تلویزیون صاحب کلاه قرمزی است

تاريخ : 12 تیر

در این قسمت از بخش فرهنگی پورتال گهر جزییات خبر تلویزیون صاحب کلاه قرمزی است  را در ادامه می خوانید

تلویزیون صاحب کلاه قرمزی است, پورتال خبری فرهنگی گهر

تلویزیون صاحب کلاه قرمزی است

عصر امروز نشست خبری معاون سیما با خبرنگاران رسانه‌ها برگزار شد که معاون سیما به همراه مدیر شبکه‌ها به تشریح برنامه‌های تابستانی سیما پرداختند. در این نشست معاون سیما به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

سیدمرتضی میرباقری در پاسخ به این سؤال فارس که چرا بعد از توهین یک بازیگر در نشست خبری سریال زیرپای مادر به اهالی رسانه سازمان صداوسیما هیچ واکنشی نسبت این موضوع نشان نداد، گفت:‌ ما شما را امنای مردم می‌دانیم و از طریق شما اخبارمان را انعکاس می‌دهیم. مصداق بارز این موضوع برگزاری دومین نشست خبری با حضور همه مدیران شبکه‌ها است. برخی افراد مطالبی گفتند که شایسته آن مراسم نبوده و جهت‌گیری ما در مورد این موضوع برگزاری این نشست است که در آن حضور دارید. آنچه درباره این سریال اتفاق افتاد در ابتدا معتقدم که اصلاً نباید چنین نشستی در نیمه‌های پخش این سریال برگزار می‌شد. به این خاطر که قصه باید تا انتها پیش می‌رفت و بعد خبرنگاران در مقام پرسشگر در این مراسم حاضر می‌شدند. برگزاری این جلسه غیرحرفه‌ای بود و ما هم نمی‌خواستیم به اتفاقات موجود در آن دامن بزنیم. هرچند که تهیه‌کننده سریال از رسانه‌ها عذرخواهی کرد.

وی در پاسخ به سوال فارس درباره پخش فیلم‌های سینمایی در ایام تابستان و اینکه چه تعداد از آنها تکراری و چه تعدادی جدید هستند، گفت: در هر سال در ۲۵ مجموعه دنیا فیلم‌های سینمایی خاصی مطرح می‌شود و ما هم در آنها شرکت می‌کنیم. از این تعداد ۷۰۰ فیلم سینمایی که در سال‌های اخیر در اقصی نقاط دنیا تولید شده‌اند را برای مناسبت‌هایی مثل نوروز و تابستان انتخاب می‌کنیم. همچنین همه ساله نظرسنجی‌هایی برگزار می‌شود که طی آن بسیاری از مخاطبان از اینکه نتوانستند در نوروز فیلم‌های سینمایی را تماشا کنند درخواست کردند که این فلیم‌ها را در بازه زمانی مناسبی بازپخش کنید. به همین خاطر ممکن است تعدادی از این فیلم‌های سینمایی به نظر برخی‌ها تکراری بیاید که این به دلیل تقاضای همان مخاطبان بوده است.

میرباقری درباره سوال دیگر فارس مبنی بر اینکه آیا خطوط قرمز تلویزیون تغییر کرده اند که به تازگی شاهد شوخی های جدید و نامتعارف در برنامه خندوانه بودیم و یا در برنامه دعوت دو مجری علی رغم محرم بودن کار غیرمتعارف انجام داده و با هم روبوسی کردند نیز گفت: خط قرمزهای سازمان هیچ تغییری نسبت به قبل نکرده است و کماکان نظارت‌های دقیقی روی تمامی برنامه‌‌ها وجود دارد اما در پخش برنامه‌های زنده امکان وقوع هر مسئله‌ای وجود دارد. آنچه در برنامه دعوت اتفاق افتاد (روبوسی زن و شوهر مجری) قرار نبود پخش شود بلکه بنا بود بعد از اینکه دیالوگ تبریک عید بین آقا و خانم ردوبدل شد دوربین به سمت آتش‌بازی موجود در فضای باز برج میلاد برود اما این اتفاق نیفتاد و بعد از این چندین بار دو مجری درباره سهلی بودن این اتفاق توضیح دادند.

وی درباره برنامه خندوانه و اجرای آیتم خنداننده شو که حاشیه‌های بسیاری را در پی داشت، گفت: می‌توان با برخی از این افراد برخورد کرد. مثل گذشته که تعدادی از بازیگرهای طنز اگر لغزش‌هایی داشتند بعد از مدتی متوجه اشتباهشان می‌شدند و برطرف می‌کردند. امروزه هم ما با چنین موارد مشابهی مواجه‌ایم که می‌تواند برطرف شود. در اصل رسانه قواعد خاص خودش را دارد.

معاون سیما درباره عدم پخش برنامه «ثریا» نیز در پاسخ به فارس عنوان داشت:‌ یکی از مشکلات این برنامه زمان پخش آن است که هر هفته با صحبت‌های برخی افراد مهم کشور تلاقی پیدا می‌کند. مثل این هفته که رئیس قوه قضاییه در مراسمی صحبت کرده و قرار است در همان زمانی که برنامه ثریا پخش می‌شود این مراسم روی آنتن رود.

میرباقری در ادامه گفت:‌ با قاطعیت می‌گویم هیچ مسئول مملکتی با ما تماسی نگرفته که بگویید این برنامه را پخش نکنید و این حواشی را برخی افراد برای ما به وجود می‌آورند.

وی درباره تولید سریال حضرت موسی (ع) نیز ودر پاسخ به فارس گفت:‌ این سریال جزو سرمایه‌های سازمان صداوسیما است و سازمان آن را به مرحوم سلحشور سفارش داده بود. در حال حاضر هم دوستان در حال بازنویسی متن آن هستند. در حالت کلی تولید سریال‌های الف ویژه ایستگاه‌های خاصی دارد و من نیز به صورت ویژه از این دوستان خواستم تا در سیمافیلم تولید این سریال را به طور حرفه‌ای پیگیری کنند.

معاون سیما در ادامه افزود: اینگونه سریال‌ها فقط در سازمان صداوسیما تولید می‌شود و ما هم از تجربیات خودمان در ساخت این اثر استفاده می‌کنیم. ترجیح می‌دهیم مباحث مربوط به این سریال در جلسه‌های حرفه‌ای پیش رود و گروهی که صلاحیت حرفه‌ای دارند تولید را جلو ببرند. اینکه برخی از افراد درباره این سریال مصاحبه‌هایی می‌کنند به صلاح ما نیست و قطعاً یکی از کاندیداهای‌مان این سریال را خواهد ساخت. افرادی که قرار است این کار را کارگردانی و تهیه کنند عرف سازمان را می‌شناسند و باید صلاحیت تولید این سریال‌ها را داشته باشند.

معاون سیما درباره تولید سریال «سلمان فارسی» نیز بیان داشت: نسبت به کارگردان این سریال (داود میرباقری) تردیدی نداریم چرا که او کار خودش را می‌کند بدون اینکه با رسانه‌ای صحبتی کرده و حاشیه‌هایی ایجاد کند.

وی افزود: سازمان صداوسیما در بخش ساخت سریال مشکل مالی ندارد و بسیاری از گروه‌ها در حال حاضر مشغول تولید آثارشان هستند. هم‌اکنون ۱۰۰ سریال در مراحل مختلف تولید قرار دارند. درباره این سریال‌ها بحث‌مان بیت‌المال نیست بلکه رقم حرفه‌ای برای ما اهمیت دارد که باید لحاظ شود و به همه گروه‌های سریال‌ساز توصیه کرده‌ایم که نگذارند این موضوع از مسیر حرفه‌ای خود خارج شود.

میرباقری درباره مالکیت اصلی مجموعه «کلاه قرمزی» نیز در پاسخ به فارس گفت: مجموعه کلاه قرمزی جزو برندهای سازمان صداوسیما است و مالکیت اصلی‌اش متعلق به تلویزیون است. ما درباره این موضوع یکی از متین‌ترین مدیران فعلی سازمان را برای مذاکره با تهیه‌کننده این مجموعه فرستادیم تا درباره مسائل حقوقی و غیره صحبت کنند.

وی ادامه داد: همچنان علاقه‌مند به حل و فصل کردن مسئله به وجود آمده درباره پخش این مجموعه تلویزیونی آن هم براساس ضوابط هستیم و به دوستان نیز توصیه کرده‌ایم تا مسیری حقوقی، انسانی و کارشناسی طی شود. اینکه ما فضاسازی کنیم و از رسانه‌ها استفاده کنیم مشکلی را حل نمی‌کند اما چیزی که هست اقدامات غیرحرفه‌ای از جانب گروه تولید بوده که باعث خلل در کار ما شده است.

معاون سیما در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگاران درباره جمله روحانی به قوه قضاییه احزار شد که به صورت زیرنویس از تلویزیون پخش شد، گفت: اینکه می‌گویید برخی رسانه‌ها درباره دعوت روحانی به قوه قضاییه مطالبی گفتند جزو شبکه‌های مربوط به ما نبوده اما باید در انتخاب واژگان دقت لازم صورت بگیرد. علاوه براین دیروز محمدجواد ظریف با وزیر فرانسه دیداری داشت که به نظر می‌رسید در ابتدا با او دست نداده اما در پایان که با او مصاحبه کرده بودند متوجه شدند که خطای سهوی دوربین‌های فیلمبرداری بوده که این صحنه را نشان نداده است.

وی ادامه داد: در رابطه با دولت هیچ‌گاه موضع مخالفی را اعلام نمی‌کنیم اما در جریان تبلیغات سوتفاهمی با دولت به وجود آمد چون در فضای تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری روحانی نیز یکی از کاندیداها بود که بعضی از ستادها درباره این موضوع ابراز نگرانی کردند.

میرباقری درباره رضایت از برنامه‌های سازمان صداوسیما در دوره جدید حضور خود گفت: در دوره قبلی یک نوع اختلال‌هایی وجود داشت که باعث شد ریاست مدیر قبلی به ۵ سال نرسد. دوره آقای ضرغامی که در سال ۸۴ معاونت سیما را عهده‌دار شدند وضعیت را از آقای مهاجرانی تحویل گرفتند و در آن زمان بسیاری از کارها روی روال بودند اما در دوره فعلی شرایط عمومی طوری بود که وضعیت مناسبی نداشت اما در این یک سال شتاب قابل توجهی در برنامه‌سازی صورت گرفته و اگر خللی بوده دوستان آن را مرتفع کردند.

معاون سیما با اشاره به حاشیه‌های موجود در برنامه خندوانه گفت:‌ برای مثال برنامه «ماه عسل» پربیننده‌تر از «خنداونه» و «دورهمی» است. درتولید این برنامه‌ها نظارت و دقت به صورت همیشگی وجود دارد. اما شأن نزول برخی شبکه‌ها و برنامه‌های‌شان این بود که در چارچوب رسانه حرکت کنند. برای مثال برنامه خندوانه در حین تصویربرداری ناظر ثابت دارد اما از زمانی که حضور اسپانسر در برخی برنامه‌ها ثابت شده است تهیه‌کننده و عوامل باید تابع فرمایشات اسپانسر باشند و برخی از این حاشیه‌ها ناشی از حضور اسپانسرها است.

وی درباره سریال‌های ماه رمضان امسال نیز گفت: درماه رمضان و محرم باید سریال‌هایی را با فضای مناسب تولید کنیم اما امسال برخلاف سال‌های گذشته که کلیت سریال‌ها پیرامون مباحث معارفی و ایمان به غیب بود نتوانستیم چنین آثاری را تولید کنیم چرا که نویسنده و کارگردان‌هایی که در این زمینه صاحب سبک بودند مشغول تولید کارهای دیگری بودند اما در مناسبت‌های پیش‌رو این موضوع حتماً رعایت می‌شود.

میرباقری درباره پایان‌بندی سریال «زیرپای مادر» و اینکه برخی‌ها از حذف سکانس پایانی آن صحبت می‌کردند، گفت: پایان‌بندی این سریال همانطور بود که دیدید. مشکل اینجا بود که برخی سریال‌ها در سه قسمت پایانی شتاب مسائل را زیاد می‌کنند. اما این سریال در یک قسمت با شتاب بسیاری پایین آمد و تمام شد. آنچه دیدید طبق برنامه‌ریزی عوامل تولید از جمله نویسنده و کارگردان صورت گرفته بود.

وی درباره برگزاری جشنواره‌های مستند نیز گفت:‌ در برنامه جدیدی که داریم مستندها جزو اولویت‌های‌مان قرار دارند و قرار است جشنواره‌های مستندی را با موضوعات مختلف برگزار کنیم.

معاون سیما درباره حضور مهران مدیری در شبکه نسیم نیز گفت: مهران مدیری تا پایان سال ۹۶ در شبکه نسیم برنامه‌سازی می‌کند اما در سال ۹۷ اگرشبکه‌ای علاقه‌مند بود تا با ایشان همکاری کند او مختار است که تصمیم‌گیری کند که یکی از این شبکه‌ها شبکه سه است.

میرباقری درباره حل مشکلات سریال «سرزمین کهن» بیان داشت: مشکلاتی در این سریال وجود داشت که با لطف دوستان مرتفع شد. این سریال قصه ۳۷ سال قبل از پیروزی انقلاب را به تصویر می‌کشد و قصه آن هیچ ربطی به قوم بختیاری ندارد بلکه فقط نام فامیل یکی از شخصیت‌ها بختیاری است و همین باعث بروز برخی سوتفاهم‌ها شد. امیدوارم بدون اینکه فضای نگران‌کنند‌ه‌ای وجود داشته باشد دوستان ما متقاعد شوند. زمان پخش این سریال نیز بستگی به زمان قانع شدن این دوستان دارد.

وی درباره زمان پخش برنامه «سینمایی هفت» گفت: هنوز به نتیجه نهایی نرسیده‌ایم و قرار است تا یک ماه دیگر نتیجه نهایی اعلام شود. در شبکه‌های مختلف باید برنامه‌های گوناگونی در مورد سینما داشته باشیم و برای همین می‌بایست یک بار برای همیشه رویکردمان را در دوره جدید مشخص می‌کردیم. بر همین اساس باید چارچوب کار را مشخص کنیم که برنامه هفت هم در جایگاه خود قرار بگیرد. این برنامه موفق بود اما در کنار سایر اقمار به این دلیل که آنها فعال نبودند بار آن بر دوش این برنامه افتاد و همان باعث شد که در ساختار برنامه شلختگی به وجود بیاید و هر فردی هر طور که می‌خواهد صحبت کند.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي