خاک خوردن 10 هزار خودرو در گمرک / عکس

تاريخ : 29 آبان

به دلیل بسته شدن سامانه ثبت سفارش تعداد خودروهای خوابیده در گمرک به بیش از ۱۰ هزار خودرو رسید!

۱۰ هزار خودرو در گمرک

خاک خوردن 10 هزار خودرو در گمرک / عکس, پورتال خبری فرهنگی گهر

در حالی که حدود ۵ ماه از بسته ماندن سایت ثبت سفارش میگذرد تعداد خودروهای متوقف در گمرک از مرز ۱۰ هزار دستگاه عبور کرده است.

واردات خودرو با تغییر قوانین و دستور العملهای وارداتی و مسدود ماندن ۵ماهه سایت ثبت سفارش  تاکنون منجر به عدم تعادلهای مختلفی در بازار خودرو شده و بعد از بسته شدن سایت ثبت سفارش عملاً همه واردکنندگان اعم از رسمی و غیررسمی امکان ثبت سفارش جدید نداشته‌اند.

درحال حاضر بر اساس آمارهای ۷ماهه تجارت خارجی کشور، حدود ۴۹ هزار خودرو (با رشد قابل توجه نسبت به مدت مشابه سال ۹۵) به‌صورت قانونی وارد کشور شده است. البته با اتکا به همین آمار مسئولان وزارت صنعت اعلام کردند که روند واردات خودرو متوقف نشده است. این درحالی است که دلیل واقعی رشد واردات با وجود مسدود ماندن سایت ثبت سفارش محرز نیست چراکه ثبت سفارش واردات با تمدید شدن مجدد تنها ۶ماه اعتبار دارد.

کارشناسان معتقدند هرچند تاکنون میزان واردات با افزایش روبه‌رو بوده است اما به‌نوعی این موضوع به پیشخور شدن استفاده از مجوزهای ثبت سفارش قبلی مربوط بوده و اتفاقاً این افزایش در واردات منجر به افزایش قیمت خودروهای وارداتی شده است.

نکته حائز اهمیت آنکه با وجود افزایش واردات، تعداد خودروهای معطل در گمرک نیز به‌شدت افزایش یافته است. یک مقام مطلع در گمرک ایران در گفتگو با تسنیم از وجود  بیش از ۱۰ هزار خودرو بدون ثبت سفارش یا بدون مجوز واردات در گمرکات اجرایی خبر داد. گفتنی است، حتی اگر حجم موتور خودروهای متوقف در گمرک زیر ۲۵۰۰ سی‌سی باشد اما ورود این خودروها به محوطه گمرکی بدون ثبت سفارش انجام شده باشد، وزارت صنعت و گمرک مجوزی برای ترخیص آنها ندارند.

تسنیم

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي