توهین کمدین های برنامه خندوانه به شعور مخاطبان

تاريخ : 27 شهریور

برنامه خندوانه که مدتی است از شبکه نسیم پخش می شود، توانسته است سیل عظیمی از مخاطبان را به طرف خود جذب کند، اما کمدین هایی که در این برنامه اجرا می کنند، به شعور مخاطبان توهین می کنند، در این مطلب به جزییات این موضوع می پردازیم.

توهین کمدین های برنامه خندوانه به شعور مخاطبان, پورتال خبری فرهنگی گهر

کاش برنامه سه شنبه شب خندوانه هیچ گاه پخش نمی شد؛ برنامه ای بسیار ضعیف با اجراهایی که در شأن هیچ مخاطبی نبود. آنقدر شیوه اجرای جواد رضویان ضعیف بود که دیروز او را مجبور به عذرخواهی کرد: «به نام حضرت حق؛ دوستان نازنینم از تک تک شما معذرت می خواهم.

مطمئن باشید در اولین زمان ممکن جبران می کنم ولی خواهش می کنم ازتون پیشکسوتی و سن و سال استاد خمسه رو فراموش نکنید. ۱۰ تا از این مسابقات فدای یک لحظه لبخند شما عزیزان. من تا الان هر جایگاهی که پیش شما بزرگواران دارم به واسطه توکل به خداوند و دعای شا خوبان و احترام به بزرگتر بوده. پس به واسطه این برنامه، حقیر رو قضاوت نکنید. شیرین ترین لبخندها آرزوی من برای شما. یا حق.»

 

اما چطور خندوانه به اینجا رسید؟ بگذارید یک روز به عقب برویم. زمانی که غلامعلی حداد عادل میهمان خندوانه شد. برنامه خیلی خوب و به سبکی که باید، شروع شد؛ پرتاب حلقه که قرار بود یخ ورود میهمان سیاستمدار را همان لحظه ورود به برنامه آب کند؛ اتفاقا در این مورد رامبد جوان کاملا موفق بود.

شب تلخ خندوانه

اما اندکی که از برنامه گذشت و به ویژه با حضور جناب خان، دومینوی اشتباهات به راه افتاد. جناب خان گویی حداد را در گوشه رینگ یافته و مدت ها بوده که از شر واژگان مصوب فرهنگستان به ستوه آمده، شروع به تکه پرانی به حداد کرد. این کار آنقدر ادامه پیدا کرد که حداد به موضع تدافعی رفت و در عین ناباوری در برنامه ای که قرار بود خنده بر لبان مردم بنشاند گفت نمی دانم کدام «حرام لقمه»ای، کش لقمه و درازلقمه و … را از قول فرهنگستان در جامعه شایعه کرده است.

ضرورتی ندارد که اینجا آموزه های ژورنالیستی روش های مصاحبه را بازخوانی کنیم و بگوییم، یکی از اصول ابتدایی در هر مصاحبه ای ایجاد فضای امن و آرام برای مصاحبه شونده است. اوج خطای برنامه در کادوی غافلگیرکننده جناب خان به حداد بود که او را با هدیه دادن «ماسک» شگفت زده کرد! حتما گردانندگان جناب خان انتظار داشتند مردم جنوب در حمایتش به خیابان ها بریزند که چه شجاعتی به خرج داده است و چه خوب یکی از سیاستمداران را غافلگیر کرده است تا همه دغدغه مردم جنوب را پیدا کنیم اما چیزی که در خندوانه بسیاری را شوکه کرد دادن ماسک به شخصی بود که بیشتر پست هایش فرهنگی است.

گیریم که ایشان در مجلس هستند. اگر معصومه ابتکار میهمان آن شب بود، هیچ کس خرده نمی گرفت ولی این حرکت تلخ آن هم در برنامه ای که قرار است مردم را بخنداند چه معنایی دارد. مگر در مجموعه های اشک آلود تلویزیونی، گریزهای طنز کار می شود؟

همین شکست رویه، روز بعد و در اجرای زشت و توهین آمیز جواد رضویان خودش را نشان داد. او بارها پیش از اجرا و در خود اجرایش اعلام کرد که هیچ گونه آمادگی برای اجرا نداشته است و گویی بر سر مردم منت گذاشته است که وقتی دو کار همزمان تلویزیونی و سینمایی دارد، چنین برنامه ای را پذیرفته که اجرا کند.

او نه فقط در زمانی که باید استندآپ کمدی اجرا می کرد، مردم را نخنداند بلکه شروع به موعظه و درس اخلاق کرد؛ گویی ایشان مراتب اخلاق را درنوردیده اند که تماشاگران در ساعات پایانی سه شنبه باید گوش به این پند و نصیحت ها بدهند.

پس از جواد رضویان علیرضا خمسه هم اجرایی همراه با حضور دو خر! داشت. اجرای او که هیچ شباهت و سنخیتی با تعاریف استندآپ کمدی نداشت، به ظاهر طوفانی بود و انتظار می رفت اجرای سطح پایین رضویان را بپوشاند اما او هم دقایقی بعد از آغاز اجرا، همان راه پند و موعظه البته از نوع احترام به خر و جایگاه خر و فواید خر را پیش گرفت.

 

اجرای خمسه بیشتر به طنازی های روحوضی شباهت داشت تا استندآپ کمدی شاید نباید سخت بگیریم. وقتی مشهورترین بازیگرهای ایرانی هم بعد از بازی در سریال های خانگی، متوجه شباهت کارشان با اثری شناخته شده نمی شوند و می گویند تاکنون ندیده اند، دوستان کمدین هم گویی این سال ها در هزارتوی خود بوده اند و در مقام قیاس قرار نگرفته بودند که عیارشان معلوم شود.

از حق نگذریم اجرای امیر مهدی ژوله و شقایق دهقان، جزو بهترین های دور اول استندآپ کمدی خندوانه بود؛ درست همان ها که به نام کمدین نمی شناختیم شان.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي