خصوصیات باتری‌های لیتیوم.یون و روش نگهداری از آنها

تاريخ : 2 فروردین

در این مقاله خصوصیات باتری‌های لیتیوم.یون و روش نگهداری از آنها را برای شما در نظر گرفته ایم. امیدواریم نکات مفیدی باشند. با سایت گهر همراه باشید.

.

خصوصیات باتری‌های لیتیوم.یون و روش نگهداری از آنها, پورتال خبری فرهنگی گهر

.

به گزارش گروه فناوری سایت گهر، بدون تردید تا به حال با راهنماهای بسیاری روبرو شده‌اید که انواع ترفندها را برای ذخیره‌ی نیروی باتری به شما ارائه می‌کنند که اغلب آن‌ها با محوریت «غیرفعال کردن این قابلیت»، «حذف آن اپلیکیشن» یا «استفاده نکردن از برخی قابلیت‌های دستگاه» و از این دست توصیه‌ها شکل گرفته‌اند. اگر تمام آن توصیه‌ها را مورد عمل قرار دهید، در آخر با دستگاهی مواجه خواهید بود که اصولا هوشمندی خاصی به شما ارائه نمی‌کند. ضمن اینکه همانطور که قبلا هم گفته‌ایم، بسیاری از این توصیه‌ها کوچک‌ترین تاثیری بر عمر باتری نخواهند داشت.


امروز نگاه نزدیک‌تری به باتری‌های لی.یون خواهیم داشت و مسائلی که موجب بهبود عمر خود باتری خواهد شد را مطرح می‌کنیم. همچنین بار دیگر مجموعه‌ای از افسانه‌ها و باورهای اشتباه را که به نظر می‌رسد هنوز در میان کاربران وجود دارند تصحیح خواهیم کرد.

خصوصیات باتری‌های لیتیوم.یون

۱. ارتباط متقابل میان ولتاژ سلول‌ها و عمر خدمت

.

همانطور که در جدول زیر هم مشاهده می‌کنید، یک باتری که ار سلول‌هایی با ولتاژ ۴.۳۰V بهره می‌برد (بیشترین حد ممکن بنا بر دلایل ایمنی)، بصورت معمول خواهد توانست با ظرفیت شارژ ۱۰۰ درصد بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ سیکل شارژ به کاربر خود ارائه کند. در صورتی که این باتری را به میزان ۴ ولت شارژ کنیم، بین ۱٫۲۰۰ تا ۲٫۰۰۰ سیکل تخلیه دریافت خواهیم کرد؛ اما حداکثر ظرفیت این مخزن نیرو به سختی به ۸۰ درصد از آنچه می‌توان از ۴.۳ ولت دریافت کرد خواهد رسید.

۲. ارتباط متقابل میان عمق تخلیه و ظرفیت باتری

.

باتری شما در صورتی که از تخلیه‌ی کامل خودداری کرده و آن را در بازه‌های نزدیک شارژ کنید بازده نهایی بسیار بهتری به همراه خواهد داشت. در جدول زیر، مشاهده می‌کنید که با سطوح مختلف تخلیه و شارژ و پیش از افت ۳۰ درصدی بازده، تا چه میزان ظرفیت از باتری خود دریافت خواهید کرد. در حالتی که بازدهی باتری بخاطر تکمیل سیکل‌های مفید یا هر دلیل دیگری با کاهش روبرو شده باشد، حتی اگر آن را ۱۰۰ درصد هم شارژ کنید عملکرد ضعیف‌تری به شما ارائه خواهد کرد. برای نمونه، در صورتی که شما بطور معمول باتری دستگاه خود را تا نزدیک ۰ درصد تخلیه کرده و آن را تا ۱۰۰ درصد شارژ می‌کنید، در بهترین حالت بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ چرخه تا رسیدن ظرفیت و بازدهی باتری به ۷۰ درصد حالت اصلی فاصله خواهید داشت. بنابراین اگر باتری خود را مرتب شارژ کرده و از خالی و پر شدن کامل آن جلوگیری کنید مدت بیشتری شما را همراهی خواهد کرد.

 شارژ سریع به باتری فشار می‌آورد

.

تا جایی که ممکن است از شارژری استفاده کنید که شدت جریان خروجی آن کمتر باشد. برای نمونه، یک پورت معمولی PC USB جریانی به میزان ۵۰۰ میلی‌آمپر به دستگاه شما منتقل می‌کند در حالی که شارژر اصلی آیپد جریانی به شدت ۲.۱ آمپر خروجی خواهد داد. اگرچه چنین اقدامی موجب شارژ شدن دیرتر دستگاه خواهد شد اما حداقل فشاری به باتری وارد نمی‌شود. این فشار در بلند مدت، بصورت مستقیم بر توانایی باتری برای حفظ شارژ درون خود تاثیر مخرب بر جای خواهد گذاشت که با توجه به فلزی و یکپارچه شدن بدنه‌ی اغلب گوشی‌های امروزی و در نتیجه تعویض مشکل‌تر باتری، از اهمیت بیشتری برخوردار است. البته بدون تردید سازندگان باتری تا کنون به راهکارهایی برای مقابله با این اثر دست پیدا کرده‌اند اما اگر صحبت خود را بصورت کلی ادامه دهیم، خود باتری‌ها چندان با شارژ سریع کنار نمی‌آیند.

 اکنون که برخی از مشخصه‌های حیاتی باتری‌های لیتیوم.یون را مورد بررسی قرار دادیم، زمان آن رسیده که به برخی از افسانه‌های موجود تاخته و راهکارهای صحیحی برای مراقبت از این مخازن انرژی که نیروبخش دستگاه‌های مهم ما هستند ارائه کنیم.  اغلب توصیه‌هایی که در زیر مشاهده خواهید کرد، از مشخصه‌هایی ریشه می‌گیرند که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم.

چگونه از باتری گوشی خود به شکل صحیح مراقبت کنیم


۱. شارژ چند مرحله‌ای بهتر از شارژ کامل است

.

درست همانند زندگی واقعی، یک مسابقه‌ی چند مرحله‌ای بهتر از یک ماراتون خسته‌کننده خواهد بود! باتری‌های لیتیوم.یون واکنش بهتری به شارژ چند مرحله‌ای دارند؛ برای نمونه از ۳۰ به ۶۰ درصد یا از ۴۵ به ۷۹ درصد. این حالت سلول‌های باتری را به مدت طولانی‌تری درحالت ایده‌آل حفظ می‌کند. بنابراین شما هیچ بهانه‌ای برای این ندارید که قادر به شارژ باتری گوشی خود بصورت چندبار در روز باشید و این کار را نکنید.

۲. از تخلیه‌ی کامل باتری خودداری کنید

.

رژیم لاغری تاثیر خوبی برای باتری دستگاه شما به همراه نخواهد داشت. رها کردن باتری در حالت شارژ با حداکثر ولتاژ ممکن برای طولانی مدت توصیه نمی‌شود اما تخلیه‌ی شارژ تا ۰ درصد اثر به مراتب بدتری خواهد داشت. اگرچه باتری‌های مدرن را نمی‌توان بصورت کامل تخلیه کرد (هر کار کنید باز هم مقداری الکتریسیته در باتری باقی خواهد ماند که از دسترس تشنگی دستگاه شما دور نگاه داشته می‌شود) اما رساندن کف‌گیر به ته دیگ به این معنا خواهد بود که برخی از سلول‌های باتری شما ممکن است آسیب دیده و قادر به حفظ انرژی درون خود به خوبی سابق نباشند. مسلما این حالت دلخواه هیچ‌کس نیست.

۳. باتری در حدود شارژ ۴۰ درصد بهترین وضعیت را دارد

.

اگر توجه کرده باشید متوجه شده‌اید که اغلب دستگاه‌ها و بخصوص گوشی‌ها، هنگام خرید بصورت پیش‌فرض بین ۴۰ تا ۵۰ درصد شارژ به همراه دارند. این وضعیت، نشان از حالت بهینه‌ی باتری دارد که در آن ولتاژ نه بسیار بالا است و نه بسیار پایین. در درجه‌ی اول، این سطح از شارژ فشاری بر سلول‌های باتری اعمال نمی‌کند و در عین حال همچنان اجازه‌ی تخلیه‌ی آهسته تا زمانی که کاربر بی‌طاقت یک جریان پایدار الکتریکی برای باتری فراهم کند را می‌دهد.

۴. از حرارت بالا دوری کنید

.

حرارت بالا بر روی باتری اثر مخرب خواهد داشت. در صورتی که باتری دستگاه را به مدت یک سال در محیطی با دمای ۶۰ درجه‌ی سانتی‌گراد حفظ کنید، ممکن است تا ۸۰ درصد ظرفیت کلی آن از بین برود؛ البته تردید داریم کسی وجود داشته باشد که چنین شکنجه‌ای را بر دستگاه خود هموار کند. در دمای ۲۵ درجه‌ی سانتی‌گراد، گوشی شما طی یک سال کمتر از ۲۰ درصد از ظرفیت کلی خود را از دست خواهد داد؛ البته این حالت نزدیک به وضعیت بهینه بوده و کاهش بیش از حد دما نیز همانطور که در ادامه اشاره خواهیم کرد اثر منفی به دنبال خواهد داشت.

۵. درجه حرارت پایین نیز تاثیر منفی به دنبال دارد

.

در صورتی که لازم باشد باتری خود را بنا بر دلایلی برای آینده ذخیره کنید، حتما اطمینان حاصل کنید که آن را در شرایطی با دمای بسیار پایین قرار نداده باشید. یخ‌زدگی یا سرمای زیاد موجب کاهش توانایی سلول‌های باتری در نگهداری شارژ خواهد شد؛ درست همانطور که حرارت بالا آسیب مشابهی به باتری وارد خواهد کرد. بنابراین با جدیت افسانه‌ی گذاشتن باتری درون یخچال را نادیده بگیرید.

۶. باتری را برای مدت طولانی خالی نگاه ندارید

.

معمولا باتری لیتیوم.یون در صورتی که جریان موجود در باتری به کمتر از ۳.۰ ولت در ازای هر سلول سقوط کند بصورت کامل تخلیه خواهد شد. اگر به هر حالتی، ولتاژ درون باتری به زیر ۲.۷ ولت در ازای هر سلول برسد، مدارهای حفاظتی آن به حالتی که بعنوان «خواب» شناخته می‌شود فرو خواهند رفت و حتی به غیرقابل شارژ شدن باتری منجر می‌شود. مسلم است که آنچه گفته شد بدترین سناریو و حالت ممکن است. برای همین است که گفته می‌شود همیشه مراقب باشید تا باتری دستگاه به اندازه‌ی خاصی شارژ داشته باشد. همانطور که پیش‌تر گفتیم، حالت بهینه حدود ۴۰ درصد خواهد بود. بنابراین پیش از رها کردن دستگاه یا باتری به حال خود، حتما ابتدا آن را شارژ کرده و سپس خاموش نمایید.

۷. باتری‌های لیتیوم.یون عمر بالایی ندارند

.

رک و ساده بگوییم، شما نباید انتظار خیلی زیادی از باتری‌های لیتیوم.یون داشته باشید؛ خواه بصورت مکرر از آن‌ها استفاده کنید یا بهره‌ی کمی از آن‌ها برده باشید. این باتری‌ها به مرور زمان با استهلاک روبرو می‌شوند و ظرفیت کلی آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. بنابراین بهتر است به جای دنبال کردن روش‌های عجیب برای کار کشیدن از باتری تا آخرین حد توان، یک باتری جدید تهیه‌کرده و در دل دستگاه خود قرار دهید.

امیدواریم آنچه در این مقاله مورد بحث قرار گرفت دانش شما از نحوه‌ی عملکرد باتری‌های لیتیوم.یون را بهبود بخشیده باشد. توجه داشته باشید که انواع دیگر باتری ممکن است با ساز و کار متفاوت خود برخی از بندهای ذکر شده را به چالش کشیده یا به کلی توصیه‌های متفاوتی طلب کنند. با این حال در بازار امروز کمتر دستگاهی می‌توان یافت که باتری لیتیوم یون و انواع مختلف آن را در دل خود جای نداده باشد.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي