«جیغ» رکورد حراج در دنیا را زد + تصویر

تاريخ : 16 اردیبهشت
     «جیغ» رکورد حراج در دنیا را زد + تصویر, پورتال خبری فرهنگی گهر
تابلوی «جیغ» اثر «ادوارد مونک (Edvard Munch)» نقاش نروژی قرن نوزدهم، با فروش ۱۱۹ میلیون دلار، رکورد جدیدی در تاریخ حراج آثار هنری جهان ثبت کرد و گران‌ترین اثر نقاشی جهان لقب گرفت.

به گزارش «تابناک» به نقل از آسوشیتد پرس، این تابلو که در حراجی ساتبی نیویورک عرضه شده بود، سرانجام با قیمت ۱۱۹ میلیون و ۹۲۲ هزار و ۵۰۰ دلار به فروش رفت تا بالا‌تر از اثر «برگ‌های سبز» پابلو پیکاسو در رده نخست آثار هنری جهان قرار گیرد.

این تابلو که قیمت‌های متنوعی همچون ۸۰ و ۱۵۰ میلیون دلار برای آن پیش‌ببنی شده بود، تصویر فردی را نشان می‌دهد که زیر آسمان سرخ‌رنگ در حالی که سر خود را با ۲ دست گرفته فریاد می‌زند.

این تابلو یکی از ۴ نسخه موجود از این نقاشی است که یک مجموعه‌دار نروژی آن را به حراجی آورده بود؛ مونک چهار نسخه از این اثر را با تکنیک‌های مختلف خلق کرده که در این حراجی نسخه پاستل آن به فروش رسید.

«جیغ» رکورد حراج در دنیا را زد + تصویر, پورتال خبری فرهنگی گهر
«جیغ» رکورد حراج در دنیا را زد + تصویر, پورتال خبری فرهنگی گهر
علاوه بر این اثر که خریدار آن نا‌شناس باقی‌مانده است، ۹ تابلوی دیگر نیز با ۸۰ میلیون دلار در حراجی ساتبی به فروش رسیدند.

کار‌شناسان اثر ادوارد مونک را پلی میان آثار هنرمندان جنبش پست‌امپرسیونیسم مانند وان‌گوگ و گوگن، و جنبش اکسپرسیونیسم آلمان در اوایل قرن بیستم می‌دانند و معتدقدند که آثار وی تأثیری چشمگیر بر توسعهٔ جنبش اکسپرسیونیسم داشته‌. نقاشی‌های این هنرمند نروژی هرچند آشکارا به نمایش واقعیت می‌پردازند اما از رنگ‌های اغراق‌آمیز برای این مهم بهره می‌گیرند. مونک سبک چرخشی و رنگ‌های تند را از وان‌گوک وام گرفت تا به آثارش قدرت و شور ببخشد. حرکت‌های گردابی قلم‌موی او، پژواک‌های بصری در اطراف شخصیت‌های تابلو‌هایش ایجاد می‌کند.

به جز تابلوهای «جیغ» و «برگ‌های سبز» ‌، ۲ تابلوی دیگر نیز در جمع آثار بالای ۱۰۰ میلیون دلار قرار دارند که یکی از آن‌ها تابلوی «دانش‌آموز جوان» اثر پیکاسو و دیگری «مرد راه‌رونده» اثر «آلبرتو جیاکومتی» است که به قمیت ۱. ۱۰۴ و ۳. ۱۰۴ میلیون دلار به فروش رسیدند.

دیوید نورمن، یکی از مسئولان حراج ساتبی می‌گوید: «در طول سه دهه فعالیت من در اینجا این هیجان انگیز‌ترین لحظه کاری من بود. فکر می‌کنم سال ۲۰۰۴ بود که ما یک اثر را یکصد میلیون دلار فروختیم و حالا آن رکورد را هم شکستیم.»

این در حالی است که رکورد گران‌ترین تابلوی نقاشی پیش‌تر در اختیار تابلویی از پیکاسو بود که دو سال قبل به قیمت ۵. ۱۰۶ میلیون دلار به فروش رفت.

«جیغ» رکورد حراج در دنیا را زد + تصویر, پورتال خبری فرهنگی گهر
نقاش معروف نروژی بعد از خلق این شاه اثر در سال ۱۸۹٥، در دفتر خاطرات خود نوشت: «در حین رسم این نقاشی صدای جیغ طبیعت را حس کردم.»
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر گــهــر
منبع: تابناک
آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي