خداحافظ استرس سلام آرامش

تاريخ : 10 مرداد

خداحافظ استرس سلام آرامش

خداحافظ استرس سلام آرامش, پورتال خبری فرهنگی گهر

 

اگر دنبال آرامش در زندگی می‌گردید باید استرس را کنار بگذارید چرا که استرس و آرامش دو روی یک سکه هستند که هرگز با هم و کنار هم قرار نخواهند گرفت. شاید بگویید مگر استرس داشتن یا نداشتن انتخاب خود ماست که هر زمان خواستیم آن را کنار بگذاریم؟

واقعیت این است که اگرچه استرس مهمان ناخوانده‌ای است که روح و روان ما را می‌آزارد اما مهمان ناخوانده بودنش دلیل بر این نمی‌شود که به راحتی آن را بپذیریم و برای رسیدن به آرامش تلاشی نکنیم. یادمان باشد اگر استرس را در مراحل اولیه جدی نگیریم و استرس داشتن جزیی از زندگی ما شود آن وقت است که دیگر به راحتی روی آرامش را نخواهیم دید چرا که استرس در مراحل شدید آن می‌تواند به اختلال‌های روان‌پزشکی منجر شود و برای خلاصی از دستش به مداخلات درمانی یک روان‌شناس یا روان‌پزشک نیاز خواهید داشت. اما اگر استرستان شدید نیست و گاه و بیگاه زندگی‌تان را تلخ می‌کند و آرامش را از شما می‌گیرد ما برایتان چند توصیه کوتاه اما کاربردی داریم.

زمان را مدیریت کن

برخی از ما عادت کرده‌ایم همه کارهایمان را دقیقه ۹۰ انجام بدهیم و توجیه ما هم مشغله‌های زیاد زندگی است، در حالی که فقط کافی است همه کارها را به‌موقع انجام دهیم و البته در حد توانمان مسئولیت قبول کنیم. یک فهرست از کارهای روزمره‌تان تهیه و براساس اهمیت آنها را اولویت‌بندی کنید. کارهای مهم‌تر را زودتر انجام دهید و کارهای کم‌اهمیت‌تر را به زمان دیگری موکول کنید. مدیریت زمان آرامش را به شما هدیه می‌دهد.

ورزش کنید و باز هم ورزش کنید

همانطور که همه می‌دانیم هنگام ورزش موادی مانند سرتونین، اندروفین و… در بدن ما ترشح می‌شوند که در کنار تاثیر بر پیشگیری از بسیاری از بیماری‌های جسمی و روانی، باعث افزایش نشاط و آرامش در انسان شده و اندوه و استرس را از او دور می‌کنند. پس همین امروز تصمیم بگیرید و اگر وقت و هزینه رفتن به سالن ورزشی را ندارید و حال و حوصله تنها در خانه ورزش‌کردن را هم ندارید با یک دوست قرار بگذارید و هر روز یا یک روز در میان نیم ساعت پیاده‌روی کنید.

عینکتان را عوض کنید

برخی از ما عادت کرده‌ایم همیشه نالان و گله‌مند باشیم و همیشه نیمه خالی لیوان را می‌بینیم. مثلا از بهار فقط حساسیت فصلی آن توجه‌مان را جلب می‌کند، نه شکوفه‌های زیبا را می‌بینیم و نه به لطافت هوا توجه می‌کنیم. این نوع نگاه ۲ عیب دارد؛ اول اینکه به خاطر توجه زیاد به کاستی‌ها مدام خود را در معرض استرس قرار می‌دهیم و دوم اینکه زیبایی‌هایی را که می‌توانند منجر به آرامش ما شوند، نادیده می‌گیریم. حال انتخاب با خود شماست؛ هم می‌توانید از بارش باران عصبانی یا ناراحت شوید و هم می‌توانید چتری بردارید، زیر باران قدم بزنید و با گوش سپردن به نوای قطرات باران آرامش را تجربه کنید.

از دیگران کمک بخواهید

چند کار ریز و درشت روی سرتان ریخته و حتی تهیه فهرست اولویت‌ها هم به شما کمکی نمی‌کند و زمان برای انجام آنها کم می‌آورید؟ اگر به هیچ عنوان نمی‌توانید قید انجام برخی از این کارها را بزنید، بهترین کار این است که از دیگران کمک بخواهید. نگران نباشید، با درخواست کمک از دیگران غرورتان جریحه‌دار نمی‌شود و فراموش نکنید گاهی اطرافیانتان از اینکه بتوانند کمکی به شما بکنند بسیار هم خوشحال خواهند شد، به طور مثال اگر این آخر هفته کلی کار نیمه‌تمام را باید انجام بدهید و حتما باید تا شنبه همه آنها را به رییستان تحویل بدهید، تنها کافی است تلفنی از مادر یا خواهر خودتان یا همسرتان بخواهید که بچه‌ها را نگه‌دارند. با این روش شما می‌توانید نفس راحتی بکشید و با آرامش خیال کارهای عقب‌افتاده را انجام دهید.

سالم زندگی کنید

اگر از آن گروه انسان‌هایی هستید که هر اندازه استرس زندگی‌تان بیشتر می‌شود پک‌های محکم و بیشتری به سیگارتان می‌زنید، مراقب باشید چرا که این سبک زندگی نه‌تنها آرامش را به شما باز نمی‌گرداند بلکه بیش از پیش آن را از شما می‌گیرد. بهتراست عادت‌های سالم تری را انتخاب کنید؛ مثلا نوشیدن یک دمنوش گیاهی آرام‌بخش را امتحان کنید، کمی بخوابید، به سفر بروید یا از همه ساده‌تر با یک دوست قرار بگذارید و در دنیای واقعی (و نه مجازی) لحظاتی را با او بگذرانید حتی می‌توانید کمی هم درد‌دل کنید.

زمانی برای آرامش

کار، کار، کار، اگرچه شاید کار بیشتر به معنای درآمد بیشتر باشد اما کار بیش از حد به مرور زمان روان و جسم شما را فرسوده می‌کند و همه ما باید لحظاتی را برای خودمان و خانواده‌مان اختصاص دهیم تا در کنار آنها لذت و آرامش زندگی را تجربه کنیم حتی اگر این امر به معنی کمی درآمد کمتر باشد.

منبع:زندگی مثبت

 

 

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید
گـهـر در شبکه هاي اجتماعي