حقایقی راجع به مسواک

تاريخ : 20 تیر

حقایقی راجع به مسواک, پورتال خبری فرهنگی گهر

در دهان همه ما صد‌ها میکروب وجود دارد که هرگز باعث بروز مشکلات جدی نمی‌شوند، مگر اینکه تعداد آن‌ها به حد نامطلوبی برسد.

آیا مسواک زدن می‌تواند به سلامتمان لطمه بزند؟

مهم است بدانیم آنچه مسواک از روی دندان‌ها ما پاک می‌کند در واقع باکتری است، پس در هر نوبت مسواک زدن تعدادی باتری روی مسواک قرار می‌گیرد. مسواک زدن، به خصوص با مسواک برقی، در واقع میکروب‌ها را به زیر پوست دهان می‌راند. از آنجایی که بسیاری از این میکروب‌ها قبلا در دهانمان وجود داشته‌اند، معمولا موجب بروز بیماری جدیدی نمی‌شوند، مگر اینکه از مسواک دیگران استفاده کنیم. با این حال، این امر می‌تواند موجب تکرار بیماری‌ها شود. اگر مقاومت بدنمان کم باشد، در واقع با مسواک زدن دوباره عفونت را وارد بدنمان می‌کنیم.

آیا مسواک بیمارمان می‌کند؟

پاسخ این سوال منفی است، چون صرف نظر از تعداد باکتری‌هایی که در دهان ما زندگی می‌کنند، یا از طریق مسواک وارد دهان شده‌اند، سیستم دفاعی بدن معمولا اجازه نمی‌دهد که تنها از طریق مسواک دچار عفونت شویم.
خوشبختانه بدن انسان غالبا در مقابل باکتری‌ها از خود دفاع می‌کند. بنابراین دلیلی وجود ندارد که قرار دادن مسواک در دستشویی یا در جامسواکی بتواند به بدن ما آسیب برساند. با این حال لازم است بعضی نکات بهداشتی را رعایت کنیم، مثلا مسواک را در فاصله کم با توالت قرار ندهیم.

مسواک را در دستشویی قرار ندهید

اکثر آپارتمان‌ها دستشویی‌های کوچک دارند، به طوری که توالت به سینک نزدیک است و میکروب‌ها می‌توانند به راحتی به مسواک نزدیک شوند. پس‌‌ همان طور که هرگز بشقاب‌ها و لیوان‌ها را در نزدیکی توالت قرار نمی‌دهیم، لازم است از قرار دادن مسواک در این مکان نیز خودداری کنیم.

جامسواکی

جامسواکی‌ها را معمولا در نزدیکی توالت قرار می‌دهیم. بنابراین احتمال آلودگی آن‌ها به باکتری‌ها زیاد است. ضمنا اکثرا هنگام شستن و نظافت سایر قسمت‌های دستشویی به آن‌ها توجهی نمی‌شود. جالب است بدانید که محل قرار گرفتن جامسواکی سومین قسمت آلودهٔ خانه است.

نکاتی برای نگهداری از مسواک

۱. مسواک را از دستشویی خارج کنید.
۲. مرتب مسواکتان را بشویید. پس از هر بار استفاده آن را کاملا آب بکشید.
۳. مسواک را خشک نگه دارید چون باکتری‌ها در مکان‌های مرطوب بیشتر رشد می‌کنند.
۴. از کاور مسواک استفاده نکنید. کاور‌ها مکانی بسته و مرطوب به وجود می‌آورند که به رشد باکتری‌ها کمک می‌کند.
۵. مسواک را به صورت عمودی در جامسواکی قرار دهید و از قرار دادن آن به صورت افقی خودداری کنید.
۶. هرگز و تحت هیچ شرایطی از مسواک دیگران استفاده نکنید.
۷. مسواکتان را در کنار مسواک دیگران قرار ندهید.

آیا استفاده از ضدعفونی کننده‌ها موثر است؟

محصولات ضدعفونی کننده ادعا می‌کنند که می‌توانند باکتری‌ها را از بین ببرند. بعضی از این محصولات از طریق گرما، اشعه فرابنفش و اسپری‌های ضدباکتری میکروب‌ها را می‌کشند. مسلما بعضی از این محصولات در از بین بردن باکتری‌ها موثر هستند، ولی نه همه آن‌ها. اگر می‌خواهید از مواد ضدعفونی کننده مسواک استفاده کنید، از استاندارد بودن آن اطمینان حاصل کنید.

عمر یک مسواک چقدر است؟

بهترین راه برای محدود کردن تعداد باکتری‌های مسواک این است که آن را هر ۳ تا ۴ ماه عوض کنیم. اگر بیمار هستید، یا سیستم ایمنی بدنتان ضعیف است بهتر است حتی زود‌تر مسواکتان را عوض کنید. اگر از مسواک برقی استفاده می‌کنید، سر آن را هر ۳ تا ۴ ماه تعویض کنید.

همیشه مسواک بزنید

هر زمان تنبلی و وسوسه مسواک نزدن به سراغتان آمد، به خود یادآوری کنید که چقدر میکروب در دهانتان وجود دارند و این میکروب‌ها می‌توانند با بدن شما چه کنند.
این باکتری‌ها هستند که باعث بیماری‌های لثه، پوسیدگی دندان، و بوی بد دهان می‌شوند. حتما تا آنجا که می‌توانید از مسواک و نخ دندان استفاده کنید تا بعضی از این باکتری‌ها را از بین ببرید. استفاده از محلول دهان شویه قبل از مسواک زدن هم می‌تواند در حفظ بهداشت دهان و دندان موثر باشد.

 

گردآوری: گروه سلامت گهر

 

منبع: شفاف

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي