توصیه هایی شگفت انگیز برای ترک سیگار

توصیه هایی شگفت انگیز برای ترک سیگار

توصیه هایی شگفت انگیز برای ترک سیگار
توصیه هایی شگفت انگیز برای ترک سیگار

می توانید پس از ترک سیگار، مزه غذاها را بهتر درک کنید، زندگی را شفاف ببینید و از وقت و پول خود بهتر استفاده کنید. با ترک سیگار، سیگاری نشدن فرزندانتان را تا حد زیادی تضمین می کنید و بالاخره اینکه زود نمی میرید .

برای هر کسی ممکن است پیش بیاید ؛ اینکه یک روز چشم باز کنیم و ببینیم که در دام اعتیاد افتاد ه ایم؛ اعتیاد به مواد مخد ر یا سیگار.

جوان باشی یا پیر زن باشی یا مرد فرقی نمی کند . اگر بخواهی عزت د اشته باشی باید ترکش کنی. پشت سرش بگذاری و زیر پا له اش کنی. اما آنها که ترک کرد ه اند خوب می د انند که کنار گذاشتن، تازه اول د استان است و قسمت سخت ماجرا غلبه بر وسوسه های پس از ترک است؛ وسوسه هایی که باید مسلح به سراغشان بروی تا آنها را از پا د ر بیاوری. این بار می خواهیم راهکارهای غلبه بر وسوسه را برایتان توضیح بد هیم. با ما همراه باشید .

این کارها لازم است:

لحظات، موقعیت ها، اشیاء و هر چیزی که شما را به یاد مصرف گذشته سیگار یا مواد مخد ر می اند ازد به خوبی شناسایی کرد ه و جدولی از آنها تهیه کنید . براساس جدولی که تهیه کرد ه اید هر شی ای که شما را به یاد مصرف می اند ازد از خود د ور کنید . فندک ها، بافور، زغال، منقل، پاکت های خالی سیگار و پیپ، قلیان یا هر چیزی که به نوعی باعث وسوسه شما می شود شامل همین قانون می شود . وسوسه انگیزها را از خود د ور کنید . خود تان را گول نزنید که می خواهم قد رت اراد ه ام را امتحان کنم.

براساس جدولی که تهیه کرد ه اید محل هایی که د ر آنها مواد مخد ر یا سیگار مصرف می کرد ه اید را تغییر د هید . د کوراسیون محیط را عوض کنید . محل نشست و برخاست خود را تغییر د هید و د ر یک کلام سعی کنید هر مکانی که شما را به نوعی به یاد مصرف د ر گذشته می اند ازد را یا تغییر د اد ه و یا از آنجا د ور شوید .

قطعا د ر میان د وستان، اقوام و جمع های اطرافیان، کسانی هستند که شما د ر زند گی گذشته خود و د ر زمان اعتیاد به همراه آنها به مصرف می پرد اخته اید . سعی کنید حتی الامکان تا زمانی که وسوسه های مصرف د ر شما کمتر شود از هم نشینی و د وستی و حضور د ر جمع های اینچنینی د وری کنید .

تنها بود ن یکی از وسوسه انگیز ترین موقعیت هایی است که شما ممکن است با آن روبه رو شوید . سعی کنید د ر د وران پس از ترک و تا زمانی که به یک وضعیت ثابت برسید د ر ساعت ها و زمان های طولانی تنها نمانید .

اوقاتی مانند صبح بلافاصله بعد از بید ار شد ن، بعد از وعد ه های غذایی، قبل یا بعد از رابطه زناشویی و… زمان هایی هستند که احتمالا شما تا پیش از ترک همیشه د ر این موقعیت ها از سیگار یا مواد مخد ر استفاد ه می کرد ه اید . برای این زمان ها و موقعیت ها باید با توجه به ذائقه و امکاناتتان جایگزین های مشخص پید ا کرد ه و از آنها استفاد ه کنید . مثلا خود تان را عاد ت بد هید بعد از بید ار شد ن از خواب به جای سیگار کشید ن یک لیوان چای یا قهوه بنوشید .

شخصیت و توانمند ی خود را د ر محیط کار و جامعه تا حد ممکن افزایش د هید . به میزانی که شما بتوانید د ر جامعه و محیط کارتان موفق باشید د ر فرایند ترک و ایستاد گی بر آن موفق تر خواهید بود .

تمرین کنید که تا حد ممکن از عصبانی شد ن و خشم د ور شوید و آنها را کنترل کنید . تا پیش از ترک نخستین حرکت شما بعد از موقعیت های خشم و ناراحتی روشن کرد ن سیگار یا استفاد ه از مواد مخد ر بود . حالا که ترک کرد ه اید و از این غول شیطانی نجات پید ا کرد ه اید سعی کنید کمتر عصبانی شوید تا کمتر وسوسه مصرف پید ا کنید .

به جرأت می توان گفت سخت ترین مرحله کنار گذاشتن عاد ت های بد د وران وسوسه پس از ترک است. د ر این د وره معمولا عوارض جسمی مصرف از بین رفته اما عوارض ذهنی و عاد ت های مصرف همچنان شما را آزار می د هد . تقریبا همه کسانی که د ر فرایند ترک شکست خورد ه و د وباره به مصرف روی می آورند د ر همین مرحله شکست خورد ه اند . وسوسه مصرف د ر این د وران به اوج خود می رسد و اگر شما مهارت های صحیح مقابله با وسوسه را به د رستی به کار نگیرید به زود ی د وباره گرفتار خواهید شد . عاد ت های مصرف غالبا روی سبک زند گی افراد سوار شد ه و آن را تحت الشعاع خود قرار می د هند به همین د لیل است که پس از ترک د ائما د ر لحظات مختلف خود نمایی کرد ه و وسوسه مراجعه مجد د به مصرف را برای شما ایجاد می کنند . برای غلبه بر این وسوسه ها یکی از مهم ترین کارها اصلاح سبک زند گی و تغییر د اد ن عاد ت های ناد رست است.

از اطرافیان و خانواد ه کمک بخواهید

خانواد ه و اطرافیان نقش بسیار مهمی د ر فرایند د رمان د ارند . حمایت و پشتیبانی خانواد ه می تواند به شما کمک زیاد ی بکند . شما می توانید با خانواد ه تان صحبت کنید و از آنها بخواهید د ر د وران پس از ترک مراعات بیشتری د ر رفتار با شما د اشته باشند . تا حد ممکن از قرار د اد ن شما د ر موقعیت های اضطراب و استرس آور خود د اری کنند . از قرار گرفتن شما د ر شرایط مشاجره و د عوا بپرهیزند . فشار مالی کمتری بیاورند و د ر یک کلام هوای شما را د اشته باشند تا کمتر د ر موقعیتی قرار بگیرید که احساس کنید نیاز مجد د به مصرف پید ا کرد ه اید .

مشکلات روانشناختی را جد ی بگیرید

مشکلات روانشناختی مثل اضطراب، افسرد گی، ترس های بیمارگونه و… می توانند د ر وجود شما به صورت مزمن به وجود آمد ه باشند . اگر شما از آن د سته افراد ی باشید که د چار یک بیماری روانشناختی مزمن باشید احتمالا د ر فرایند ترک مصرف د چار مشکلات بیشتری شد ه و بیشتر وسوسه مصرف را تجریه خواهید کرد . بنابراین توصیه ما این است که د ر نخستین فرصت به یک روانپزشک یا روانشناس متبحر مراجعه کنید تا با ریشه یابی مشکل به د رمان آن بپرد ازند .

به خد ا توکل کنید

خد اوند و ائمه اطهار(ع) منشا تمام خوبی ها و پاکی ها هستند . اگر قرار است پاک باشید و پاک بمانید د ر نخستین قد م از خود خد ا و ائمه کمک بخواهید . رابطه خود را با خد ا بهتر کنید . سعی کنید همیشه با وضو باشید . نمازهای خود را به موقع بخوانید و د ر برنامه های مذهبی، زیارت، د عاها و… بیش از پیش شرکت کنید . جالب است بد انید که تحقیقات بین المللی نشان د اد ه که د ر فرایند ترک مصرف مواد مخد ر، سیگار و… افراد مذهبی و معتقد موفقیت بیشتری د ارند . پس به خد ا توکل کنید و مطمئن باشید که رها شد ن از اعتیاد و پاکی خد اوند پشت و پناه شما خواهد بود .

در لحظه زند گی کنید
شما و هر انسان د یگری د ر طول زند گی مشکلات و لحظات سختی را پشت سر گذاشته اید و قطعا د ر آیند ه هم مشکلات و سختی های فراوانی را تجربه خواهید کرد . اما شما باید یاد بگیرید که حسرت گذشته ها را نخورید و با توکل بر خد ا به فکر ساختن آیند ه باشید . د ائما حسرت خورد ن باعث به وجود آمد ن افسرد گی و بی حوصلگی و نگرانی بیش از حد برای آیند ه هم باعث اضطراب و استرس خواهد شد . افسرد گی و اضطراب هم هرد و از موقعیت هایی هستند که احتمال بازگشت شما را به د وران سیاه اعتیاد زیاد می کنند . پس تلاش کنید که از لحظه حال د رست ترین استفاد ه را ببرید .

تفریح و ورزش را فراموش نکنید

قرار گرفتن د ر موقعیت های تفریحی و ورزش کرد ن باعث ترشح هورمون ها و مواد عصبی خاصی د ر بد ن می شود که حالت سرخوشی و شاد ی ایجاد می کند . تفریح و ورزش سبب می شود شما از لحاظ روانی تقویت شد ه و زند گی شاد مانه تری د اشته باشید . توجه د اشته باشید به میزانی که بتوانید زند گی شاد مانه و آرام تری د اشته باشید به همان میزان هم از وسوسه مصرف د وباره به د ور خواهید بود . پس از همین امروز شروع کنید و برنامه های متنوع تفریحی و ورزشی را د ر کنار خانواد ه یا د وستان برنامه ریزی کنید . فقط د قت کنید که ورزش حرفه ای و فعالیت های بد نی سنگین که شما را بیش از حد خسته کند می تواند خود باعث وسوسه و نیاز به کشید ن سیگار یا مصرف مواد شود .

مهارت های زند گی را یاد بگیرید

د ر بسیاری از افراد علت گرایش به مصرف سیگار یا مواد مخد ر ند انستن صحیح مهارت های زند گی است. مهارت های کنترل خشم، غلبه بر استرس و اضطراب، قد رت نه گفتن، گفت وگوی مؤثر و… خیلی از افراد به د لیل بلد نبود ن مهارت های زند گی د ر برابر مشکلات به سیگار یا مواد مخد ر روی می آورند . اگر شما هم از این د سته از افراد هستید سعی کنید د ر نخستین فرصت مهارت های صحیح برخورد با مشکلات، غلبه بر خشم و… را به خوبی یاد بگیرید . یاد گرفتن این مهارت ها کمک می کند تا هنگام بروز شرایط سخت به جای پناه آورد ن به سیگار و د یگر مواد مخد ر با روش صحیح به مقابله با مشکلاتتان بپرد ازید . هنگامی که سبک صحیح زند گی کرد ن را آموختید به جای اینکه د ر لحظات سخت د چار وسوسه مصرف د وباره مواد مخد ر یا سیگار شوید به صورت د رست و منطقی با مشکلات روبه رو خواهید شد . برای یاد گرفتن مهارت های زند گی می توانید به کتاب های روانشناسی مراجعه کنید یا از روانشناسان و مشاوران کمک بگیرید .

این فکرها را فراموش کنید

اعتیاد به مواد مخدر یا سیگار پس از ترک د رمان شد ه و د یگر نباید وسوسه د اشته باشم: این فکر را فراموش کنید . از نخستین باری که شما سیگار یا مواد مخد ر د یگر را به وجود خود سرازیر کرد ید تا آخرین لحظه ای که زند ه باشید آثار و تبعات مصرف همراه شما خواهد بود . شما همانند بیماری که د چار بیماری فشار خون یا د یابت است باید پس از ترک جسمانی تا آخر عمر از خود مراقبت کنید و فرایند مراقبه و مبارزه با مواد مخد ر را اد امه د هید . وسوسه همیشه د ر کمین شماست. هوشیار باشید تا بر آن پیروز شوید .

وسوسه به مرور زمان بد تر می شود : د ر ذهن بسیاری از کسانی که ترک کرد ه اند این باور وجود د ارد که وسوسه مصرف به مرور زمان و هرچه از زمان ترک می گذرد بیشتر می شود . این هم یکی از باورهای اشتباه است. وسوسه یک فرایند طولانی مد ت د ارد اما این فرایند با مرور زمان و طی ماه ها و سال ها کمتر و کمتر می شود . این فرایند اگرچه با توجه به توانمند تر شد ن و عاد ت شما به عد م مصرف روزبه روز کمتر می شود اما شاید هرگز به طور کامل قطع نشود و ممکن است هر از گاهی به سراغ شما بیاید . صبور باشید و با آن مقابله کنید .

ترک سیگار یا مواد مخد ر فقط براساس اراد ه من است و حضور د ر محیط آلود ه و د سترسی به مواد و… اثری د ر آن ند ارد : این هم یکی از آن باورهای بسیار غلط د ر بین بعضی از افراد است. توجه د اشته باشید که هرچند اراد ه د ر فرایند ترک بسیار مهم است اما شما باید عوامل محیطی را هم تا حد ممکن کنترل کرد ه و عوامل وسوسه را از خود د ور کنید .

کلام آخر؛ لغزش پایان راه نیست

براساس آمار د ر بهترین مراکز ترک اعتیاد و د ر بهترین شرایط و حمایت بهد اشتی و اجتماعی و… هم ممکن است چند د رصد از کسانی که مصرف مواد مخد ر و سیگار را ترک کرد ه اند د چار لغزش بشوند . شما هم اگر ترک موفقی د اشته باشید و همه این راه ها و توجه ها را که گفتیم هم به کار ببند ید ، ممکن است د ر یک بزنگاه یا موقعیت خاص د چار لغزش شد ه و از سیگار یا مواد مخد ر یک بار استفاد ه کنید . مهم ترین مسئله د ر چنین وضعیتی این است که د چار ناامید ی و یاس نشوید و به خود یاد آوری کنید که این فقط یک لغزش زود گذر بود ه و د یگر تکرار نخواهد شد . به شرطی که همه همت و اراد ه خود را به کار بگیرید تا د وباره شکست نخورید . به خد ا توکل کنید و اراد ه د اشته باشید .

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه