جزئیات طرح جدید نظام وظیفه تخصصی

دسته بندي : اجتماعی,⭐ اخبار
تاريخ : 9 بهمن

جزئیات طرح جدید نظام وظیفه تخصصی

جزئیات طرح جدید نظام وظیفه تخصصی, پورتال خبری فرهنگی گهر

جزئیات طرح جدید نظام وظیفه تخصصی

 

بر اساس توافق انجام شده با ستاد کل نیروهای مسلح، دانشجویانی که از ابتدای سال ۹۴ مشمول خدمت نظام وظیفه می شوند، می توانند از طریق معرفی دانشگاه های برتر دوره خدمت سربازی خود را به صورت تخصصی سپری کنند.

به گزارش گهر، معاون بنیاد ملی نخبگان با اشاره به این که طی تفاهم انجام شده با ستاد کل نیروهای مسلح، طرح جدید نظام وظیفه تخصصی از ابتدای سال ۹۴ اجرایی می شود، جزئیاتی درباره این طرح ارائه کرد.

 خراسان نوشت، دکتر «غلامرضا منتظر»، صبح دیروز در نشستی که با حضور روسا و نمایندگان دانشگاه های خراسان رضوی در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، در این باره گفت: بر اساس توافق انجام شده با ستاد کل نیروهای مسلح، دانشجویانی که از ابتدای سال ۹۴ مشمول خدمت نظام وظیفه می شوند، می توانند از طریق معرفی دانشگاه های برتر همچون دانشگاه فردوسی یا با معرفی از سوی بنیاد ملی نخبگان، دوره خدمت سربازی خود را به صورت تخصصی سپری کنند. معاون برنامه ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: در طرح نظام وظیفه تخصصی، دانشجویان مشمول می‌توانند طرح های پژوهشی ۱۰ تا ۱۲ ماهه را که توسط کارگروه های تخصصی بنیاد تدوین شده است انتخاب و خدمت سربازی خود را به صورت تخصصی پشت سر بگذارند.
شناسایی نخبگان فرهنگی و هنری
منتظر، با اشاره به این که شناسایی نخبگان در همه حوزه ها از جمله حوزه های فرهنگی و هنری در دستور کار بنیاد ملی نخبگان قرار دارد گفت: در حال طراحی ساختارهایی هستیم که بر اساس آن معیارهای مشخصی را برای شناسایی نخبگان رشته های مختلف فرهنگی و هنری از جمله شعر، ادبیات، نویسندگی و نقاشی تدوین کنیم.
وی درباره سایر طرح های حمایتی بنیاد ملی نخبگان سخن گفت و افزود: علاوه بر ارائه تسهیلات به دانشجویان و دانش آموختگان، طرحی برای شناسایی استادان نخبه دانشگاهی تدوین شده است که بر اساس آن، استادان برتر دانشگاه در ۴ گروه تخصصی «آموزش»، «پژوهش»، «فناوری» و «فرهنگ و خدمت» ارزیابی و طبقه بندی می شوند.
شرایط نخبگی
معاون بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر این که متاسفانه درباره نخبه بودن افراد ساختارهای ذهنی و فرهنگی نادرستی در اذهان عمومی شکل گرفته است، گفت: این که به صرف داشتن رتبه برتر کنکور، فردی به عنوان نخبه معرفی شود نادرست است و جز ایجاد توقع و توهم پیامد دیگری به همراه ندارد. وی تصریح کرد: داشتن استعداد متفاوت از دیگران، تبدیل استعداد به تخصص و مهارت، تاثیرگذاری در حوزه تخصصی و همچنین فعالیت در چارچوب مورد تایید نظام، ۴ ویژگی نخبه بودن است که باید در کنار هم به آن توجه کرد.
تشکیل شورای علمی نخبگان استان
در ادامه رئیس بنیاد نخبگان خراسان رضوی از فعالیت ۱۹۹ مرکز علمی و پژوهشی در استان خبر داد و گفت: طی ۷ ماه سپری شده از زمان آغاز به کار دفتر استانی بنیاد نخبگان، با روسای دانشگاه ها و سایر مراکز علمی و پژوهشی نشست های تعاملی متعددی برگزار شده است. همچنین دکتر «جواد سرگلزایی» از تشکیل شورای علمی بنیاد نخبگان استان خبر داد و گفت: ۵ کارگروه تخصصی بنیاد نخبگان استان به زودی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. در ادامه این جلسه، استادان دانشگاه ها و مراکز علمی استان، نقطه نظرات و پیشنهادهای خود را مطرح کردند. روز گذشته، همچنین نشستی با حضور جمعی از نخبگان استان در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی برگزار شد و معاون بنیاد ملی نخبگان به سوالات آن ها پاسخ داد.
آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي