جزئیاتی از خرابکاری در راکتور اراک

با رصدهای هوشمندانه‌ایی که انجام شد مشخص شد که در تعدادی از پمپ‌های مدار دوم پروژه IR40 اراک به صورت مکانیکی چندین عملیات انجام شده بود اما قبل از اینکه این تجهیزات مورد استفاده قرار بگیرند شناسایی و به لطف الهی خنثی شد.

جزئیاتی از خرابکاری در راکتور اراک

معاون حفاظت و امنیت سازمان انرژی اتمی که روز شنبه خبر خنثی سازی اقدامات خرابکارانه در سایت اراک را اعلام کرده بود درباره نحوه این اقدامات و کشف آنها گفت: با رصد هوشمندانه ای که بر روی تجهیزات هسته ای انجام شد متوجه شدیم در تعدادی از پمپ های مدار دوم پروژه IR40 اراک به صورت مکانیکی چندین عملیات انجام شده بود تا به این طریق بتوانند در فرایند کار نیروگاه اخلال ایجاد کنند. اما قبل از اینکه این تجهیزات مورد استفاده قرار بگیرند،شناسایی و به لطف الهی این اقدام خنثی شد.
زارعان درباره عوامل خرابکار نیز گفت: ما معمولا بعضی از تجهیزات را از طریق پیمانکاران تهیه می کنیم و این مورد هم توسط بیگانگان و به وسیله یکی از پیمانکاران انجام شده بود. در واقع آن پیمانکار نقش خاصی نداشت و این دست اتفاقات معمولا با استفاده از ناآگاهی افراد انجام می شود که در این مورد بحمدالله با اقدامات هوشمندانه همکارانم در صنعت هسته ای کشور این مورد کشف و خنثی شد.

او درخصوص آزمایشگاه ضدخرابکاری نیز گفت: ما یکسری آزمایشگاه ضد خرابکاری در حوزه های مکانیکی یا در حوزه های شیمی و الکترونیک داریم و هر تجهیزاتی را قبل از اینکه در فرایند استفاده شود چک می کنیم، پیش از این هم اقدامات بیگانگان برای ما شناسایی شده بود و این اقدام اول آنها نیست،ما در چندسال گذشته تعداد زیادی از این اقدامات را داشتیم که به لطف الهی خنثی شده ولی دلیلی نداشت که اعلام کنیم. در این مورد خاص هم به خاطر اینکه آزمایشگاه تخصصی ضدخرابکاری را کامل کرده بودیم به موضوع اشاره شد و در مجموع دلیلی ندارد این مسائل را اعلام کنیم.
معاون حفاظت و امنیت سازمان انرژی اتمی، گفت: با توجه به اینکه یکی از رویکردهای سرویس های اطلاعاتی بیگانه کند کردن فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران است از مدت ها قبل این شیوه را مورد استفاده قرار دادند که بتوانند فعالیت های ما را کند کنند که بحمدالله موفق نشده اند.

زارعان درباره سخنان اخیر اوباما گفت: همانطور که مسوولان ارشد امریکایی اعلام کردند که اگر می توانستیم حتی پیچ و مهره های صنعت هسته ای را از کار می انداختیم مطمئن باشید اگر توانسته بودند این کار را انجام می دادند ولی به لطف الهی و اقدامات هوشمندانه همکاران ما و با همکاری سایر مبادی از جمله وزارت محترم اطلاعات تا به امروز اکثریت اقدامات آنها خنثی شده است.
گفتنی است راکتور IR40 آب سنگین اراک از جمله راکتورهای تحقیقاتی در حال احدث است که در زمینه تحقیقات و تولید رادیوداروها مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

منبع: فارس

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه