جلوگیری از پرخوری در افطار

جلوگیری از پرخوری در افطار

جلوگیری از پرخوری در افطار

دکتر زهرا عبداللهی، مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در خصوص خصوصیات وعده افطار گفت: وعده افطار در درجه اول باید حاوی مایعات و قندهای ساده قابل جذب سریع باشد؛ زیرا در زمان افطار قند خون در پایین ترین حد خود قرار گرفته و می تواند یکی از علل سردردهای نزدیک افطار باشد، به همین دلیل توصیه می شود شروع افطاری با خرما، آب گرم، یا چای کم رنگ، شیر و از این قبیل باشد، بدین ترتیب نیاز شدید به مواد قندی بسرعت برطرف می شود و بدن آمادگی بهتر برای استفاده از مواد غذایی دیگر را پیدا می کند.

وی ادامه داد: مصرف خرما یا کشمش در هنگام افطار مفید است. این دو با کنترل اشتها از پرخوری به هنگام افطار ممانعت می کنند. علاوه بر آن مصرف خرما در ماه مبارک رمضان در تنظیم قند خون بسیار مفید اســـت، لــذا تـــوصیه می شود که در وعده افطار حتی المقدور دو سه عدد خرما مصرف شود (خرما منبع خوبی از مواد مغذی، قند، فیبر و پتاسیم است). از مصرف بیش از حد خرما نیز مانند سایر شیرینی ها باید پرهیز شود. به طور کلی توصیه می شود به جای مصرف انواع شیرینی ها مثل زولبیا و بامیه که فقط حاوی انرژی و فاقد مواد مغذی (ویتامین ها و املاح) هستند، از مواد غذایی طبیعی شیرین مثل خرما، کشمش و انواع میوه استفاده شود. افراط در مصرف انواع شیرینی به هنگام افطار چاقی و اضافه وزن را به دنبال خواهد داشت.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به این که استفاده از مواد غذایی آبکی مثل سوپ، آش، حلیم کم روغن، فرنی، شیربرنج یا شله زرد کم شیرین و کم چرب در هنگام افطار مناسب است و موجب حفظ تعادل آب و املاح فرد روزه دار می شود، عنوان کرد: نکته مهم این است که در وعده افطار نباید یکباره حجم زیادی از غذا یا مایعات وارد معده شود؛ چون اتساع ناگهانی معده باعث اختلال در جریان خون دیگر اندام ها و اعضای بدن شده و از طرفی باعث بروز سوءهاضمه نیز می گردد. مصرف یکباره مقادیر زیادی نوشیدنی های سرد نیز ممکن است علائم ناراحت کننده گوارشی در فرد روزه دار به وجود آورد.

عبداللهی خاطرنشان کرد: مصرف بیش از حد مواد غذایى شیرین و پرچرب هنگام افطار منجر به تشنگى مى شود و مصرف نوشیدنی هاى زیاد به ویژه مایعات خنک با رقیق کردن اسید معده و آنزیم هاى دستگاه گوارش سبب اختلال در هضم و جذب موادغذایى مى گردد که مشکلاتی مانند درد شکم و نفخ را به دنبال دارد.

وی در مورد وعده شام تاکید کرد: بهتر است به فاصله 45 دقیقه تا یک ساعت پس از افطار، روزه داران شام خود را صرف نمایند. برای شام توصیه می شود از غذاهایی که با نان (نان های سبوس دار مثل نان سنگک) مصرف می شوند، مثل کتلت، انواع کوکوهایی که با روغن کم تهیه شده است، خوراک سبزیجات همراه با گوشت (ترجیحاً گوشت سفید مانند مرغ و ماهی) به همراه ماست و خیار یا دوغ و سبزی خوردن یا سالاد استفاده شود.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: توصیه می شود برای تامین آب مورد نیاز پس از صرف افطار و تا قبل از خواب بتدریج از میوه ها، چای کمرنگ و سایر مایعات، بویژه آب برای جبران کم آبی بدن استفاده شود؛ میوه هایی مثل طالبی، گرمک، هندوانه، خربزه، سبزی و صیفی ها مثل خیار و گوجه فرنگی به تامین آب از دست رفته بدن در طول روزه داری کمک می کنند.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند