گیری میکنه و کمک میکنه هیچ نقصی در سیستم عصبی مرکزی جنین قبل از به دنیا اومدن وجود نداشته باشه.
همچنین مصرف اسید فولیک احتمال سقط جنین رو کاهش میده و از به دنیا آوردن کودکی با وزن کم و مشکلاتی از این قبیل تا حد زیادی پیشگیری میکنه.

فواید مصرف اسید فولیک در دوران بارداری

اسید فولیک مفید برای مادران
مصرف اسد فولیک برای خود شما نیز به عنوان مادر بسیار مفیده و از بیماری های قلبی، آلزایمر و … پیشگیری میکنه.

چگونگی مصرف اسید فولیک

برای خانوم هایی که قصد بارداری دارند مصرف اسید فولیک از سه مه قبل از بارداری توصیه میشه و خانوم هایی که متوجه بارداریشون میشن بلافاصله باید مصرف اسید فولیک رو شروع کنن. که در دوران قبل از بارداری و در سه ماهه اول بارداری ۴۰۰ میکروگرم در روز توصیه شده که حتما باید با مشورت پزشک باشه. همچنین در سه ماهه دوم و سوم ۶۰۰ میکرو گرم و در دوران شیر دهی ۵۰۰ میکروگرم توصیه شده.
البته در سه ماهه دوم و سوم اگه از مکمل “فرفولیک” استفاده کنید حاوی مقداری اسید فولیک هست که احتمالا مصرف مکمل اسید فولیک به صورت جداگانه حذف میشه. به همین دلیله که تاکید میکنم باید با مشورت پزشک باشه تا مشکلی پیش نیاد.
فولیک اسید برای مردان
یک ارتباط بین مصرف فولیک اسید و فراوانی ناهنجاری در سلول های اسپرم مردان وجود دارد.اسپرم شامل تعداد غیر طبیعی کروموزوم است حدود ۱٪ به ۴٪ از اسپرم مرد سالم را که برخی از انواع اختلال از این نوع است مصرف ویتامین B9 در سنین باروری می‏تواند از بروز نیمی از نقایص لوله عصبی مانند «اسپاینابیفیدا» جلوگیری کند. کمبود این ویتامین در زمان بارداری می‏تواند به کم‏خونی، تولد نوزادنارس و ایجاد نقص لوله عصبی در جنین منجر شود. تا چندی پیش، مصرف اسیدفولیک فقط به زنان باردار توصیه می‏شد که در حال حاضر براساس نتایج تحقیقات انجام‏شده مصرف آن به آقایان نیز توصیه می‏شود. براساس نتایج تحقیقات این ویتامین در تقسیم های سلولی نقش بسزایی دارد و حرکت و کیفیت اسپرم را بهبود می‏بخشد.
معمولا به تمام خانم‏ها توصیه می شود ۶ ماه قبل از بارداری به پزشک زنان مراجعه کنند تا تمام آزمایش های روتین و موردنیازشان را انجام دهند. البته در این زمان حتما باید با حضور همسرشان به پزشک مراجعه کنند تا آزمایش‏های لازم هم برای همسرشان و هم برای خود خانم تجویز شود. معمولا یکی از آزمایش‏های تجویزشده به آقایان، آزمایش اسپرموگرام است که در آن حرکت، شکل و تعداد اسپرم‏ها ارزیابی می‏شود. گاهی ممکن است جواب آزمایش در بعضی از افراد غیرطبیعی باشد که می‏تواند علت‏های زیادی داشته باشد. جالب اینکه در مواردی فقط با تجویز انواع ویتامین‏ها مانند زینک، اسیدفولیک و ویتامین D مشکل برطرف می‏شود.
از سوی دیگر، نتایج تحقیقات حتی در روش‏ IVF نشان می‏دهد مردانی که ۳-۲ ماه قبل از بارداری همسرشان، مصرف ویتامین و اسیدفولیک را شروع کرده‏اند کیفیت و شکل اسپرم و توانایی باروری در آنها افزایش می‏یابد. دوز اسیدفولیک مصرفی با توجه به اینکه فرد چه زمانی تصمیم به مصرف آن دارد، متفاوت خواهد بود مثلا اگر خانمی قرار است طی یکی، دو ماه آینده باردار شود مصرف اسیدفولیک ۵ میلی‏گرمی و در آقایان ۱ میلی‏گرمی توصیه می‏شود ولی اگر خانمی تصمیم بگیرد ۶ ماه تا یک سال بعد باردار شود مصرف اسیدفولیک با دوز یک میلی‏گرم و در آقایان هم همان دوز یک میلی‏گرم پیشنهاد خواهد شد.
خواص قرص فولیک اسید, پورتال خبری فرهنگی گهر
آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي