تهران ۱۷ سانتیمتر فرو نشست

دسته بندي : اجتماعی,⭐ اخبار
تاريخ : 1 اسفند

تهران ۱۷ سانتیمتر فرو نشست

 

تهران ۱۷ سانتیمتر فرو نشست, پورتال خبری فرهنگی گهر

 

یک مقام مسئول در وزارت نیرو از فرونشست دشت‌های تهران، ساوجبلاغ، قزوین، مشهد و کاشان خبر داد و گفت: ۳۱۷ دشت به لحاظ ذخایر آبی، ممنوعه شد.

به گزارش گهر به نقل از مهر، جهانگیر حبیبی با بیان این مطلب که با افزایش جمعیت سرانه، آب تجدیدپذیر کشور رو به کاهش است گفت: در ۴۰ سال گذشته سهم سرانه آب هر نفر در کشور ۷ هزار مترمکعب بوده که در زمان حاضر به ۲ هزار مترمکعب کاهش یافته و این رقم در سال ۱۴۰۴ به ۱۵۰۰ مترمکعب برای هر نفر تنزل خواهد کرد.

این مقام مسئول در وزارت نیرو اظهارداشت: بر اثر وضعیت نامناسب بهره‌ برداری از آب در دشت‌ ها، تا پایان سال جاری تعداد ۳۱۷ دشت در کشور ممنوعه اعلام شده‌ است. وی با اشاره به وضعیت منابع آب کشور و ضرورت حساسیت همگانی و نقش مدیران امور آب شهرستان‌ ها و راهبردهای معاونت حفاظت و بهره‌برداری در مدیریت منابع آب گفت: حدود ۸۵ درصد از کشور ما خشک، نیمه خشک و فراخشک است که سهم منطقه فراخشک ۳۵.۵ درصد، سهم منطقه نیمه خشک ۲۰ درصد و سهم منطقه خشک بیابانی ۲۹ درصد است و میزان منابع آب تجدیدپذیر در کشور ۲۵ درصد متوسط جهانی است.

حبیبی با اشاره به اینکه به رغم افزایش تعداد چاه‌ ها از سال ۸۷ میزان آبدهی چاه‌ ها کاهش داشته اظهارداشت: با بررسی وضعیت بهره‌ برداری دشت‌ های کشور متوجه خواهیم شد که تا پایان سال جاری تعداد ۳۱۷ دشت ممنوعه اعلام شده‌اند.

معاون حفاظت و بهره برداری مدیریت منابع آب ایران اضافه کرد: بر اساس آخرین تحقیقات، دشت تهران ۱۷ سانتیمتر، دشت ساوجبلاغ ۲۲ سانتیمتر، دشت قزوین ۲۴ سانتیمتر، دشت مشهد ۲۵ سانتیمتر و دشت کاشان نیز ۳۰ سانتیمتر فرونشست داشته اند.

وی در خصوص بارندگی کشور و حجم آب موجود در مخازن سدها بیان داشت: امسال نسبت به سال آبی گذشته ۲۵ درصد و نسبت به متوسط دراز مدت ۲۸ درصد کاهش بارندگی داشتیم و این در حالی بود که مازندران ۱۴۶ درصد افزایش بارش و هرمزگان ۹۲ درصد کاهش را در کارنامه خود ثبت کردند.

حبیبی همچنین در خصوص وضعیت سدها گفت: آمار نگران کننده‌ای از سدها داریم که در مجموع نشان می‌دهد که فقط مخازن ۴۰ درصد آب دارند. وی از مدیران امور آب شهرستان ها خواست اطلاعات خود را به‌ روز نموده و مشارکت همگان را در حفاظت از منابع آب به‌ کار گیرند و افزود: شناسایی مشکلات اجرایی طرح‌ های مدیریت مصرف از جمله طرح احیا در محدوده شهرستان‌ ها نیازمند هماهنگی با نهادها و سازمان‌ های مختلف است که با اجرای پیگیری تشکیل جلسه‌ های شورای حفاظت شهرستان، این همسویی ایجاد خواهد شد.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي